Annons

Problem med ÅÄÖ i Lightrooms Webbmodul

Produkter
(logga in för att koppla)

boldten

Aktiv medlem
Är det någon mer än jag som har problem med att exportera Webbsidor som innehåller specialtecken (t.ex. åäöÅÄÖ) från Lightroom? Jag har en aning om att det är något som beror på teckenuppsättningen i OS X.

Ett exempel kan ses här: http://boldt.homeunix.org/test/

I detta exempel så ingår texten "åäöÅÄÖ" vilket tolkas som rena rappakaljan. Även Copyright-tecknet blir fel eftersom ett "Ä" läggs till före. För att summera så visar sig problemet på följande sätt:

1) Om jag exporterar filen till en lokal katalog på min Mac och öppnar HTML-filen så ser allt bra ut.
2) Tittar jag på samma fil m.h.a. med t.ex. vi eller less så är det samma fel.
3) Laddar jag upp HTML-filen till min Unixmaskin så blir det samma problem som ovan.
4) Ingen skillnad mellan version 1.4 och 2.0b

Om någon haft samma problem och lyckats lösa det så vore jag evigt tacksam då detta är en av få negativa aspekter på ett i övrigt mycket bra program.

mvh /Martin
 

boldten

Aktiv medlem
AFJ skrev:
Använder inte webmodulen men gjorde en snabb test med lillgrabbens bilder
http://gt3.homeip.net/bilder/Test/
och det verkar ju funka.

PC Windows XP och Lightroom 1.31

Mvh
Anders
Tack för inflikningnen men prolemet verkar vara OSX orienterat eftersom inga av mina vänner som kör Windows har haft något sådant problem.

Ingen annan OSX-användare som känner igen problemet?

mvh /Martin
 

boldten

Aktiv medlem
Problemet fixat

Nu är problemet fixat men det berodde inte på något fel i OSX som jag först trodde. Istället låg felet på Webbservern som delade ut Webbsidorna.

Servern kör operativsystemet OpenBSD och jag använder Webbservern thttpd. När den skickar ut Content-type-strängen till Webbläsaren så skickade den följande data "Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1".

När jag jämförde detta mot apache såg jag att den senare endast skickar "Content-Type: text/html". Så genom att helt sonika ta bort charset-informationen så fick jag allt att fungera finfint, både med svenska tecken och specialtecken såsom © :)

Tänkte att informationen kanske kunde hjälpa någon i framtiden.

mvh /Martin
 

Tomasz

Aktiv medlem
Kanonbra att du berättar om lösningen!

Men var tog du bort charset-infon? I koden som Lightroom genererat? Eller är det någon inställning i webbservern?

Jag har stött på problemet i andra sammanhang och aldrig blivit klok på hur det hänger ihop.
 

boldten

Aktiv medlem
Tomasz skrev:
Kanonbra att du berättar om lösningen!

Men var tog du bort charset-infon? I koden som Lightroom genererat? Eller är det någon inställning i webbservern?

Jag har stött på problemet i andra sammanhang och aldrig blivit klok på hur det hänger ihop.
Först försökte jag hitta någon config-fil med informationen men när jag inte hittade någon sådan så skrev jag helt sonika över informationen i binärfilen. Detta gjorde jag genom att öppna filen i en texteditorn 'vi' och sen sökte jag efter "iso8859-1" och skrev över den med mellanslag. Viktigt dock att inte mängden tecken ändras i filen samt givetvis att inget annat skrivs över.

När jag får lite tid över ska jag leta upp platsen i källkoden där detta läggs in och göra en fix där och sen kompilera om den.

Hur som helst så funkar fullösningen finfint :)

mvh /Martin
 
ANNONS