Annons

Erfarenhet av infraröd film

Produkter
(logga in för att koppla)

-Roger-

Aktiv medlem
Hej!

Hade tänkt att prova några rullar infrarött i vår och vill höra mig för lite vad ni har för erfarenheter! Filmerna jag tänkt testa är Ilford SFX och Kodak HIE. Vilka filter brukar ni använda? Har förstått att man kan använda allt från inga filter till rött(25A) och de infraröda filtren 87-89. Vad får man för effekter av de olika kombinationerna? Några råd om man vill få en riktigt bra infraröd effekt? Kan nämna att jag tänkt fotografera natur och grönska/himmel.

/Roger
 

matnyttige

Aktiv medlem
Hej Roger,

Ilford SFX är en film som inte ger så mycket IR effekt som de övriga IR-filmerna. Den är dock ganska trevlig då den är väldigt finkornig för en 200 ASA film och när man inte har några filter så är det som en vanlig film. Rödfilter ger en viss IR-effekt dock inte lika extremt som Kodak HIE som har ett betydligt grövre korn.

Kolla först om din kamera klara av IR-film. Känner till att följande Canon kameror får problem:
EOS 3, 5, 30, 33, 50, 100, 300, 300V, 500, 3000
(Det är en IR-sensor som kollar framdragningen av filmen som slöjar filmen)
 

-Roger-

Aktiv medlem
Hallå Mats!

Jo, jag har koll på att min EOS 300 inte klarar infraröd film men jag tänkte använda en NIkon F3 eller Mamiya 645 så det är inga problem, tyvärr så finns inte Kodak HIE i 120-format... Jag satt och surfade runt sent igårkväll och letade filter men det är lättare sagt än gjort, finns inte många som säljer IR-filter.

Jag har sett en del bilder på nätet och de varierar en hel del i mängden infraröd effekt trots att det står att de bara använt rödfilter. Ett IR-filter borde ge ännu mer effekt ihop med HIE eftersom man då filtrer bort allt synligt ljus och bara använder sig av infrarött.

Någon med erfarenhet från olika filter?

/Roger
 
Tjenare Roger!

Jag har inte testat med 300:an men med min gamla 30:a och det gick bra, endast kanten var slöjad och inte själva filmen.

Det är svårt att få tag i filter eftersom dom säljer så små mängder av dom men dom bör kunna ta hem eftersom deras agenter har dom. Kolla med YFO, det har ni ju i Göteborg.

Det infraröda ljuset finns i olika mängder beroende på väder osv. En klar dag med stark sol brukar ge bäst effekt. Lee Frost har skrivit lite böcker om både filter och IR.

Jag kan bara hålla med om att det är trist att HIE inte finns i 120 format. Men det finns massor med andra filmer som fungerar bra. SFX:en är lite speciell, det är ju ingen äkta IR film, den har bara ökad känslighet. Kommer inte ihåg vad dom andra filmerna heter, men det var inga av dom "kända" märkena (Kodak, Agfa, Fuji...).

Jag ska ha några exempel i en bok. Skickar namnen på filmerna om jag kan hitta dom.
 

Kodiak

Aktiv medlem
matnyttige skrev:
Kolla först om din kamera klara av IR-film. Känner till att följande Canon kameror får problem:
EOS 3, 5, 30, 33, 50, 100, 300, 300V, 500, 3000
(Det är en IR-sensor som kollar framdragningen av filmen som slöjar filmen)
Och Nikon F80...

Snapphaneledaren skrev:
Jag har inte testat med 300:an men med min gamla 30:a och det gick bra, endast kanten var slöjad och inte själva filmen.
Jaså inte värre då kanske man ska prova...

/Svante
 
matnyttige skrev:
I 120-format så finns det endast Konicas och Macos filmer att tillgå.
Ja just det, det var så dom hette!
1/3 av filmen är ganska mycket, som sagt jag har inte testat på andra kameror, jag hade en 600 som jag alltid använde när jag fotade IR. Har inte testat på min EOS 3:a.
 

-Roger-

Aktiv medlem
Hej!

Tack skall ni ha! Jag letar vidare efter mer websidor och böcker. Det är lite av tjusningen med att testa på något nytt, först måste man hämta in en del kunskap så man inte springer helt vilse... =)

/Roger
 

frsk

Aktiv medlem
Här kommer några jämförelser mellan olika filter för infraröd fotografering. Hoppas du har glädje av dem:

http://www.cocam.co.uk/CoCamWS/Infrared/INFRARED.HTM
http://www.coolmint.co.uk/infrared/guide/compare.html

Särskilt den förstnämnda länken är ett måste för alla IR-fotografer. Där finns även en länk till en IR-diskussionsgrupp där man kan få svar på de flesta frågorna man kan ha om IR-film.

Själv har jag testat Maco IR 820c + Hoya 25A, Ilford SFX + Hoya 25A, Kodak HIE + Hoya 25A och Kodak HIE + Wratten 87. Endast de två sistnämnda kombinationerna tyckte jag gav någon IR-effekt att tala om.

Hälsningar
Fredrik
 

xld

Medlem
hur är det med canon f1 new?

har också hört om problem, men har aldrig riktigt provat själv?
 

matnyttige

Aktiv medlem
Canon F1 N är det inga problem med. Det är endast några av de moderna kamerorna med automatisk framdragning som har IR-sensorer där problemet uppkommer.
 

Bjarne

Aktiv medlem
Det är tydligen lite olika hur mycket filmen blir slöjad av den infraröda sensorn på EOS-kameror. EOS 30 var tydligen bara kanten berörd och på 100:an 1/3 av filmen... Någon som har provat EOS 3 eller 500N? Jag har en rulle EIR i kylen och vet inte vilket hus jag skall sätta den i - eller kanske min gamla Canon FTb från mitten av 70-talet? Där finns i alla fall ingen infraröd sensor - men jag har inte så bra objektiv till den!
 

Magnuz

Aktiv medlem
Någon som vet om det fungerar med en Canon EOS 1000 kamera och IR-film. Eller är alla Canon EOS problem med, Jag har en Canon EOS 50E, och den ska tydligen inte fungera? Jag tänkte testa framåt våren här med kodaks IR-film och Hoya 72-filter på mitt 50mm/1.8 på Canon kameran om det fungerar? Hur långa slutartider bör man ha? Som vanligt eller längre? var kan man köpa IR-filmer till bra pris? Hur är det med framkallningen? kan man framkalla i vanligt labb i vanlig process?? Många frågor blev det...

/Magnus
 
ANNONS