Annons

Vit himmel !

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Hej ! Hur undviker man att ibland få vit himmel när man fotograferar i dagsljus på bilder där både marken och himmeln är med ? Kör med nikon d40 !
 

Grimmer

Aktiv medlem
Prova att ta bilden i olika vädersträck om det går. Ljuset varierar ganska mycket beroende på vädersträcket. Du kan även underexponera bilden och ljusa upp markdelen med datorn.
 

joppis

Aktiv medlem
Rempe skrev:
Ett polarisationsfilter kan ge mustiga blå himmlar.
Blir det inte bara mustigare himmel i de fall himlen exponeras korrekt?

Ett polfilter är väl inte tonat så enligt mitt tankesätt hjälper det inte trådskaparen.
 

frwe

Aktiv medlem
Mät ljuset (rikta kameran) mot himmelen och håll in knappen för exponeringslås, komponera om och tryck av. Detta kräver förstås litet efterarbete i bildbehandlinsprogram men det är lättare att lätta upp mörka partier än att få täckning i utfrätta partier. /FW
 

Walle

Aktiv medlem
Att bara mäta på en molning himmel ger en onödigt underexponerad bild, med väldigt mörka och brusiga lågdagrar som följd. Jag brukar spotmäta på ett moln, och ställa in 2 stegs pluskompensation (överexponering). Det gör att molnet blir ljust, men inte utfrätt, och man får bättre täckning i lågdagrarna.

Att ljusa upp väldigt underexponerade lågdagrar gör att man får mycket brus i de partierna, då brus alltid uppkommer först i lågdagrarna, även på lågt iso.
 

davidbicho

Aktiv medlem
Tonade gråfilter är överlägset smidigaste tekniken. Finns att köpa hos alla välsorterade fotohandlare och kostar några hundralappar.

Såg att Fotovideo i stockholm har Cokins universalhållare inne, och förmodligen filter till. Denna tycker jag är smidigast då man då kan köra Cokins filter på vilka objektiv som helst. Annars är det fasta filter som skruvas på objektivet som gäller.
 

Walle

Aktiv medlem
Vart ligger övergången i de fasta filtrena? I mitten? Hur "skarp" är övergången?
 

Mattsen

Aktiv medlem
Senast ändrad:
ANNONS