Annons

View NX 1.1.0 har kommit och Capture NX 2.0 är på gång

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Ah :) Då kanske de fixar buggen som gör att färgerna alltid blir helt lustiga så fort man använder D-lighting gör kontrastsänkande kurvor...

Eller, äsch, spelar ingen roll, jag har ändå tappat hopper för NX..
 

Lena W

Aktiv medlem
Nej men, Daniel, tappa inte hoppet.

När du har lagt på en D-lightning så klicka på penselverktyget (minustecknet) så kan du måla bort funktionen på ansiktena.

Har du ställt in din kamera på lägsta kontrast?


//L
 

Makten

Aktiv medlem
Danlo skrev:
Eller, äsch, spelar ingen roll, jag har ändå tappat hopper för NX..
Jag med, i alla fall om de inte sparkat hela utvecklingsavdelningen och ringt Apple eller så. Det är så tragiskt att det program som ger överlägset bäst bildkvalitet är helt oanvändbart för att det är så långsamt och svåranvänt:-(
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Tack Lena, men jag har prövat allt..

Tyvärr börjar jag faktiskt tro att programmet inte är gjort för yrkesfotografer eller proffs.

Det är snarare gjort för gamla dia-fotografer som gör klart allt i kameran.

Så jobbar inte jag.

Förresten så har jag ringt till Nikon och frågat och de sa att de skulle kolla upp det och höra av sig, men sen gjorde de aldrig det. Antar att det var för att det inte har något svar på frågan. Programmet klipper skuggorna och "there´s nothing they can do about it" och det finns inget sätt man kan korrigera detta utan att förvränga färgerna..
Extremt dåligt. Det är ju som att kasta bort D3:ans enorma kapacitet! "Uscháan!"

/D
 

Lena W

Aktiv medlem
Först vill jag säga att allt är krångligt tills man lärt sig det. Inte för att just jag skulle kunna NX jättebra, men jag tycker att det är kul att arbeta i programmet.

Daniel - jag vill fråga dig igen: i och med att NX plockar med de kamerainställningar du har i råfilen - har du ställt in den på låg kontrast, färgmättnad och låg skärpning?

Om du inte har kameran igång, kan du plocka en råfil och kika i inställningarna till höger i NX - råfilsinställningarna. Ställ allt på lågt om det inte är så.

Vad du sedan gör, är att du lägger på en kontrastkurva du är nöjd med och trycker OK. Kurvan synes på hela bilden. Gör kurvan osynlig genom att klicka på minusteckned där du ser en fyrkant med pilar pekandes åt alla hörn (F6-knappen, eller vad jag ska kalla det).

Sedan väljer du plustecknet på penseln och nu kan du måla kontrastkurvan där du vill ha den (inte i ansiktena?).

Alltså, det måste bara gå att få en låg kontrast utan artefakter. Försök igen! NX är för bra för att strunta i.

//L
 

vifra

Aktiv medlem
Håller med Lena.

Jag gör allt mer av jobbet i NX och allt mindre i CS3. Börjar verkligen gilla NX. Ge det en chans.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Är det inte fult att gilla NX-programmen. Ingen seriös fotograf kan väl använda NX...

Allvarligt talat så är programmen långsamma och trögjobbade men vi får hoppas att både användbarhet, snabbhet och kvalitet förbättras i och med Capture NX 2.0.

Själv använder jag till NEF-filerna View NX 90% och Lightroom resten. Sedan CS2 för vidare bildbehandling.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Danlo skrev:
Tack Lena, men jag har prövat allt..

Tyvärr börjar jag faktiskt tro att programmet inte är gjort för yrkesfotografer eller proffs.

Det är snarare gjort för gamla dia-fotografer som gör klart allt i kameran.

Så jobbar inte jag.

Förresten så har jag ringt till Nikon och frågat och de sa att de skulle kolla upp det och höra av sig, men sen gjorde de aldrig det. Antar att det var för att det inte har något svar på frågan. Programmet klipper skuggorna och "there´s nothing they can do about it" och det finns inget sätt man kan korrigera detta utan att förvränga färgerna..
Extremt dåligt. Det är ju som att kasta bort D3:ans enorma kapacitet! "Uscháan!"

/D
Som vanligt när du är i farten så brukar jag replikera med att vilja se bilder som åskådliggör dina påståenden. Hur ofta svarar du?!

Lägg upp samma bild konverterad med NX respektive med ACR/LR som visar på att skuggorna i NX är klippta men inte i ACR/LR.

Att ACR/LR kan ge bättre utrymme för att lyfta skuggor och rädda högdagrar är inte så konstigt i och med att NX bara har +- 2 EV i exponeringskompensation medan ACR/LR har +- 4 EV. Ibland, men inte särskilt ofta, kan ACR/LR rädda en bild som inte NX klarar.
 

Makten

Aktiv medlem
vifra skrev:
Håller med Lena.

Jag gör allt mer av jobbet i NX och allt mindre i CS3. Börjar verkligen gilla NX. Ge det en chans.
Då undrar jag hur snabb datorn herrn har. Jag har en PC med AMD Athlon 64, 2GHz och 2 gig RAM. Det räcker inte på lååååånga vägar. Ibland tar det flera minuter att bara ladda bilden. Inga ändringar syns i realtid eftersom det går så trögt, så man har ingen aning om hur mycket man ska dra i reglagen. Man får dra lite, vänta på att bilden ska laddas om, kolla om det räcker, dra lite till, och så vidare. Fullständigt oanvändbart. Lite som att köra bil med 10 sekunders fördröjning på allt du gör. Du får gissa hur mycket du ska svänga när du ser kurvan hundra meter bort. Vilket naturligtvis skulle leda till att man hamnar direkt i diket. Precis så blir det med NX på min dator. Man hamnar i diket bildmässigt, eller så blir man så förbannad att man bara vill slänga ut datorjävlen genom rutan för att flödet till 90% går ut på att vänta.

Tillägg: Det räcker förresten inte. Även om datorn vore snabb så är många funktioner helt obegripliga och svårhanterade. Bara en sån sak som att ändra en specifik färg måste man brottas som fan för att lyckas med. Varför kunde de inte ha helt vanliga reglar som alla andra program använder??

PS. Jag använder idag Lightroom, där arbetsflödet är väldigt trevligt. Tyvärr blir bildkvaliteten inte särskilt rolig istället. Pest eller kolera:-(
 

LIQ

Aktiv medlem
Så här svarade jag i en annan tråd:

"Det finns en inbyggd begränsning (studera hänvisningarna nedan) i NX, som gör att man inte kommer åt lika stor del av det dynamiska omfånget i RAW-filen, utan att använda en viss metod. Jag använder även BibblePro, och kommer enklare åt större del av det dynamiska omfånget, men slutresultatet blir ofta, men inte alltid, bättre med NX.

Så här brukar jag göra i NX:

1) Slå på "Visa förlorade högdagrar" respektive "Visa förlorade lågdagrar" för att se om de är "klippta" någonstans.
> 2) Använd "Exponeringskompansation" under RAW-justeringar för att göra bilden "oklippt"
> 3) Stäng av "Visa högdagrar/lågdagrar" och justera tillbaka bilden till önskat resultat med Nivåer/kurvor (fast utan klipp i hög eller lågdagrar).

Vips!

Läs mer på:

http://www.nx101.com/exposurecompensation.html
och
http://www.nx101.com/dynamicrange.html"

För mig funkar det bra, även om herr Högberg rapporterat att han ändå inte är nöjd med resultatet..
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Jag är glad att Herr Lindqvist blir nöjd med resultatet :)

Han får ju de extremt höga iso-egenskaperna :)

Det får inte jag. :´(
 

LIQ

Aktiv medlem
Det skulle vara kul om Du gjorde någon/några filer som Du inte blir nöjd med tillgängliga, så kan ju de hjälpsamma här på Fotosidan försöka fixa till dem, så kanske någon metod som funkar kommer fram.

Det har säkert gjorts förut, men jag gör i alla fall gärna ett försök.
 

raderad22

Avslutat medlemskap
Enkla knep för att få bättre fart på Capture NX med trött dator:

- Tilldela ordentligt större cache än de 2 GB som är default

Med flera hårddiskar:

- Lägg cachen på annan disk än OS och Capture.

- lägg "Mapp för tillfälliga data" på annan disk än OS/Capture/cache.


Makten skrev:
Då undrar jag hur snabb datorn herrn har. ...
 

Bokeh

Aktiv medlem
BjörnN skrev:
Enkla knep för att få bättre fart på Capture NX med trött dator:

- Tilldela ordentligt större cache än de 2 GB som är default

Med flera hårddiskar:

- Lägg cachen på annan disk än OS och Capture.

- lägg "Mapp för tillfälliga data" på annan disk än OS/Capture/cache.
Kom ihåg att tömma cachen då och då också (finns i menyn) hjälper när det börjar gå trögt :)

/kent
 

vifra

Aktiv medlem
Makten skrev:
Då undrar jag hur snabb datorn herrn har. Jag har en PC med AMD Athlon 64, 2GHz och 2 gig RAM. Det räcker inte på lååååånga vägar. Ibland tar det flera minuter att bara ladda bilden. Inga ändringar syns i realtid eftersom det går så trögt, så man har ingen aning om hur mycket man ska dra i reglagen. Man får dra lite, vänta på att bilden ska laddas om, kolla om det räcker, dra lite till, och så vidare. Fullständigt oanvändbart. Lite som att köra bil med 10 sekunders fördröjning på allt du gör. Du får gissa hur mycket du ska svänga när du ser kurvan hundra meter bort. Vilket naturligtvis skulle leda till att man hamnar direkt i diket. Precis så blir det med NX på min dator. Man hamnar i diket bildmässigt, eller så blir man så förbannad att man bara vill slänga ut datorjävlen genom rutan för att flödet till 90% går ut på att vänta.

Tillägg: Det räcker förresten inte. Även om datorn vore snabb så är många funktioner helt obegripliga och svårhanterade. Bara en sån sak som att ändra en specifik färg måste man brottas som fan för att lyckas med. Varför kunde de inte ha helt vanliga reglar som alla andra program använder??

PS. Jag använder idag Lightroom, där arbetsflödet är väldigt trevligt. Tyvärr blir bildkvaliteten inte särskilt rolig istället. Pest eller kolera:-(
Herrn har ganska ordinär dator. Men eftersom Herrn fotograferar så behöver Herrn bara använda sig av Herrns egenutvecklade strategiska arbetsflöde, vilket ger minimalt med efterarbete för Herrn. Herrn behöver alltså inte, och vill inte behöva efterarbeta bilder så mycket. Därför tycker Herrn att NX är ett alldeles utmärkt verktyg. Herrn undrar också om avsändaren verkligen provat NX och inte bara "tittat" på "bildframkallaren" (NX).
 

tormig

Aktiv medlem
NX är inte Photoshop ...

... och därmed per definition "oanvändbart", "långsamt", "svåranvänt", "krångligt" osv. Folk är så insnöade på Photoshop att de är oförmögna att ta till sig något nytt. En replik som "Varför kunde de inte ha helt vanliga reglar som alla andra program använder?" säger ju allt om inställningen.
 
ANNONS