Annons

Kommer inte åt min externa hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Jackie J

Medlem
Hej

Plötsligt idag kan min dator inte komma åt min externa hårddisk. Istället för namnet på den externa hårddisken finns där F:
Och när jag dubbelklickar på F: så får jag efter lång tid ett meddelande där det står: Enheten är inte formatderad, ska den formateras nu? Jag svarade nej, eftersom jag inte vågade utföra något som kunde vara fel. Har provat att stänga av och sätta på den externa flera gånger men inget hjälper.

Är det någon som vet vad som hänt? Min externa hårdisk är av märket Packard Bell och på 250 GB. Jag har haft den två år och den är nästan full.

MVH Jane
 

jkm

Aktiv medlem
Hej!
Har hänt mig med! Prova att
1. Starta om datorn,eller
2. Ryck ur o sätt i usb kabeln, eller
3. Installera om externa disken, eller om den är nästan full 4. rensa o fragmentera... Eller så gör du allt på en gång!

Så långt sträcker sig mina i princip obefintliga datakunskaper!
Lycka Till!

Janne
 

tobbe1

Aktiv medlem
jag har några packard bell 400 gb och fick problem med en - visade sig vara problem med strömförsörjningen/nätaggregatet. Plockade ut disken och satte den inne i datorn istället och då fungerade den som den skulle
 

casting

Aktiv medlem
Ibland

kan man råka ut för att två olika enheter försöker sno åt sig samma enhetsbokstav. Då kan det bli problem att hitta den ena. Det finns något som heter diskhantering i din dator (Om du kör windows av senare modeller). Efter du kopplat in disken, leta rätt på diskhantering så kanske den finns där (Du kan se det genom att den hittar en disk med rätt storlek). Då kan man byta enhetsbeteckning på den. Finns F där när du inte har disken inkopplad? Om du är säker på att du inte har något som ska vara där kan du annars pröva att högerklicka på den och se om du har ett alternativ som heter "koppla ifrån". Då borde "f-tjuven" försvinna.
Nu är detta taget ur huvudet, så lia inte till 100% att jag har exakt rätt ordval.
(Fö når du diskhantering genom att högerklicka på "Den här datorn" och välja hantera. Sen kan du normalt sett hitta diskhantering som en undermeny i det trädet)
 

casting

Aktiv medlem
Så här ser menyn ut som jag pratar om...

Har pekat pilen mot där jag har anslutat en extern hårddisk. I detta fallet en 750 Gb.
 

Bilagor

casting

Aktiv medlem
Ser att det är svårt att se vad där står, men det ger iaf en vink om att du kommit till rätt ställe...
 

Zebulah

Aktiv medlem
USB-enheter skall normalt sett hittas av operativsystemet och tilldelas en enhetsbokstav. Har ett gäng USB-diskar som jag bär med mig mellan jobbet och hemmet och det händer rätt ofta att os'et inte hittar en disk (läs tilldelar disken en enhetsbokstav) när jag ansluter den. Då får man gå in enligt ovan och tilldela en enhetsbokstav. Med tanke på åldern och storleken på disken utgår jag från att det är en 3,5" disk. 2,5" diskar som även tar sin drivning från USB-porten är ofta känsliga för längden på USB-sladden.

Har du kollat med en annan USB-sladd? Har varit med om att USB-sladdar som har fungerat bra slutar fungera "ibland".

Annars är mitt råd som ovan att ta ut disken och sätta in den i en dator och testa om du kommer åt den där. Om det är en IDE-disk så tänk på master/slave/cable select. Kommer du åt den när den sitter i en dator så är mitt råd att du tömmer den till en annan disk och sen kör en formattering. Har varit med om att diskar som ger de mest underliga fel fungerar perfekt efter en formattering.
 

Jackie J

Medlem
Tack

Hej Håkan, Torbjörn, Björn och Janne. Jag har läst och ska prova olika förslag.

När jag stänger av externa disken, försvinner F: från datorn, så det verkar höra ihop.

Sortera och defragmentera kan jag inte göra då jag inte kommer åt den externa överhuvudtaget.

Återstår att prova det andra, men hur jag skulle kunna plocka ut något och sätta det i datorn...nej, där tar mina datakunskaper stopp. Hur kommer jag ens in i den externa för att hämta ut något, ser ingen lucka eller så.

Den USB sladd som hör till är den standard, så jag kan köpa en ny sådan varsomhelst eller görs de olika för olika modeller? Den ser iallfall inte ut som den jag har till kameran.

Och om det vore fel på den skulle väl inte F: komma upp när jag ansluter och försvinna när jag stänger av eller....? Det verkar som datorn känner av att det ansluts en ny enhet, men att den inte kan identifiera eller komma åt den. Hur kan det hänga ihop med USBsladd?

Väldigt tacksam att ni skriver era råd och erfarenheter!

Jane
 

Zebulah

Aktiv medlem
Re: Tack

Jackie J skrev:
Hej Håkan, Torbjörn, Björn och Janne. Jag har läst och ska prova olika förslag.

När jag stänger av externa disken, försvinner F: från datorn, så det verkar höra ihop.

Sortera och defragmentera kan jag inte göra då jag inte kommer åt den externa överhuvudtaget.

Återstår att prova det andra, men hur jag skulle kunna plocka ut något och sätta det i datorn...nej, där tar mina datakunskaper stopp. Hur kommer jag ens in i den externa för att hämta ut något, ser ingen lucka eller så.

Den USB sladd som hör till är den standard, så jag kan köpa en ny sådan varsomhelst eller görs de olika för olika modeller? Den ser iallfall inte ut som den jag har till kameran.

Och om det vore fel på den skulle väl inte F: komma upp när jag ansluter och försvinna när jag stänger av eller....? Det verkar som datorn känner av att det ansluts en ny enhet, men att den inte kan identifiera eller komma åt den. Hur kan det hänga ihop med USBsladd?

Väldigt tacksam att ni skriver era råd och erfarenheter!

Jane
Lådorna till externa diskar kan vara lite knepiga att komma undefund med hur man öppnar. På min 3,5" är det en list på varje sida som klämmer ihop över- och underdel. Bröt sönder den ena listen lite trots att jag listade ut hur man gör.

USB-sladdar finns i en mängd olika utförande. Till mina 2,4" diskar har jag tre olika typer av kontakt i den del av kabeln som man ansluter till själva disklådan.

När det strular med mina 2,5" får jag ett ofta ett meddelande som lyder (väldigt fritt efter mitt minne) "K: needs to be formatted before you use it" dvs datorn hittar disken men gillar den inte riktigt trots att det inte är något fel vare sig på disken, kabeln (att kabeln är för lång eller att usb-utgången ger för lite kraft innebär inte att kabeln är trasig) eller formatteringen.

Så du får kanske sätta dig ner och fundera på hur värdefulla du anser att dina bilder är. En ny disklåda för 3,5" disk kostar 250-300:- så det är inte hela världen ifall du bryter sönder lådan när du försöker ta ut disken. Hursomhelst så kanske du måste ta hjälp av någon med lite datakunskap i din närhet. Och då är mitt råd att försöka hitta någon med lite grundläggande kunskaper om datorer. Har tyvärr hört ett antal berättelser från min närhet där folk "som kan data" formatterat hårddiskarna åt sina behövande vänner och sen insett att det inte var den bästa lösningen. Tänk också på att det går att rädda det mesta som finns på en hårddisk även om man råkar formattera den. Finns program man kan använda till det men de bygger oftast på att man måste ha en till hårddisk att spara filerna på och att man vet från vilken disk man vill rädda filerna och till vilken man vill spara.
 

Tommy Hurtig

Aktiv medlem
Innan jag gjorde något skulle jag testa disken på en annan dator. Då ser du om problemet är relaterat till disken eller till din dator.
 

Essen

Aktiv medlem
Problemet du beskriver är konsekvent med en korrupt filstruktur som vanligen orsakas av defekta sektorer. M.a.o din hårddisk är på väg att gå sönder.

Behöver du rädda filerna på hårddisken så bör du skaffa något program som kan försöka läsa tillbaka filerna.
 

Zebulah

Aktiv medlem
Essen skrev:
Problemet du beskriver är konsekvent med en korrupt filstruktur som vanligen orsakas av defekta sektorer. M.a.o din hårddisk är på väg att gå sönder.

Behöver du rädda filerna på hårddisken så bör du skaffa något program som kan försöka läsa tillbaka filerna.
Behöver inte vara hårddisken som är på väg att gå sönder utan det kan vara USB-interfacet mellan datorn och hårdisken som är trasigt.

Självklart bör du testa hårddisken på en annan dator innan du gör något annat.
 

Jackie J

Medlem
Vem lagar?

Hej igen och tack för nya råd och svar, verkar finnas många mycket tekniskt kunniga här. Nu har jag testat att ansluta den externa hårddisken på en annan dator men samma sak där.

Tänk, jag som trodde att externa hårddiskar var extra hållbara och skulle bevara filerna "for ever". Jag har handhaft den externa väldigt försiktig och i stort bara haft den på ett ställe hela tiden och ändå...en dag bara är den trasig. Jag har dvd backup också men det tar sådan tid att göra ny backup från alla skivor så jag vill försöka få tillbaka filerna på hårddisken och föra över de på en annan extern disk.
Vart vänder jag mig för att få hjälp med det? Vad kostar sådant? Mycket tacksam för alla råd och tips.

MVH
 

Essen

Aktiv medlem
Zebulah skrev:
Behöver inte vara hårddisken som är på väg att gå sönder utan det kan vara USB-interfacet mellan datorn och hårdisken som är trasigt.

Självklart bör du testa hårddisken på en annan dator innan du gör något annat.
Vet inte meningen med att du trollar ner mitt inlägg och samtidigt upprepar dig. Jag delade med mig av ytterligare en erfarenhet att läggas till listan.

Men OK, ja problem med MBR och/eller PT kan även bero på virus eller den olyckliga kombinationen av FAT och olyckligt strömbortfall under skrivning.

Jag gjorde kanske en lite förhastad slutsatts på en +2år gammal hårddisk, men när både ditt och mitt förslag att använda programvar i första hand för att försöka återskapa filerna så känndes det onödigt att brodera ut inlägget eller försöka visa sig på styva linan.
 

Rawshooter

Aktiv medlem
Re: Vem lagar?

Jackie J skrev:
....Tänk, jag som trodde att externa hårddiskar var extra hållbara och skulle bevara filerna "for ever"....MVH
Hoppas verkligen att du kan rädda dina filer.
För framtiden, ang det du säger ovan. Varför det ska vara säkrare med en extern hårddisk är bara för att den kan stängas av. Är den påslagen lika mycket som datorn håller externa hårddiskar i regel faktiskt kortare än de interna pga de interna har bättre kylning. Jobba inte med filer på den extrena, för bara över filer och stäng av den sen.
 
ANNONS