Annons

Måste jag byta kamera lika ofta som laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)

einard

Aktiv medlem
Hej!

Det är jobbigt att hänga med. Det var bättre förr?

Jag har fotat mig igenom farsans Exakta (1950?) via Canon FT/QL (1970) - Canon EF (1980) - Canon T70 - till systemskiftet till EOS optik - Canon IX (1995 underbar!) och nu digital Canon 20D (2005) - Canon 40D (2007)!

Optiken består men kamerahusen förgår???

Varför kan vi inte behålla kamerahuset (hårdvaran) och bara uppgradera sensor och programvara?

Kanske nästa systemskifte är att jag köper en ny sensor med programvara (=nytt bakstycke) till min Canon - eller Nikon?

Måste jag köpa nya Canon 50D för att få alla finesser, som ändå mest ligger i sensor och programvara?

Och för att vidga debatten: Jag skulle vilja testa en Nikonsensor och programvara på min Canon ! Går det?

Hur ofta måste jag byta kamerahus för att hänga med?
 

mrelbe

Avslutat medlemskap
Optiken består men kamerahusen förgår???
Stämmer det verkligen? Är optiken från 80-talet lika bra som dagens? Det är inte min uppfattning, speciellt inte efter övergången till digitala hus som ställer väldigt mkt högre krav på optiken än de analoga.

Varför kan vi inte behålla kamerahuset (hårdvaran) och bara uppgradera sensor och programvara?
Intressant tanke, men hur många behåller skalet på sin PC och uppgraderar inkråmet endast? Det har gått att göra i många år, och entusiaster lär göra så ett tag till, men de flesta av oss byter ju ut hela apparaten - det ska ju synas att man lagt pengar på nya grejer, eller hur? Och du kommer sakna den nyligen bortplockade Print-knappen som man kommer återinföra i nyare modeller, jag lovar.

Kanske nästa systemskifte är att jag köper en ny sensor med programvara (=nytt bakstycke) till min Canon - eller Nikon?
Först måste man väl lära sig bygga kameror som tillåter att man använder Nikon-linser på en Canon och vice versa utan att behöva använda tillbehör innan tillverkarna är mogna för detta systemskifte?

Måste jag köpa nya Canon 50D för att få alla finesser, som ändå mest ligger i sensor och programvara?
Rysshacken då?

Och för att vidga debatten: Jag skulle vilja testa en Nikonsensor och programvara på min Canon ! Går det?
Varför i hela fridens namn då? Saab-motor i en Volvo, någon?

Hur ofta måste jag byta kamerahus för att hänga med?
Vad innebär "hänga med"? Om din kamera är bra idag blir den väl inte sämre då nyare introduceras?

Det känns som DSLR-marknaden mognat rejält och det endast är finlir som sker just nu, men vem vet? Det kan ju komma en drastisk design av bildsensorer som ställer allt till ända.

Men ändå: dagens DSLR levererar ju mer eller mindre bättre bilder än gårdagens analoga kameror och blir inte sämre även om en ny fantastisk sensor-design skulle dyka upp framöver.

Notera att DSLR-kamerorna även har kommit att bli lika bra eller bättre som fotograferingsverktyg än de gamla analoga kamerorna.

Marknaden är helt enkelt mogen nu. Priserna kommer såklart att stadigt sjunka, det fanns ingen vettig fotoamatör (som jag) som kunde tänkas lägga 30-40-50 tusen kronor på en fotoutrustning (även med hänsyn tagen till till inflation) för en 20-30 år sedan, eller hur?

DSLR-prylarna har verkligen fått oss att öppna plånböckerna och gräva riktigt djupt. Jag hoppas det så småningom är slut med det.

Det är nämligen dyrt att hänga med :)
 

tannler

Aktiv medlem
I det forna Östtyskland fanns en närmast paranoid rädsla de första åren efter "återföreningen", att inte duga. Den tog sig ibland rent patetiska uttryck - som när restauranger plockade bort potatis i klassiska rätter som Schnitzel Cordon Bleu och serverade ris i stället. En mycket vanlig replik i folkmun, när de betraktade företeelser och produkter som de stötte på för första gången var; Hat man das? - avspeglande en rädsla att vara avvikande.

Jag tycker mig se två områden där denna rädsla griper omkring sig över hela världe; mobiltelefoner och DSLR. Handen på hjärtat - hur många har "uppgraderat" bara för att "man gör så", när det kommer en ny modell, med lite nya finesser, som i en del fall kanske aldrig kommer till användning i den praktiska användningen.

Jag må vara urmodig, men det går att ta bra bilder med ett fem år gammalt DSLR-hus, bara man har bra optik. Måhända är jag lyckligt lottad som kunde skaffa utsökta objektiv till vrakpriser när Minolta segade ner sig och inte riktigt kom till skott med sin DSLR, och sedan gick i graven, men tendensen borde vara den samma oavsett kameramärke.
 

matti

Aktiv medlem
Men Lennart....du hade säkert ett D7D-hus när det begav sig (med tanke på din hängivna Minoltianism :)....varför har du bytt ut det mot a700:an....D7D:n var ju inte ens 5 år gammal ;-)

mvh / Matti

Dagens citat..."genom sig själv känner man andra" (från en pryljokke till en annan ;-)
 

tannler

Aktiv medlem
Jag har ett av två hus kvar - och en massa analoga som alibi - räcker det för att få ha åsikter?
 

Jeppe

Aktiv medlem
40D är på det stora hela samma kamera som 10D, ja t.o.m D30/D60. Det som skett är lite mer lull lull och lite bättre bildkvalité. Så, nej man behöver absolut inte byta kamera hela tiden. Själv har jag haft den otroliga summan av tre (3) DSLR på 5 år. De sista 5 åren med analoga kameror hade jag 5 olika kameror...

Varför bytte jag kamerahus på den analoga tiden?

- Lull-lull

Varför byter jag kamerahus nu?

- Lull-lull
 

Zotamedu

Aktiv medlem
einard skrev:
Hej!

Det är jobbigt att hänga med. Det var bättre förr?

Jag har fotat mig igenom farsans Exakta (1950?) via Canon FT/QL (1970) - Canon EF (1980) - Canon T70 - till systemskiftet till EOS optik - Canon IX (1995 underbar!) och nu digital Canon 20D (2005) - Canon 40D (2007)!

Optiken består men kamerahusen förgår???

Varför kan vi inte behålla kamerahuset (hårdvaran) och bara uppgradera sensor och programvara?

Kanske nästa systemskifte är att jag köper en ny sensor med programvara (=nytt bakstycke) till min Canon - eller Nikon?

Måste jag köpa nya Canon 50D för att få alla finesser, som ändå mest ligger i sensor och programvara?

Och för att vidga debatten: Jag skulle vilja testa en Nikonsensor och programvara på min Canon ! Går det?

Hur ofta måste jag byta kamerahus för att hänga med?
Du glömmer att det inte bara är sensor och mjukvara som uppdateras. Man måste även uppdatera processorn, buffertminnet och minneskortläsaren och då är man snart framme vid att bytta allt utan knappar och skal och då känns det inte så värt att bygga ett modulsystem längre. Jag gissar att det inte är så stor del av kostnaden som ligger i själva skalet utan det är nog elektroniken som kostar.
 

matti

Aktiv medlem
tannler skrev:
Jag har ett av två hus kvar - och en massa analoga som alibi - räcker det för att få ha åsikter?
Sorry Lennart....jag hoppas verkligen du uppfattade den "vänliga glimt i ögat" tonen som var menad i mitt första inlägg (klämde ju in en hel del "ironi-smilies")....om du uppfattade det annorlunda ursäktar jag å det varmaste :)

Ha'de / Matti
 

tannler

Aktiv medlem
Sluta Matti - Du sprider så många "ironi"-smilies omkring Dig att de inte är en säker indikator på något. T.o.m. "ursäkten" har en;

" ... ursäktar jag å det varmaste :) "

Hur vill Du att den ska uppfattas - seriöst eller ironiskt? :X
 

matti

Aktiv medlem
tannler skrev:
Sluta Matti - Du sprider så många "ironi"-smilies omkring Dig att de inte är en säker indikator på något. T.o.m. "ursäkten" har en;

" ... ursäktar jag å det varmaste :) "

Hur vill Du att den ska uppfattas - seriöst eller ironiskt? :X
:) är inte lika med ;-) vad jag vet. Således var ursäkten seriös....men jag tror jag lägger ner smiley-klyveriet med dig nu Lennart....känns dödfött.

/ Matti
 
Senast ändrad:

anesthetist

Aktiv medlem
Einar!

Du måste ingenting, gör bara det du verkligen vill! Köp bara det du verkligen behöver!
Tänker man så blir kanske inte så krångligt ...
 
ANNONS