Annons

Konvertering till jpg

Produkter
(logga in för att koppla)

Rollegubben

Medlem
Det verkar som om jag tappar skärpa när jag konverterar från tiff till jpg även om jag använder högsta kvalitet i komprimeringen.

I PS brukar jag sätta storlek till 20-30cm på bredden, 72 dpi och mellan 10-12 på komprimering. Hur gör ni när ni sparar om till jpg för t.ex fotosidan?
 

Ingvar

Aktiv medlem
Hej! Om du skalar om en bild så tappar du alltid skärpa. Det har inte med komprimeringen att göra, utan med det faktum att bildpunkterna delvis tvingas samman (vid förminskning).

Vad du har för dpi-värde spelar ingen roll när du sparar för visning i dator/på webben (det är bara ett mått på bildpunktstätheten i samband med tryck). Använd rutan för "pixel dimensions" i övre delen av "Image size"-fönstret och strunta i dpi och centimeter. Allt bu behöver är storleken i pixel. Se till att ha "constrain proportions" och "resample image" ikryssade (det är ju självklart, men i alla fall) och välj "Bicubic" som algoritm för resampling.

När du sedan har fått bilden till den storlek du vill ha så ska du som sista åtgärd innan publicering skärpa bilden. Det gör du med "Unsharp mask". För bilder i webbstorlek, om du vill ha dem rktigt krispigt skarpa, så kan du prova med inställningarna Amount = 250%, Radius = 0,3 pixel, Threshold = 5 levels. Det brukar bli kanon. (OBS att det behövs helt andra inställningar för större bildet och för tryck.)

För att spara tid kan du göra ett skript som sparar bilder till Fotosidan. Då kan du lägga in skalförändring, byte av färgrymd till sRGB och skärpning, så gör du det med en knapptryckning sedan!

När det gäller komprimeringsgrad så räcker det för det mästa bra med "JPEG High" dvs Quality = 60. Annars blir bilderna bara onödigt stora. Spara med "save for web", välj standardinställningen JPEG High och kryssa sedan i ICC profile, så att bilden har med ifo om sin förgrymd. Det är bra att ha med det i vissa lägen, även om det inte behövs för webben.

Lycka till!

Hälsningvar
 

Rollegubben

Medlem
Tack

Tack Ingvar.

Som alltid ett bra och utförligt svar på mina frågor. Jag ska prova det på nästa bild så får vi se hur det blir.

Roald
 
ANNONS