Annons

Är vätskorna cancerframkallande?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Hej! Jag undrar om framkallnings- och fix-vätskorna för framkallning av film & papper är cancerframkallane. Om jag någon gång fått något på fingrarna har jag sköljt av dem med vatten.

Jag har blivit rekommenderad att inte få vätskorna på fingrarna, men bör man t.ex. använda ett par plasthandskar?

Är vätskorna farliga att andas in?
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Hej.
Långvarig kontakt eller mycket kontakt med fotovätskor då framförallt framkallare kan ge upphov till allergier. Såvitt jag vet är det inget som är direkt cancerframkallande i vätskorna (rätta mig gärna) men en allergi kan ju vara nog så jävlig.
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
på mina t-maxvätskor står det att risken för cancer inte kan uteslutas vid långvarig exponering... så se upp med överexponeringar, alltså.
 

skalmac

Aktiv medlem
Handskar är säkert jättebra och det använder jag när jag framkallar film och det är söligt och när jag blandar till vätskor, men att använda det vid pappersframkallning funkar inte för mig, man känner inte hur pappret ligger, eller om man är fuktig av t.ex fix, och det är INTE bra att få på oframkallat papper!
 

klasg

Aktiv medlem
Jag säger:
-skit i hanskar och andvänd dinna händer!
Det vore en annan sak om man miste tummen vid kontakt med tex framkllaren. Det stog väll vid "långvarig kontakt". - Du badar väll inte i fixet? Jag andvänder aldrig handskar. Utom på vintern;). /KG
 

Cj^

Aktiv medlem
Säg nånting som inte är canserframkallande idag.
Tycker jag läser varje dag att forskare har upptäkt att det och det är canserframkallande.
Vet inte vad man ska tro.
 

Daniel Mott

Guest
Jag kan knappast säga att jag vet om det är cancerframkallande, men med tanke på de stunder jag haft i mörkrummet (och de har inte varit roliga) skulle jag rekommendera stor försiktighet... ;)

Jag fick bland annat stora utslag på händerna, huvudvärk och yrsel etc när jag arbetade i mörkrummet under två olika fotokurser och jag kan lugnt säga att jag inte sätter min fot i ett mörkrum igen och absolut inte min hand nära någon framkallare, fix eller fotokemikalie.

Kan jag råka ut för allt det (allergi eller inte), skulle det inte förvåna mig om det var cancerframkallande...

Det behöver ju inte vara något man märker heller, cancer kan man ju ha i flera år utan att känna av det och den kan också komma längre fram i livete pga vissa orsaker (som t ex olika former av kontakt med fotovätskor).

En amatörs åsikt, tycker ni jag är helt ute och reser så säg gärna det - men på ett vänligt vis, man behöver inte skälla och gnabba bara för att man tycker någon annan har fel, inte sant?
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Jag tror ju knappast att de är hälsosamma de där vätskorna. De luktar ju inte speciellt gott .. :(

Man bör förmodligen anta att de är farliga på något sätt men det är ju därför man har en fläkt med utsug i mörkrummet, eller hur? ;)
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Lukten

Jag måste bara dementera att vätskorna inte luktar gott. Det finns ingen doft som får mig att känna mig så hemma som doften utav ett väl använt mörkrum. Är för tillfället mörkrumslös men så fort jag sätter på en skiva som jag hade det senaste halvåret när jag var i mörkrummet ca 5-8h per dag så känner jag den underbara doften.
;)

När det gäller om det är cancerframkallande eller inte så håller jag med vem det nu var som sa det. Idag är allt cancerframkallande så det går ändå inte att skydda sig.
MVH
Greve Nickon
 

kaatman

Aktiv medlem
Stod en kväll i köket och framkallde ett par rullar S/V med D-76.

Väl färdig torkade jag av alla ytor och bredde mig en smörgås, som oturligt nog hamnade på en droppe jag uppenbarligen missat.

Jag fick inom 15 min något som liknade magsjuka, fast lätt 10 gggr värre... Bokstavligt talat så tillbringade jag de närmsta 10 timmarna på toaletten.

Efter detta är jag EXTREMT noga att torka av allt 2 ggr.

Men S/V kemi är ju en lek jämfört med färgkemi. DET är freaky-shit!

Åter till S/V: cancerogent eller inte - nog är det iaf inte nyttigt!
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Ähh, när jag kommer i extas skiter jag i pincetter och kör med händerna.
Ska det bli bra får man offra livet lite. Då dör jag hellre för foto än cigaretter...
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Arbete i mörkrummet

Färgkemi är inget leka med, medan s/v-kemi verkar inte vara hälsovådligt, om man hanterar den med omdöme. Så vitt jag vet, så är den inte cancerframkallande - i alla fall inte hittills, däremot blir jag ganska tung i huvudet efter en kväll i mörkrummet, om jag har vistats där för länge. Man kan även får utslag på händerna, om man är allergisk.
+++
Ett mörkrum bör vara ventilerat eller så får man vädra med jämna mellanrum. På så sätt mår man bäst.
Ett mörkrum måste hållas rent! Torkfläckar av
t ex fix består av fint pulver, som så småningom kan yra omkring i luften. Och det kan i alla fall in vara hälsosamt att andas in!
Att doppa fingrarna i vätskorna är verkligen förkastligt,nybörjaraktigt och grisigt samt helt onödigt.
Det går nämligen jättefint att arbeta med pincetterna, vilket bidrar att håller arbetsplatsen rent.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Om inte annat så är det ju alltid större risk för att man får framkallare på oexponerat papper eller fix i framkallaren om man grisar med händerna.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
fel fel fel...
Den härligaste doften kommer ur en linoljeburk.
Tänk er följande.
Det är -5 grader i luften du går ner till din älskade träbåt och håller upp rå linolja blandat med balsamterpentin i en burk och börjar impregnera båten. Gärna visslandes med solen skymtande genom presseningen.
Att sedan kläder börjar dofta är något man får på köpet. I fåras gick jag med eau de terpentin i två veckors tid i skolan :D. Kompisarna i skolan kunde känna vittringen av mig bara jag gick in genom entrén...nästan.

inlägget hamnade kanske i fel forum, Träbåtsakuten var nog mer passande :D.
 

Kolle

Medlem
Hej!

Jag vet inte om det betyder något, men när jag har varit inlåst i mörkrummet några timmar börjar jag se saker och det börjar snurra. Förra gången t.ex. var det en enögd dvärg som knackade mig på axeln och började spela Magnus, Brasse och Eva's "Balladen om 1-20" på en banjo, på vilken bokstäverna N-I-K-O-N stod skrivna på.

Dessutom börjar mina fingrar få en gul/orange ton, men om det beror på upprepade doppningar i fixet eller av konstant kedjerökande låter jag vara osagt.

Hoppas jag kunde bidra med något!! =)
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Nöbörjaraktigt, hörnenine!
Pincetter blir bara bökigt, man får fula märken på kopiorna om man trycker för hårt (som jag lätt gör), och tappar dem jämt i skålarna! Och vaddå blanda ihop vätskorna och oexponerat papper. Ren om fingrarna, exponera ett nytt papper, stoppa det i framkallaren, ta upp, och doppa det i fixet, det reagerar ju inte på framkallaren. Sen ta det ur fixet (få lite cancer om man har tur) och sedan ner i vattnet. Sen kan man plaska runt med kopian en stund, innan man torkar sig på en handduk och fortsätter.

Ne gubbar, hantverk kallas det. Fysisk och nära kontakt med sitt arbete har väl aldrig skadat. Arbetar man med större kpior t.ex. 30x40 är pincetter helt uteslutet. Meningslöst helt enkelt.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Henric86 skrev:
Pincetter blir bara bökigt, man får fula märken på kopiorna om man trycker för hårt (som jag lätt gör), och tappar dem jämt i skålarna! ... Arbetar man med större kpior t.ex. 30x40 är pincetter helt uteslutet. Meningslöst helt enkelt.
Henric, har du testat fjäderbelastade pincetter?
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Henric86 skrev:

Nöbörjaraktigt, hörnenine!
Pincetter blir bara bökigt, man får fula märken på kopiorna om man trycker för hårt (som jag lätt gör), och tappar dem jämt i skålarna! Och vaddå blanda ihop vätskorna och oexponerat papper. Ren om fingrarna, exponera ett nytt papper, stoppa det i framkallaren, ta upp, och doppa det i fixet, det reagerar ju inte på framkallaren. Sen ta det ur fixet (få lite cancer om man har tur) och sedan ner i vattnet. Sen kan man plaska runt med kopian en stund, innan man torkar sig på en handduk och fortsätter.

Ne gubbar, hantverk kallas det. Fysisk och nära kontakt med sitt arbete har väl aldrig skadat. Arbetar man med större kpior t.ex. 30x40 är pincetter helt uteslutet. Meningslöst helt enkelt.
Det finns pincetter med fjädrar som ger indirekt tryck. När man kopiera med en smal vit kant, så är den ramen just ett arbetsområde för pincetter, sedan skärs kanten bort. Mörkrumsarbete är ett precisionsarbete och i ett precisionsarbete gäller det att man håller rent omkring sig. Detta gäller för all sorts hantverk. Varje duktig hantverkare är mån om en ren arbetsplats. Att rekommendera slabbandet med vätskor är helt enkelt oproffsigt.
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Folk som inte läser säkerhets och häsoföreskrifter är sådana som senare i sitt liv kommer att bli sjukskrivna och kosta försäkringskassan (läs skattebetalarna) pengar. Jag tycker det är ganska ansvarslöst att bara strunta i sådana föreskrifter de finns ju där av en viss anledning.
 

Helena

Aktiv medlem
klasg skrev:
Jag säger:
-skit i hanskar och andvänd dinna händer!
Det vore en annan sak om man miste tummen vid kontakt med tex framkllaren. Det stog väll vid "långvarig kontakt". - Du badar väll inte i fixet? Jag andvänder aldrig handskar. Utom på vintern;). /KG
Många yrkesfotografer som inte kan ha kontakt med vätskor längre pga allergier... Långvarig kontakt kan väl även menas med kontakt flera gånger...
Jag vill då inte förstöra för framtiden... dessutom så tycker jag att det är ganska mysigt med lite latex då och då...
 
ANNONS