Annons

vilken ASA?

Produkter
(logga in för att koppla)

sajjan

Ny medlem
Hej,
Jag är på intet sätt nån fotograf men varje gång jag varit utomlands och tagit kort så har det inte blivit några höjdar kort och då var det nån som sa att jag har fel film, nu ska jag iväg till sydamerika och ska givetivs ta lite kort.
Vilken slags film ska jag ha i kameran, jag kommer väl högstsannolikt att ta kort utomhus.

tack!
 

SunKi

Aktiv medlem
En "vanlig" kamera går det inte att sätta polfilter på..

Ska jag vara ärligt så tror jag att bildernas kvalitet kan bero på mkt annat än bara filmen..


ASA-talet eller ISO som det också heter är en gradering på hur ljuskänslig filmen är..

Ska man fota där det är lite mörkare så bör man välja en film som är mer ljuskänsligt (högre iso-tal).. nackdelen med ett högre iso-tal är att du får lite mer synliga korn i bilden..

Ska du fota ljusa dagar i sydamerika så är nog en ISO 100 film att rekommendera.. Vilket märke man börj välja? Tror att det spelar mindre roll.


Kan du förklara vad felet med bilderna har varit?

En sak att tänka på när man fotar utomhus och solen ligger på är att det bästa möjliga är nog om du försöker undvika att solen lyser på linsen.. om den gör det kan du försöka att skugga den med handen (varning, om du har en kompaktpakera utan zoom kan det vara svårt/omöjligt att se när din hand kommer med i bilden och när den inte gör det).

Som sagt, förklara gärna vad felet varit med bilderna..
 

Pongu

Aktiv medlem
Med helt "vanlig" kamera, menar du en kompaktmakera med ett litet inbyggt objektiv? I så fall är nog felet att du inte haft tillräckligt ljus, dvs för långsam film i förhållande till det befintliga ljuset, objektivets ljusstyrka och den låga prestandan med den inbyggda blixten. I det här fallet skulle jag köra Fuji Superia 800 eller 1600 ISO. Du slipper skakningsoskärpa och underexponerade bilder. Nackdelen är kornstorleken, men om du inte ofta gör förstoringar utan håller dig till 10x15cm ser det bra ut och hjälper nog snarare upp kvaliteten jämfört med långsam film.

Är det en helt "vanlig" systemkamera med utbytbara objektiv, kan långsam film ge bättre resultat (mindre korn -> bättre upplösning). Använd helst stativ eller snabba slutartider för att undvika oskärpa. Överexponera 0,5-1 steg för att unvika underexponerade områden med murkiga färger och enorma korn.

/Pontus
 

pola

Aktiv medlem
I sydamerika bör man nog kunna ha en film med lite lägre iso tal, skulle rekommendera en rulle med iso 200 inte förstora korn och med en lite reservation för mindre ljus.

Per-Olof Nordin
 
ANNONS