Annons

Någon smidig browser/filhanterare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinballark

Aktiv medlem
Hej.

Jag saknar verkligen en smart och enkel filhanterare för att organisera mina bilder när jag importerar dom från kameran.

Till min flera år gamla kompaktkamera fick jag med ett program som heter "fine-pix viewer", och det påminner om en vanlig filhanterare likt utforskaren. Bilderna från kameran till höger och sen kan jag bläddra på min hårdisks mappar i en trädstruktur likt utforksaren i windows. Där kan jag enkelt skapa ny mapp och dra passande bilder. Enkelt och snabbt.

Detta program fungerar inte till min Canon 400D så jag har försökt med canans egna medföljande...fungerar hyffsat men kräver massa klickningar och bläddringar för att komma till rätt plats o skapa ny mapp.

Skulle verkligen önska att det fungerade smidigt i mitt nyköpta Elements-6.
Problemet är bara den "berömda" buggen som gör att det programmet har svårt att visa RAW-filer som miniatyrer i sorteraren.
Bifogar bild där dom blå rutorna är bilder tagna i Raw.
(jag har bläddrat i forumet utan något resultat som löser detta problem för mig)
Kunde jag med någons hjälp få bukt med detta problem så skulle jag verkligen bli glad.


Tack på förhand.

Mvh
Stefan
 

Bilagor

bildsten

Aktiv medlem
Prova gratisprogrammet FastStone Image Wiewer <faststone.org>
Programmet bör dock ställas in så det uppträder och ser ut så att man trivs med det, det finns massor av alternativ i "skins" och "tools".

Man väljer tex ut en bild i programmet Faststone och trycker "e" och om man har ställt in programmet riktigt, så öppnas bilden i det bildbehandlingsprogram man har ställt in under "tools".
Programmet kan öppna de flesta rawfiler och i nödfall kan man "framkalla" rawfiler med det. Men som sagt det finns en del att ställa in under "tools".

Jag använder det i kombination med CS3 istället för Bridge. Jag kan dock öppna en bild i Bridge inifrån Faststone om jag tex vill använda ACR till en jpg-fil vilket kan vara händigt när det gäller att justera vitbalansen.

Det här programmet är utmärkt som visningsprogram både när man tittar på bilder i datorn och om man visar med en digitalprojektor. Det har också en viss redigeringskapacitet. Vissa funktioner är av hög klass, tex beskärning, rotering och storleksförändring. Programmet fungerar med alla versioner av Windows, även Vista.

Om det används för att ladda ner bilder från kameran ska man dock tänka på att det flyttar bilderna till datorn så minneskortet i kameran töms. Det går att undvika om man håller ner ctrl. Då sker kopiering ist. Samma sak om man drar bilder till en annan mapp, även om målmappen ligger på en annan enhet. Det är värt att tänka på.

Programmet kan ställas in så att du alltid har ett filträd till vänster samtidigt som du har tummisarna till höger. Jag har ställt in så att om jag markerar en bild syns den också lite förstorad i nedre vänstra hörnet. Trycker jag på skrollhjulet öppnas bilden i fullskärm. Genom att föra muspekaren utåt kanterna kommer det fram olika menyer och en informationsruta med exifinfo.
 

HNormark

Aktiv medlem
Kan bara hålla med Sten om Faststone. Det är ett ypperligt litet program.

Visste inte att det klarar att visa RAW! Det var intressant.
 

Emil Fransson

Aktiv medlem
Snubblade in på den här tråden och har nu testat programmet. Måste säga att det var precis vad jag letat efter. Grymt bra!
 

Pinballark

Aktiv medlem
Tack

Tack för svaren...ska verkligen testa programmet.
Känns kanske lite "osäkert" om man missar att hålla nere ctrl, men å andra sidan så går ju inget förlorat bara för att det raderas på kamerans minneskort.

Tack
 
ANNONS