Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken webbframkallning är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

MindGem

Medlem
Jag är säker på att det finns flera trådar om detta redan men jag sökte och hittade inget. Så om ni bara guidar mig till rätt tråd så kan jag skrota denna tråd.

Jag vill veta vilket företag som ger bäst kvalitet på bilder jag skickar in för framkallning. Jag skickade in runt 400 bilder till ett företag som gav mig i det närmaste lila bilder, alla såg ut som drunkningsoffer i ansiktet.

Vem är bäst?
 

gsol

Avslutat medlemskap
Jag har själv inget konkret svar på din fråga (även om jag hört väldigt mycket bra om Crimson.se), men om dina 400 bilder blev lila hos framkallningsföretag A behöver det inte betyda att det blir bättre hos företag B. Kan det vara så att du inte kalibrerat din bildskärm?
 

MindGem

Medlem
gsol skrev:
Jag har själv inget konkret svar på din fråga (även om jag hört väldigt mycket bra om Crimson.se), men om dina 400 bilder blev lila hos framkallningsföretag A behöver det inte betyda att det blir bättre hos företag B. Kan det vara så att du inte kalibrerat din bildskärm?
Hur kalibrerar jag rätt?
 

Zioneer

Aktiv medlem
Vad menar du med framkallning? Diafilm, negativ, svart/vit? Eller menar du kopiering/förstoring av film till papper? Eller menar du (mest sannolikt) kopiering av digitalt original till papper?

Vill du kopiera digitalt material till papper föreslår jag www.proprint.se. Bra bilder till bra priser. Deras websida fungerar klockrent.

Vill du framkalla film och ev. även få digital kopia föreslår jag www.crimson.se.
 

MindGem

Medlem
Det var just proprint som gav mig lila ansikten. Men det där med att kalibrera bildskärmen rätt, hur gör jag det?
 

gsol

Avslutat medlemskap
MindGem skrev:
Det var just proprint som gav mig lila ansikten. Men det där med att kalibrera bildskärmen rätt, hur gör jag det?
För att göra det "rätt" behöver du en hårdvarukalibrator, t.ex den här. Ett inte lika bra alternativ (men ett steg i rätt riktning) är mjukvarukalibrering med exempelvis Adobe Gamma som du sannolikt har om du har Photoshop.

Jag har själv inte gått så långt att jag köpt ett kalibreringsverktyg, men Adobe Gamma gjorde väldigt mycket för min skärm även om det förstås blev långt ifrån perfekt.
 

js1

Aktiv medlem
MindGem skrev:
Det var just proprint som gav mig lila ansikten. Men det där med att kalibrera bildskärmen rätt, hur gör jag det?
Proprint och Crimson får väl anses tillhöra de främsta kopieringsfirmorna och har du fått lilla bilder därifrån är det sannolikt dina original som är lilla.

Vad är det du har skickat in? Kamera-Jpegar, egenhändigt konverterade RAW-filer?
Var det svåra ljusförhållanden? Ngt exempel?

Själv har jag en Spyder2express för under 1000-lappen och mina kopior från Proprint och Crimson ligger efter kalibreringen mycket nära min skärmbild.
 
ANNONS