Annons

Exponeringsstatistikprogram??

Produkter
(logga in för att koppla)

sebmacahan

Aktiv medlem
Finns det något program som kan läsa av metadata och återge statistiskt i procent vilka som är de mest förekommande bländarvalen, slutartiderna, iso-inställningarna, brännvidd mm??

Varje fil har det ju inbakat så det vore ju inte fel att komma åt det.. kan man göra det i bridge kanske?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har gjort statistik över vilka brännvidder jag använder (med egenknåpade skript) för att ge underlag för optikköp, jag gissar att detsamma kan sägas om exponeringsdata.

Per.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Grymt..! Ni råkar inte känna till något till osx..? Jag glömde nog säga att jag sitter på Mac normalt sett..
 

perstromgren

Aktiv medlem
sebmacahan skrev:
Grymt..! Ni råkar inte känna till något till osx..? Jag glömde nog säga att jag sitter på Mac normalt sett..
Då duger väl unixskript bra? Om du har tillgång till exiftool för din plattform (för att läsa ut EXIF-data), så är ju skript rätt enkla att snickra.

Per.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
ja.. så kände jag mig heeelt lost igen.. skulle aldrig bytt till mac.. ;)
vadå unixxcript och exiftool?
PC är jag genomhemma på however...
 

tormig

Aktiv medlem
perstromgren skrev:
Jag har gjort statistik över vilka brännvidder jag använder (med egenknåpade skript) för att ge underlag för optikköp, jag gissar att detsamma kan sägas om exponeringsdata.

Per.
Kan man sedan knyta ihop det med de betyg man fått på sina bilder här på fotosidan får man alltså reda på vilken bränvidd/tid/bländare/klockslag/etc man skall satsa för att få bäst bilder! Släng sedan in lite GPS data också så vet man rent av var man bör befinna sig också ...
 

frehan

Aktiv medlem
Lightroom har en Metadata Browser som ger lite statistik, dock inga snygga stapeldiagram och procentsatser men antal bilder får man fram.
Dessutom fungerar den som ett filter så att man kan se vilka bilder som är tagna med med ett visst objektiv, slutartid, bländare etc...

Finns säkert motsvarande funktion i andra liknande program (t.ex. Aperture, iView etc...)
 
ANNONS