Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

karmi

Aktiv medlem
Hejsan vänner

Vilka filter använder ni vid natur,landskap och djur fotografering tex.
Är helt nollställd själv ang filter

oh en fråga till vilket objektiv är mest användbart vid natur och landskaps fotografering

mvh/Micke
 

prinsen

Aktiv medlem
Jag tar upp mitt polfilter någon enstaka gång, och ND4, "gråtonat"

Annars är det bara Closeup linsen till mellanformataren.
nop, Jobba mer med filmen. Ex, Velia eller 100Vs.
Olika exponeringar och expriment.

Jag funderar dock på att köpa ett sunset-filter.

Jag är ingen erfaren naturfotograf.

Ha det bra!
 

ant

Medlem
Om du vill ha klara färger, tex fördjupa den blå himlen så är ett polarisationsfilter att rekommendera. Halvfärgade gråfilter kan vara bra om du har en väldigt stor ljusskillnad mellan marken och himlen.
Cokin filtersystem är då bäst eftersom tillhörande filter lätt går att positionera och man kan få gradueringen på filtret där man vill ha den. (www.cokin.fr)
Ang objektiv så fotar jag själv mycket med mitt 28-80.

mvh anton
 

nikitin

Aktiv medlem
Förutom nämnda polarisationsfilter (för att mörka ned himmelen och ge bättre grönska i naturen), har du en autofocus kamera skall du köpa cirkulärar polarisationsfilter annars kommer autofocusen att sluta att fungera, detta är det första filter du bör köpa. Tänk även på att polirsationsfilter effekt är broende på vilken till solen. Dvs himmelen som är 90 grader från solen får störst effekt, och himmelen närmast solen monst effekt. Detta gör att man lätt får en tonad himmel vilket inte ser natruligt ut.
Är även avtonade gråfilter (köp fyrkantiga som du monterar i en speciell hållare, används för att minska kontrasterna), det andra filtret du bör köpa. Dessa filter ger inte samma tonade effekt på himmelen som polarisationsfilter har. Jag rekommenderar att du köper Cokins filtersystem med HiTechs filter. Cokin saluförs av nästan alla handlare, HiTechs saluförs av http://www.dito.se ).
Det tredje filtret är ett 81A (eller hellre Nikons A2 variant) för att vid fotograferande i skuggan under dagar med en klar blå himmel för att minska ned den blåa tonen.

Vilket objektiv som lämpligast är totalt beroende av situataionen, vid landskap kör jag oftast med 24 eller 50mm, för djur 300mm. Men har du en normal zoom, typ 28-80, har du en bra start för landskapsfotografering.

-- Nicke
 

Niklas L

Medlem
nicke47 skrev:
Jag rekommenderar att du köper Cokins filtersystem med HiTechs filter. Cokin saluförs av nästan alla handlare, HiTechs saluförs av http://www.dito.se ).
Jag hoppar med i disskuitionen eftersom jag går i ungefär samma tankar.
Ja detta verkar ju va en bra kombination, ca. 460:- får jag ihop hela kalaset till (avtonat filter HiTech 85 + Cokin P filterhållare + Cokin anpassningsring, behöver man något mer?), verkar ju överkomligt!
I HiTechs prislista står det dock så här, "Filter ND grått avtonat, täthet; 0.3, 0.6, 0.9, 1.2" Innebär det att filtret finns i olika tätheter eller är det att filtret går från täthet 0.3 till 1.2 i olika steg? Om det nu är så att det finns i olika tätheter, vad är lämpligt att börja med som första avtonade gråfilter?

Ha de gott!

/ Nicke
 

nikitin

Aktiv medlem
Niklas L skrev:
I HiTechs prislista står det dock så här, "Filter ND grått avtonat, täthet; 0.3, 0.6, 0.9, 1.2" Innebär det att filtret finns i olika tätheter eller är det att filtret går från täthet 0.3 till 1.2 i olika steg? Om det nu är så att det finns i olika tätheter, vad är lämpligt att börja med som första avtonade gråfilter?
0.3 är ett stegs skillnad mellan det ljusataste och mörkaste delen på filtret, 0.6 är två steg, 0.9 är tre steg osv.

Själv använder jag 0.6 och 0.9, tycker att det är en bra början.

-- Nicke
 

Niklas L

Medlem
Tack för informationen, då får det nog allt ta och bli ett 0.6 eller 0.9, får väl prata med dem när jag åker dit.

/ Nicke igen.... ;)

PS. Upptäckte att HiTech anger alla sina priser ex. moms, så det blir lite dyrare än vad jag skrev, men det spar man kanske ner mot porto om man har möjlighet att åka dit. DS.
 
Senast ändrad:
ANNONS