Annons

Fota bröllopssällskap, vad ska jag tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

camilla73

Medlem
Jag har fått i uppdrag att fota min systers bröllopssälskap. Jag har nyligen köpt min första digitala systemkamera (Nikon D40) och är inte så van än. Men det är 1,5 månad kvar.

Jag ska alltså enbart fota sällskapet efter vigseln. Så de kan se ordentligt hur alla såg ut just den dagen, då de kanske inte hinner uppmärksamma allt då.

Vad ska jag tänka på? Det är ca 50 gäster. Förhoppningsvis är vi utomhus.

Jag har ett objektiv på 18-55 mm än så länge. Och en extra blixt.
 

vox2000

Aktiv medlem
camilla73 skrev:
Jag har fått i uppdrag att fota min systers bröllopssälskap. Jag har nyligen köpt min första digitala systemkamera (Nikon D40) och är inte så van än. Men det är 1,5 månad kvar.

Jag ska alltså enbart fota sällskapet efter vigseln. Så de kan se ordentligt hur alla såg ut just den dagen, då de kanske inte hinner uppmärksamma allt då.

Vad ska jag tänka på? Det är ca 50 gäster. Förhoppningsvis är vi utomhus.

Jag har ett objektiv på 18-55 mm än så länge. Och en extra blixt.
Är det soligt och ni är utomhus så lär dig använda blixten i solljus, himla praktiskt ibland. Ellerja, lär dig använda blixten punkt. :) Skaffa en diffuser (vit plastmojäng du sätter på blixten) eller slå den snett bakåt uppåt i taket, så du studsar ljuset för lite angenämare ljus på motiven. Annars är väl en grej att tänka på att försöka få med alla på åtminståne en bild.

I övrigt, have fun, det är fest.
 

tober

Aktiv medlem
Tycker du ska gå ut innan med nån vän och testa att ta lite bilder på olika sätt. Sen kolla igenom vad du gillar/inte gillar med de bilder du tagit.

Testa lite med olika bakgrunder, lite olika avstånd till bakgrunder nära porträtt och hel bilder. Också bara söka igenom fotosidan på bröllopsbilder för inspiration.

Kanske skriva ut bilder du gillar och ha med när du är ute och testar lite.
 

RG

Avslutat medlemskap
Spring iväg och köp "kamera och bild" och "digitalfoto för alla" de har bra bröllopstips.
 

matti

Aktiv medlem
Köp ett bra enbensstativ att ha inne i kyrkan! Blixt är inte att rekommendera där och då blir slutartiderna följdaktligen långa.

Annars är tipsen hittills bra. Vid skarpt utomhusljus tar du med fördel bilderna i skugga eller i motljus med upplättningsblixt.

mvh / Matti
 
ANNONS