Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ishotellet...

Produkter
(logga in för att koppla)

berglind

Medlem
Hjälp!

Tre år i rad har jag kommit hem med bilder från ishotellet som antingen varit för ljusa (blixt som reflekterats i snön) eller gröna (taget utan blixt). Har tidigare haft skräputrustning. I år åker jag dit med en SB-24 och stativ i handen och jag tror den kommer göra stor skillnad.

För att försäkra mig mot att ännu ett år slippa gömma ishotellsbilderna, önskar jag få alla tips jag kan få!
- film
- filter?
- exponering?
- hur slår jag blixten?

Vill gärna ha lite av det där läckra blågröna skenet kvar i bilden.

Tack på förhand!!

/Åsa
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
För ett par dagar sedan fick jag tillbaka en diarulle där jag för första gg testade att underexponera blixtljuset med 1/3-dels steg.

Det blev kanonbra, det blir inte den där direkta känslan av att blixten slås rakt på.

Sätt SB24 på kameran och tryck på sel och använd pilarna, så hittar du.

Kodak Ektachrome Elite ger ett blåstick som kan öka känslan av kyla.
Lycka till Åsa
/Erik
 

berglind

Medlem
Tack Erik för ditt svar! :)


Det sägs att man ska överexponera filmen ett steg vid snöfotografering, vad är din erfarenhet av detta? Hade du kameran på stativ och långa tider?

/Åsa
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Mitt -1/3dels experiment var mitt på dagen, kyrkokören, inomhus.

Slalom åker jag, faktiskt därför jag började fotografera, men det är mitt på dagen det, alltså Ingen blixt och kameran på magen.
Inget stativ.
Oftast vackert väder.
Jag brukar alltid ha tur med vädret på mina vintersemestrar.

Ja, man måste kompensera för den vita snön. Ett alternativ är att du mäter ljuset i handen. Det brukar jag göra.

Till porträtt brukar jag slå över till centrumvägd mätning.

Jag känner en som var i Chamonix V7. På drygt 3000 m klarblå himmel så lade Lars på +1,5- +2 steg med Kodak portra 160NC och det blev bra.

Däremot så brukar jag ha med mig stativet ut på eftermiddagen vid den blå timmen på vintersemestern. Då får i princip alla bilder en varm blåton och det beror väl på två saker gissar jag.
1 värmen kommer från den nedåtgående solen.
2 Blåtonen är väl reciprociteteffekten som inte är fullt kompenserad.
Ta på dig MYCKET redan vid 10 minus. Det blir svinkallt.

Ishotellet blir väl lite knepigt med reflexer.
 

boris.bonasin

Aktiv medlem
Denna exponeringskompensation brukar jag använda med min FE2:a, den har enbart centrumvägd mätning.

+2 vit bakgrund, snöscener.
+1 vit bakgrund som upptar halva bildytan.
-1 punktbelyst huvudmotiv, svart bakgrund som upptar halva bildytan.
-2 svart bakgrund.

Det går också utmärkt att mäta på handen eller låsa exponeringen på objektet.

Blåstick = Skylightfilter.
 

icebear

Aktiv medlem
Ett Magentafilter borde dämpa grönsticket i bilden. Det kanske också fungerar med ett skylight 1B som är svagt laxfärgad, men det tar ju även bort lite av det blå. Annars borde labbet kunna kompensera för grönsticket med magenta vid kopieringen.

/Kent
 

berglind

Medlem
Är tipset alltså att inte använda blixten, utan istället korrigera färgsticket med filter?

Eller kanske underexponera blixten samt använda filter...?

/åsa
 
ANNONS