Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pressning, exponering och zonsystem

Produkter
(logga in för att koppla)

henpe

Aktiv medlem
Ibland gör jag så här: Jag ställer kameran på spot-mätning och ställer exponeringskompensationen på -2, sedan mäter jag på den mörkaste lågdagern i bilden där jag fortfarande vill kunna se struktur. Om jag har fattat rätt innebär detta att man placerar exponeringen i zon III enl. zonsystemet, rätt?

Men vid sk. pressning, om jag har en ISO400 film i kameran, men ställer ISO till ISO1600 så gör jag ju redan en underexponering på -2 steg. Innebär detta att jag nu bör ställa exponeringskompensationen på +/- 0 istället, och spot-mäta på den mörkaste mellandager där jag vill ha textur. I realiteten blir det väl att jag gör en zonIII placering även här, men att jag sedan lyfter upp den till zonV vid framkallningen? Allt under zonIII i negativet har väl tappat struktur? Tänker jag fel?
 

atotowi

Aktiv medlem
Nej, om du tänkt att presssa filmen så ska du ju kompensera för det avvikande ISOt vid framkallningen. Så att du kör med annan ISO inställning ska inte påverka ditt val av exponering i övrigt.
 

henpe

Aktiv medlem
Där är jag helt med dig! Enl. exv artiklar här på fotosidan så tappar man alltid detaljer i lågdagrarna när man kör med pressframkallning. Min fråga rör då snarare hur man bör tänka för att hålla kontroll på vilka toner som kan återges med struktur.
 

atotowi

Aktiv medlem
OK, då ska jag i ärlighetens namn släppa tråden till nån annan som har bättre koll på film och framkallning i dags läget. Det är rätt mång aår sen jag höll på och soppa själv.
 

Zioneer

Aktiv medlem
När du pressar film tappar du kontrastomfång, bilden blir därför något kornig och kan framstå som hård och kontrastrik. Detta gör att man tappar lite konturer i lågdagrarna. Svårt att göra något åt vad jag vet men det är ca 10 år sedan jag sölade med D-76 så jag lämnar gärna frågan vidare jag med...
 
ANNONS