Annons

Automatisk blixtuppfällning

Produkter
(logga in för att koppla)

Gulo

Aktiv medlem
Jag har en 40D. Undrar om man kan ställa in så att den inbyggda blixten fälls upp automatiskt vid behov i lägena i den "Kreativa zonen"?

Jag har bara fått det att fungera i "Baszonen".
 

Walle

Aktiv medlem
Om den är som min gamla 10D så går det inte.

Som jag ser det så är det förkastligt med automatisk uppfällning av blixten, eftersom den endast fälls upp när det är dåligt ljus, men i princip bara kan användas med bra resultat i motljus för upplättning.
 

Gulo

Aktiv medlem
OK, då går det nog inte på denna heller. Man får väl fälla upp den manuellt när man är inomhus då. Utomhus har man ju nästan aldrig använding av den bara vid motljus då som du skrev.
 

pandapod

Aktiv medlem
Nej, man måste fälla upp blixten manuellt i den "kreativa zonen" dvs M,Av,Tv,P, etc då man skall "experimentera mer" istället för att alltid förlita sig på den inbyggda blixten tex i "baszonen".
 

Walle

Aktiv medlem
Gulo skrev:
OK, då går det nog inte på denna heller. Man får väl fälla upp den manuellt när man är inomhus då. Utomhus har man ju nästan aldrig använding av den bara vid motljus då som du skrev.
Som jag ser det så har man mer använding av den utomhus än inomhus, som upplättning av skuggor i starkt solsken och upplättning vid motljus.

Inomhus duger den inte mycket till, eftersom direkt blixt "pang på" ger så ohyggligt fult ljus.
 

Gulo

Aktiv medlem
Walle skrev:
Som jag ser det så har man mer använding av den utomhus än inomhus, som upplättning av skuggor i starkt solsken och upplättning vid motljus.

Inomhus duger den inte mycket till, eftersom direkt blixt "pang på" ger så ohyggligt fult ljus.

Menar du då att man istället ska höja upp ISO talet, använda extern blixt eller köpa ljusstarkare objektiv när man är inomhus och det är för mörkt?
 

Walle

Aktiv medlem
Gulo skrev:
Menar du då att man istället ska höja upp ISO talet, använda extern blixt eller köpa ljusstarkare objektiv när man är inomhus och det är för mörkt?
Japp, alla de tre alternativen ser jag som betydligt bättre.

Min prioriteringsordning är:

1: Ljusstarkare optik. (Mina objektiv har största bländare 1.2, 1.4, 2.0, 2.8 och 4)

2: Höja ISO. De flesta nyare kameror klarar rejält hög ISO utan att bli allt för brusiga.

3: Blixt. Jag har en extern blixt, använder den dock sällan, iom att mina optiker är så pass ljusstarka, och min 5D klarar ordentligt hög ISO utan att bli för brusig.
 
ANNONS