Annons

Bridge CS3 "förstör" RAW-bilderna. (Sony a700)

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaggskepp

Aktiv medlem
Har en A700 och kör RAW-konverteringen genom Bridge CS3 och PS CS3. När bilderna laddas in i bridge så ser dom jättefina ut i färger, kontrast, mättnad osv precis som jag vill ha dom och ungefär som det såg ut i kameran, men om jag klickar på en bild i Bridge så ändras inställningarna för den "klickade" bilden automatiskt i miniatyren och påverkar även hur bilden ser ut i RAW-konverteraren sen.

Tyvärr ändras det nästan alltid till det negativa och jag har därefter ett jäkla sjå att försöka återskapa det jag ville ha. Varför blir det så? Jag hittar inga inställningar som kan få stopp på det hela heller..

Jag blir så trött på så triviala problem när programmet i övrigt är perfekt för min del. Hjälp mig..
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Nu har jag iofs Canon.
Men ofta har RAW filen en inbyggd tumnagelbidl som används för att visa bilden snabbt, tex i kameran eller så.

Men då du har konverterat rawfilen så finns ju en bättre bild att visa. DVS mer som när den togs. En klassiker är i Lightroom då man först ser den inbyggda och efter ett tag den konverterade.

Den lilla bilden som kameran lägger dit har justerats i kameran efter dina inställningar av färger, kontrast, skärpa och färgrymd medan den råa filen är just RÅ.

Så nu är det upp till dig att justera bilden antingen med viss automatik eller för hand

Roine
 

Flaggskepp

Aktiv medlem
Förvisso, men tumnagelbilden ser alltid bättre ut och är riktigt svår att återskapa. Ska man behöva fota i RAW+JPEG för att kunna få den bilden jag vill ha på pränt?

Bara för att det är en RAW-bild vill jag väl inte att en bild som ser bra ut i kameran automatiskt blir kontrastlös och utbränd i ljusa partier innan jag kan börja ? Så j-kla värdelöst att utgå ifrån bilder som kräver MYCKET arbete istället för enkla mindre justeringar.

Så ska det väl inte behöva vara, trots att informationen går att "återskapa"? Kan man inte låta Bridge använda förslaget som kommer ut ut kameran istället för att paja bilden sådär..? Nånstans måste det väl gå att korrigera? I CS2 gick det har jag för mig..
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
I canons värld, om du använder reras RAW konveterare, så tar den intryck av de inställningar du gjort i kameran.

Men RAW flödet har sina + o -.

Inget är gratis ju. Men i min värld har jag trivts med RAW och tar merjobbet
 

js1

Aktiv medlem
Kör själv CS3 och ACR, utgår från följande
grundinställningar och tycker det funkar rätt ok:

Exposure: 0
Recovery: 0
Fill Light: 10
Blacks: 5
Brightness: 50
Contrast: 30
Clarity: 15
Vibrance: 8
Saturation: 3
 

Flaggskepp

Aktiv medlem
js1 skrev:
Kör själv CS3 och ACR, utgår från följande
grundinställningar och tycker det funkar rätt ok:

Exposure: 0
Recovery: 0
Fill Light: 10
Blacks: 5
Brightness: 50
Contrast: 30
Clarity: 15
Vibrance: 8
Saturation: 3
Var har du dessa inställningar? I ACR? Antar att dessa inte påverkar tumnagelbilderna då det ligger längre fram i produktionen?
 

js1

Aktiv medlem
Flaggskepp skrev:
Var har du dessa inställningar? I ACR? Antar att dessa inte påverkar tumnagelbilderna då det ligger längre fram i produktionen?
Ja, i ACR. Men visst påverkar de tumnaglarna i Bridge. När man laddat in ett gäng nya bilder står datorn och tuggar en stund och uppdaterar miniatyrerna efter dom inställningarna.
 

Essen

Aktiv medlem
Kan det vara så att din kamera är inställd på sRGB medan CS3 använder Adobe RGB eller vice versa?
 

Flaggskepp

Aktiv medlem
Essen skrev:
Kan det vara så att din kamera är inställd på sRGB medan CS3 använder Adobe RGB eller vice versa?
Nja, jag använder samma färgrymd, men problemet är snarare brightness och andra inställningar. Var justerar man ACR till en annan grundinställning egentligen?

Jag har dock testat en del under semestern och kört RAW+JPEG. Efter en stunds pillande är jag mer nöjd med slutresultatet från RAW-filen än vad jag får direkt ur kameran. Det är det där lilla extra som jag kan klämma ur råmaterialet jag gillar.

Må vara att jag tycker det är lite väl pilligt i det stora hela.. men det blir bättre bilder om jag engagerar mig, och då kan man ju för fasiken inte nöja sig med "ur kamera"-bilder med den vetskapen i bakhuvudet.. ;)
 

js1

Aktiv medlem
Flaggskepp skrev:
Var justerar man ACR till en annan grundinställning egentligen?
Längst till höger i fältet där det står Grundinställningar finns en symbol, klicka på den så får du upp en meny. Där hittar du "Spara nya camera raw inställningar"
 

js1

Aktiv medlem
Är det nån mer än jag som tycker att ACR gärna bränner den röda kanalen?
Om jag laddar in samma ARW bild i ACR och i Sonys egna konverterare så ligger histogramet betydligt
längre åt höger i ACR och speciellt då i den röda kanalen.
 
ANNONS