Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR direkt i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

molusk

Aktiv medlem
Hej!
Med min nya EOS450D har jag tagit några bilder med gafflingsteknik. Sedan har jag bytt ut himlen i PS och på så sätt fått en mera naturtrogen himmel.
De överdrivna HDR-bilder man oftast ser är jag inte intresserad av att få fram utan t ex bara en normalt tecknad himmel. Med Digit 3-processorer i kameran och en massa finesser borde det väl vara ett stort dynamiskt omfång som skulle uppskattas av de flesta köpare.
Jag visar ett exempel som jag skapat i all hast utan exakt övergång. Den ena är husen rätt exponerad och i den andra är ny rätt exponerad himmel inlagd.
 

Bilagor

Jewster

Aktiv medlem
Du får förtydliga vad du menar. Jag förstår inte inlägget. Är det ett påstående eller en fråga?
 

pellepiano

Aktiv medlem
Du ser ut att ha fååt lite fula kanter på träden bl a. Då är det bra att använda specialprogram för att blanda exponeringar så man slipper maska.

Photoshop har det ju inbyggt, och att få överdrivna effekter eller ej är ett val man kan göra.Photomatix har oxå funktioner för exponeringsblandning.

Sen finns numer kameror som har "hdr" inbyggt.
 

molusk

Aktiv medlem
Jewster skrev:
Du får förtydliga vad du menar.
Ja det inser jag när jag läser mitt inlägg. Vad jag menade var att det borde finnas inbyggt en funktion i kameran på något sätt så man slipper att hantera det i ett yttre program efteråt. Enligt vad jag ser i nästa inlägg ska det tydligen finnas.
 

molusk

Aktiv medlem
Nu har jag provat PS "Merge to HDR" och jag tycker det fungerar ganska bra. Och då tycker jag att det kunde vara inbyggt även i Canons kameror. Det är ju trots allt bara en mjukvarufunktion.
En annan möjlighet är ju att kameratillverkarna kan utveckla sensorn till ett större dynamiskt omfång.
 

molusk

Aktiv medlem
pellepiano skrev:
Här kan du läsa och se testbilder.
Tack Pellepiano!
Citat:
with the introduction of HDR in mid-range DSLR cameras, we can say goodbye to the days of overexposed backgrounds or foregrounds in shadow
slut citat
Hade jag varit lite mer påläst och inte haft några EOS-objektiv skulle jag naturligtvis valt en Pentax K200. Tydligen utnyttjar de kamerans inbyggda dator på ett mer omfattande sätt än andra kameratillverkare.

Jag är mycket tacksam över att få en fråga så snabbt belyst här på forumet.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Pentax tar 3 exponeringar. Har inte hört talas om något sådant för varken Nikon eller Canon.

Canon har ju nåt läge för att prioritera högdagrar men det är nåt helt annat.
 

Becks_Actual

Ny medlem
Jag måste säga att jag tycker HDR i mångt och mycket är överskattat och att jag aldrig skulle betala extra för att få den funktionen direkt i kameran.

Trådskaparen har lagt upp ett exempel där HDR funkar - dvs. icke överdriven justering för att få bättre täckning i en ljus himmel. Lite samma effekt som ett graderat filter. De mesta HDR-bilder man ser är ju mest ett överkromat trams som slutar se ut som fotografier och bara blir onaturligt.

Men smaken är som baken och min bak tröttnade på HDR-effekten för länge sedan.
 
ANNONS