Annons

Mac: Val av program

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikru

Aktiv medlem
Hej

Håller på att testa lite olika program innan jag går och köper. Lite input skulle jag behöva.

Mitt behov är att kunna justera bilderna (färger mm) för att få dom bättre och har inget större konstnärligt behov att trixa med dom efteråt. Jobbar både med scannade bilder och bilder i RAW.

CS3
Har allt men lite klumpigt användare interface när man justerar jämfört med Aperture. Tok många funktioner som jag inte behöver.

Elements 6(win)
Funkar fint för import av RAW men av någon anledning har dom tagit bort en funktion som jag använder ofta (ctrl-b).

Gimp
Vet ej om ICC kalibreringen fungerar genom X11 på Mac och ett bedrövligt användare interface. Men annars är jag rätt imponerad av denna gratis produkt.

Apeture
Har börjat prova produkten och gillar användare interfacet skarpt. Lite segt när den jobbar med 48 bits tif och lite klumpig när man vill själv bestämma hur man vill organisera sina bilder.

Som det känns nu så lutar det mest åt Aperture men jag har 25 dagar kvar att testa....

Några andra bra förlag?

// Fredrik
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om jag läste rätt vsr inte Light Room med på listan.
Kommer snart i version 2 men du kan testa LR 1.4 så länge. Det är nog den som ligger bäst till för att mäta sig med Aparture.
Bra funktioner för att arkivera bilder.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
fredrikru skrev:
Hej


Några andra bra förlag?

// Fredrik
Enligt mina erfarenheter (som testat alla de program du nämner) är Lightroom utan någon som helst tvekan det bästa valet.
Tillräckligt bra i version 1.4.1 men outstanding i version 2 (som finns att testa som beta) med många förbättringar, bl a output sharpening, som måste innehålla superalgoritmer, eftersom det mycket sällan tillåter dig att överskärpa. Det är ju den slutliga skärpan som "gör" bilden......
Enda nackdelen som jag upplever med LR är det något omständiga sättet att växla mellan modulerna. Men jag står ut med det;-)

mvh
/Kjell
 
Senast ändrad:

iBoat

Aktiv medlem
Jag har testat många olika råkonverterare, och här är mina erfarenheter:

Lightroom är bra men ganska tråkigt att jobba i. Jag valde Aperture pga det betydligt mer inspirerande gränssnittet samt en del funktioner som t.ex. skärpeverktygen som jag anser vara bättre än de flesta. Likaså den selektiva färgjusteringen är superb. Aperture var från början nästan lika segt som Nikons NX, men sedan version 2.0 rullar det på i bra fart.

Jag skulle dock inte klara mig utan Photoshop i mitt arbete, det är där det sista finliret sker.

Gimp är visserligen gratis men är ingen rolig historia på en Mac, segt som tusan. Man får vad man "betalar" för.

Elements har jag ingen erfarenhet av, men det är en bantad version av PS. Fungerar säkert bra för många ändamål.
 

fredrikru

Aktiv medlem
Hej

Ska forsätta andvända Apeture tills min demo licens går ut och sen testa Adobe Lightroom 2.0 beta.

Om någon som har Licens för Lightroom bjuder in dig så får man en licens nyckel som funkar fram till slutet av Augusti för Adobe Lightroom 2.0 beta.

Min fundering angående Lightroom är att Adobe inte kan göra produkten för bra för då får dom inte sålt licenser för CS3.

// Fredrik
 

Andreas Th

Avslutat medlemskap
Jag kan bara hålla med om att Lightroom är det bästa. Det är så underbart att arbeta i och det går fort att sätta sig in i.
Allt är så bra upplagt i olika delar, library, develop och print etc.

Lägger min röst på lightroom.

Ang att de skulle göra lightroom sämre bara för att de inte fått sålt något CS3: Det är ju helt olika produkter egentligen. CS3 Kan göra så mkt mer än bara "fotobehandling", så jag tror inte det är någon risk ;)
 

-CL-

Avslutat medlemskap
Har också valt Lightroom.

Valde Lightroom framför apperture, mest för att man använder andra produkter av Adobe.

Och väl nu med Lightroom, uppskattar jag snabbheten jag sållar bort skit och får dem i ordning. Även grundjusteringar, uppmärkningar mm.
Är säkert bra med andra produkter, men man måste ju välja något.
 

fredrikru

Aktiv medlem
Hej

Nu har demo licensen på Apeture gått ut. Tyckte om programmet och alla trevliga guider som fanns på Apples hemsida som hjälpte mig snabbt att komma igång.

Det jag inte gillade med Apeture är att den är den kräver en hel del hårdvara och det tyder på att koden inte är optimerad. Fläkten i min macMini gick på högvarv hela tiden. Jobbar mest med 120Mb tiff bilder som jag får ut från min Nikon film scanner.

Nu har jag installerat Lightroom 2 beta och har 30 dagar demo licens att testa applikationen. Första intrycket är att den är mycket som påminner om Apeture.
 
ANNONS