monowasp
Avslutat medlemskap
Vi lever i en ständigt flyende värld (ej statisk verklighet) - som konstnärer (fotografer, filmskapare, författare m.m.), försöker att förhålla sig till eller tolka via sitt konstnärskap. Krasst sett vill många härleda det konstnärliga uttrycket (i olika tiders konstvetenskap, samt det offentliga rummet) - till en sorts narcissitisk uttrycksform som vill belysa det egna jagets ofullbordade och otillfredsställda "synlighet", och därmed ge det större värde eftersom det är "sann" konst. "Falsk" konst skulle i detta sammanhang vara dess diametrala motsats, en sorts kommersialiserad autonomi, dvs. en "falsk" narcissism eftersom den gick att tjäna pengar på.
Härförleden fick David Lapachelles fotokonst uppmärksamhet i Svenska medier, och man belyste hans förmåga att arrangera bilder, men gav större uppmärksamhet till hans koketteri med Hollywood och de "stora" stjärnorna. Rent ikonografiskt hämtar / lånar / stjäler Lapachelle, liksom som många av hans epigoner, gester, motiv, färger, symbolism och idéer från det rika konsthistoriska världsarvet; Michelangelo, Rembrandt och Hieronymus Bosch för att nämna ett fåtal.
Vår egen Björn Dawidsson (Dawid), är också en erkänd "fotokonstnär", som däremot har valt en avskalad väg. I hans bilder möter vi objekten, färgerna, siluetterna, de solitära detaljerna ställda mot sin egen existens. Liksom i Lapachelles fall, har Dawids konst ifrågasatts. Inte kanske så mycket av de vanliga "brukarna", dvs. det offentliga rummet, men däremot av "förståsigpåarna".
- Bah, det är för enkelt. Vem fan som helst kan fota en godisbit!
- Ge mig en halv miljon så kan jag också smäcka ihop en bunt nakna fjollor och hälla sirap i deras öron!
Kanske är det så enkelt att bli "stor"? Man gör någonting som någon annan inte har gjort, eller förfinar det så att det progredierar och lyfter bort det från sitt originella sammanhang.
Konsten har många uppgifter i ett samhälle. Dels så bör den vara en ledsagare i det liv som en konstnär väljer att leva, och dels så bör den uppmuntras eftersom den erbjuder en alternativ syn på den verklighet som omger oss.
"Verklighetsflykten" - som sådan, möter oss i varje del av det offentliga rummet, vi kan inte undkomma den, och har utan större motstånd assimilerats av den. En tom vägg kan förefalla overklig för oss eftersom den inte är "fylld". Liksom fotografen frapperas av sitt motiv, styr motivet oss till ett särskilt sorts tänkande.
En båt= hav...
Moln= väder...
Läppar= kyssar...
Fotokonsten betyder mycket för mig som "brukare", men även som konstutövare. Den har gett mig verktygen att förstå omvärlden och hur jag som skapande individ ska förhålla mig till den.
Går ni oberörda genom det offentliga rummet, eller stannar ni upp, undersöker detaljerna och bevarar dem i er konst?
Avslutningsvis ett citat av Dan Wolgers:
"Konsten ligger inte i konsten, utan i marknadsföringen..."
- är det verkligen så enkelt?
Härförleden fick David Lapachelles fotokonst uppmärksamhet i Svenska medier, och man belyste hans förmåga att arrangera bilder, men gav större uppmärksamhet till hans koketteri med Hollywood och de "stora" stjärnorna. Rent ikonografiskt hämtar / lånar / stjäler Lapachelle, liksom som många av hans epigoner, gester, motiv, färger, symbolism och idéer från det rika konsthistoriska världsarvet; Michelangelo, Rembrandt och Hieronymus Bosch för att nämna ett fåtal.
Vår egen Björn Dawidsson (Dawid), är också en erkänd "fotokonstnär", som däremot har valt en avskalad väg. I hans bilder möter vi objekten, färgerna, siluetterna, de solitära detaljerna ställda mot sin egen existens. Liksom i Lapachelles fall, har Dawids konst ifrågasatts. Inte kanske så mycket av de vanliga "brukarna", dvs. det offentliga rummet, men däremot av "förståsigpåarna".
- Bah, det är för enkelt. Vem fan som helst kan fota en godisbit!
- Ge mig en halv miljon så kan jag också smäcka ihop en bunt nakna fjollor och hälla sirap i deras öron!
Kanske är det så enkelt att bli "stor"? Man gör någonting som någon annan inte har gjort, eller förfinar det så att det progredierar och lyfter bort det från sitt originella sammanhang.
Konsten har många uppgifter i ett samhälle. Dels så bör den vara en ledsagare i det liv som en konstnär väljer att leva, och dels så bör den uppmuntras eftersom den erbjuder en alternativ syn på den verklighet som omger oss.
"Verklighetsflykten" - som sådan, möter oss i varje del av det offentliga rummet, vi kan inte undkomma den, och har utan större motstånd assimilerats av den. En tom vägg kan förefalla overklig för oss eftersom den inte är "fylld". Liksom fotografen frapperas av sitt motiv, styr motivet oss till ett särskilt sorts tänkande.
En båt= hav...
Moln= väder...
Läppar= kyssar...
Fotokonsten betyder mycket för mig som "brukare", men även som konstutövare. Den har gett mig verktygen att förstå omvärlden och hur jag som skapande individ ska förhålla mig till den.
Går ni oberörda genom det offentliga rummet, eller stannar ni upp, undersöker detaljerna och bevarar dem i er konst?
Avslutningsvis ett citat av Dan Wolgers:
"Konsten ligger inte i konsten, utan i marknadsföringen..."
- är det verkligen så enkelt?