Annons

Varför har jag plötsligt RAW cr2 filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

skribenten

Aktiv medlem
Hm jag har en canon eos 30D och jag har fotograferat med den. De första bilderna är JPG. Men de sista bilderan är nog RAW format cr 2 tror jag de heter.
Hur får jag tillbaka dem till jpg? Jag måste nog ha kommit emot någon knapp för jag har inte hunnit göra inställningar ännu.
För kameran ändrar sig väl inte sjlv eller?

Sedan undrar jag också vilka program som öppnar RAW filer.
Gärna i Linux/Mandriva men windows går också bra.
Enklaste programmet tack som inte "käkar" för mycket minne och cpu och gärna som går att konvertera till jpg.

Och föresten. I vilket sammanhang använder man RAW formatet?
 

qrok

Medlem
wow! har du öppnat instruktionsboken??
strunt samma förresten haha, tryck på menykanppen (uppe till vänster) scrolla i menyn tills du kommer till bildstorlek, där kan du ändra till vilken storlek du vill spara filerna i. är lite osäker på programmen du kan använda men kolla upp faststone, ett väldigt bra gratisprogram!
mvh Tomas
 

skribenten

Aktiv medlem
Tack för tipset.
Kan det vara fel på kameran? Kan en kamera göra så a v sig självt?

Kan jag få tillbaka mina bilder till JPG via kameran? Eller är de för evigt i RAW format?

Nej jag hade inte tittat i bruksanvisningen för den hade jag förlagt men hittat nu.
Jag håller på att möblera om så jag kan vara glad om jag hittar kaffekoppen :) Med andra ord det är en rejäl röra.
 

wfrank

Aktiv medlem
skribenten skrev:
Tack för tipset.
Kan det vara fel på kameran? Kan en kamera göra så a v sig självt?

Kan jag få tillbaka mina bilder till JPG via kameran? Eller är de för evigt i RAW format?

Nej jag hade inte tittat i bruksanvisningen för den hade jag förlagt men hittat nu.
Jag håller på att möblera om så jag kan vara glad om jag hittar kaffekoppen :) Med andra ord det är en rejäl röra.
Nej det är inte fel på kameran. Du har ställt in den på RAW av misstag. Har ingen 30D men antar du ställer om enl. svar nr 1, men på en 450D så heter menyn du ska in på "kvalitet".

Med kameran följde ett gratis raw-konverteringsprogram från Canon som du kan använda för att spara om dom i jpeg. Du kan inte göra om dom i kameran. Annars kan du göra samma sak i tex Photoshop. Läs in dom och sen "Save as..." helt enkelt. Lycka till. :)
 

wfrank

Aktiv medlem
skribenten skrev:
tack för tipset. Skivorna eller skivan har jag inte tittat på. Får göra det någon dag.
Såg sen att du ska se ett litet "RAW" i mitten på displayen på ovansidan kameran. Möjligen står där också ett L (man kan ställa in den på att ta både jpg och RAW samtidigt). När du ställt om den rätt så ska det bara stå L, det betyder nämligen JPG.

Och menyn du ska in på heter "Kvalitet", inte nåt annat...
 

qrok

Medlem
naturligtvis står det kvalite och inte något annat, vet inte var jag fick det ifrån??
hursomhelst så är rawfiler bra annars om du tex. är osäker på vitbalansering och sånt, speciellt om du fotar något viktigt. typ ett bröllop eller så där det inte får gå fel. /Tomas
 

ola_nilsson

Aktiv medlem
Angående att konvertera i linux. Jag använder detta för att granska raw-bilder:

ufraw-batch *.CR2 --size=512 --out-type=jpeg

genom att ta bort --size så får du nog fullstora bilder, men kanske du vill sätta lite andra optioner.

Prova 'man ufraw'!

/Ola
 

skribenten

Aktiv medlem
Oj vilka fantastiska svar. De är ju bättre än i linuxportalen :)

Jag glömde säga att jag är nybörjare i Linux.
Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med texten så jag klistarade in den i konsolen
och fick svaret.
ufraw-batch: invalid option -- b

och på det andra alternativet fick jag svaret:
ufraw-batch: Cannot open file *.CR2: No such file or directory

Jag såg även att Det var lite si och så med RAW och JPG bilder.
Några tagna de 11:e var i både RAW och JPG och några tagna den 15:e var också blandat i JPG och RAW
Det är en lustig slump med tanke på att jag inte varit inne menyn och pillat. Är det verkligen så lätt att komma emot inställnigarna?

Tjejen med spökkameran.
 

andersRson

Ny medlem
Vilket format kameran tar bilderna i beror på vilket program (på kameran) du använder. Har aldrig använt en 30d, så jag vet inte hur den funkar exakt, men kolla runt på kameran så ser du nog.

Jag använder ufraw för att fixa till mina raw-bilder, fast inte i batchläge utan gui:t.
Jag har just tankat ner LightZone (www.lightcrafts.com) och tänkte testa det, men jag har inte hunnit än. Verkar jäkligt schysst, dock.
 

Birger Olsson

Avslutat medlemskap
skribenten skrev:
och på det andra alternativet fick jag svaret:
ufraw-batch: Cannot open file *.CR2: No such file or directory/B]


Felmeddelandet tyder på att det inte finns några CR2 bilder i mappen där du körde kommadot. Det andra felet var jag som missade ett minustecken före black-point=auto. Sorry, skrev lite för fort :)

1. Öppna konsolen
2. Gå till mappen med bilderna med kommandot cd. Tex cd /home/cecilia/Bilder (Linux skiljer på gemener och versaler)
3. Skriv ls för att kontrollera att bilderna finns i mappen
4. Kör kommadot:

ufraw-batch *.CR2 --wb=camera --black-point=auto --clip=film --saturation=1.05 --out-type=jpeg
 

paco

Aktiv medlem
Och föresten. I vilket sammanhang använder man RAW formatet?
När du vill ha okomprimerade bilder (TIFF). JPG komprimeras direkt i kameran. Man kan säga att med RAW så flyttar man kamerans inställningar in i datorn. Inställningar som uppskärpning, vitbalans, brusreducering, kontrast och färgmättnad. Allt detta kan du ändra efteråt, eftersom bilden "framkallas" i datorn med RAW. Använder du Canons egna program, Digital Photo Professional (DPP), så kan du ändra mellan bildstilarna också. Nackdelen med RAW är filstorleken, men det känns ändå skönt att ha en råfil, när man tagit en pangbild. Sen kan man göra mindre JPG-filer av den för nätet osv.
 

j777

Aktiv medlem
Jag vet, men ditt svar gör det inte mer möjligt att hantera filerna.

Nån som vet något som hjälper mig ;) ?
Förklara vad du vill göra, om du vill ha hjälp. Att be om hjälp att göra om vatten till vatten säger ju inget. Att fråga om att göra om vatten till vin däremot... ;-)
 

ekfeldt

Aktiv medlem
Förklara vad du vill göra, om du vill ha hjälp. Att be om hjälp att göra om vatten till vatten säger ju inget. Att fråga om att göra om vatten till vin däremot... ;-)
Jo.
Som jag sa i min fråga inledningsvis:
Hur konverterar man snabbast några tusen cr2 till raw ?
cr2 är raw. (På ett sätt eller möjligtvis fler)
...men filändelserna är olika och vissa program skiter i cr2 men hanterar gärna och villigt raw.

Jag vill alltså inte konvertera cr2 till cr2 och inte heller raw till raw. :)
 

larsak

Aktiv medlem
Jo.
Som jag sa i min fråga inledningsvis:
Hur konverterar man snabbast några tusen cr2 till raw ?
cr2 är raw. (På ett sätt eller möjligtvis fler)
...men filändelserna är olika och vissa program skiter i cr2 men hanterar gärna och villigt raw.

Jag vill alltså inte konvertera cr2 till cr2 och inte heller raw till raw. :)
Som tidigare nämnts heter canons raw-filer .cr2, efter vad jag snabbt läst mig till (på wikipedia) är det bara panasonic som använder .raw? När du bara kan öppna .raw och inte .cr2 är det då så att du använder ett program du fått med en panasonic-kamera? Vilket program rör det sig om?

Mitt tips är att du byter program för att hantera dina rawfiler istället för att försöka konvertera dem.

Vänliga hälsningar
Lars
 
ANNONS