Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Undervattenskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Vicjun

Aktiv medlem
Hej

Finns det helt vattentäta kompaktkameror? Alltså sådana man kan ta dykbilder med? Har ingen större lust att lägga 20000 kr på ett undervattenshus till min systemkamera.
 

Ingvar

Aktiv medlem
Ja, det finns, t ex har Olympus sådana. Men de har oftast en djupbegränsning på typ tre meter och är av relativt enkel design med klara begränsningar. Men för snapshots i poolen eller i klara, tropiska vatten kan de duga.

Ett bättre alternativ är att du siktar in dig på en mera avancerad kompakt, t ex Canon G9, och sedan börjar med tillverkarens egna hus, som du kan få till överkomligt pris. Vill du sedan gå vidare kan du till en sådan kamera köpa till ett 3:e partshus med externa blixtkontakter och möjlighet till mera seriös ljussättning.

En investering i en extern blixt är under alla omständigheter aldrig fel, den kan du återanvända med nya kameramodeller.

Mn det är svårt att ge råd innan jag vet mera vad du är ute efter. Som du ställer frågan så låter det ju som om du har rätt höga ambitioner (systemkamera i hus) men att det är ekonomin som sätter begränsningen. Då tror jag mitt råd ovan kan vara en bra kompromiss.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Till väldigt många av Canons kompakter (både Ixus- och Powershot-serierna) finns det uv-hus för bara ett par tusen. Klarar 40 meter.
 

Vicjun

Aktiv medlem
Hur är kamerapåsar då? Till exempel Ewa-Marines sortiment? Med vissa kan man tydligen ha extern blixt i, vilket lär behövas under vattnet. Då slipper jag dessutom köpa en kompaktkamera.
 

Christian Karlsson

Aktiv medlem
Påsarna är inte lämpliga för dykning pga av att dom "imploderar" under tryck, vilket ofta resulterar i krångel med knapparna och övrigt handhavande när man kommit ner en bit under ytan. Dom duger till snorkling eller som skydd för kameran vid blöta tillställningar.
Vet inte vad du har för budget och/eller ambition, mer än att du tycker att 20.000 är mycket. Om du ska gå DSLR-vägen är 20.000 tyvärr lite, så Ingvars råd är kloka. Kolla på en avancerad kompakt - dom kan ta bra bilder under vattnet. Eller var beredd att hosta upp 15-50.000 för hus + port(ar) + blixt(ar) + arm(ar) + sladd(ar) etc.

/christian
 

suzvik

Ny medlem
Olympus har även en kamera (utan hus) vattentät till 10m. Men det blir grunda dyk då!
 
Ska till malta nu i sommar och tänkte snorkla där. Skulle behöva en kamera som går att fota under vatten med? Är det någon som har provat de här billigare varianterna av undervattenskameror? Hur bra/dåliga är dem egentligen? Vad är prisklassen på en ok undervattenskamera annars?
Tacksam för svar!

MVH


www.jeppssonfoto.se
 

nikif

Aktiv medlem
Hej
Jag fridyker enbart och har erfarenheter av Olympus 720SW. Jag har skrivit lite om den samt publiserat en bild på utsidan.se: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=359015#post359015

Om den kameran kan jag generellt säga att den inte är så ljusstark. Min är vattentät till 3m men jag har haft den nere på åtminstone 5m utan problem. Motsvarande kameran idag håller ner till 10m samt har ett mer vidvinkligt objektiv (motsvarande 28mm). Verkar ok.
Jag har nu köpt en G9 med Canons hus och skall testa i sommar. Tyvärr har kameran pajjat precis så jag hoppas jag får den fixad snart. Anledningen till att jag bytt upp mig är att jag vill fota utan blixt i svenska vatten. Det är mycket svårt med den lilla Olympusen, pga ljussvagheten. En nackdel med G9 är att den blir stor och klumpig med UV-hus samt att man måste väga av den med vikter för att den inte skall flyta. När jag fridyker vill jag kunna röra mig smidigt och då funkar Olympusen mycket bra, liten samt sjunker.
 

Joggi

Aktiv medlem
I förra numret av kamera och bild hade dom test av uv kameror, vet inte om dom har testet på nätet annars är det väl bara att beställa tidningen.
 

lcasper

Aktiv medlem
kanske en nikonos V ? :)

om du orkar hålla på med film brukar det finnas billiga nikonos V kameror för några tusen lappar på olika beg sidor. de tar fortfarande väldigt bra bilder om man orkar sätta sig in hur de fungerar och orkar vänta på bilderna skall bli framkallade. :)
 

Ingvar

Aktiv medlem
Re: kanske en nikonos V ? :)

lcasper skrev:
om du orkar hålla på med film brukar det finnas billiga nikonos V kameror för några tusen lappar på olika beg sidor. de tar fortfarande väldigt bra bilder om man orkar sätta sig in hur de fungerar och orkar vänta på bilderna skall bli framkallade. :)
Med all respekt för att Nikonos-kamerorna är ikoner i UV-fotografins historia, tåliga och med strålande optik, så tycker jag inte att man med gott samvete kan rekommendera dem idag. Film är jättedyrt. Frånvaron av autofokus och behovet av fokusramar för makro är i hög grad förlegat idag.

Inlärningskurvan är också oerhört mycket brantare med den direkta feedback och den möjlighet till att slösa med bilder som digitalkamerorna medger.

Risken med en Nikonos är att man kommer hem efter semestern och framkallar, och tvingas konstatera att man har noll bra bilder efter 20 dyk och 20 rullar, till en kostnad som nästan motsvarar kameran.

En erfaren fotograf, med stort kunnande från landbaserad fotografering, misslyckas sannolikt rätt mycket de första 20-30 filmerna med en Nikonos. Så det ska mycket mod, pengar och ambition för att satsa på den lösningen...

Åsikt från en som i alla fall har provat Nikonos, och som plåtat analogt sedan 70-talet.
 

lcasper

Aktiv medlem
medveten om kostnaden av film med mera . men det var bra kameror :) lite svåra jovist men bilderna blir väldigt bra och man slipper shutter lag :).

Men ja den e dyr och jobbig att hålla på med så en liten kompakt kamera med hus är nog bättre.

PS: Började använda en Nikonos III :)
 

Sportdykare

Aktiv medlem
Jag håller med Ingvar om mycket som han skriver, men film är INTE jättedyr om man köper från rätt ställe, dvs Hong Kong-försäljare på e-bay - samma kvalité till halva priset (portot inräknat). Jag fotade sälv med en Nik V until ett år sedan, då jag bytte till en SLR (den fantastiska Nikon F100) i ett uv-hus (Sea & Seas utmärkta hus, med alla möjliga finesser), främst för att slippa Nikonosens mellanringar och ramar, som gör det omöjligt att komma i närheten av många små djur). Utrustningen var otroligt billig och jag räknar med att skillnaden i kostnaden mot en motsvarande digitaltrustning motsvarar närmare 10 års förbrukning av film med framkallning och, med tanke på min ålder, är sannolikheten att jag fortfarande dyker om 10 år inte så stor ;-) Ett tips till den som funderar på att fota under vatttet med film: Använd negativfilm och ha labbet lägga bilderna på en CD (strunt i papperskpior), så får du högresolutionsbilder som du kan Photoshoppa, maila till vänner, lägga upp på webbalbum osv, precis som kamraterna med mycket dyrare digitalutrustningar.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Om du läser trådskaparens fråga nedan så förstår i vart fall inte jag varför ni snackar om priser på film här. finns säkert bättre tråd för det.
Ge ett tips på en bra kamera för killen i stället.

"Hej

Finns det helt vattentäta kompaktkameror? Alltså sådana man kan ta dykbilder med? Har ingen större lust att lägga 20000 kr på ett undervattenshus till min systemkamera."


Sportdykare skrev:
Jag håller med Ingvar om mycket som han skriver, men film är INTE jättedyr om man köper från rätt ställe, dvs Hong Kong-försäljare på e-bay - samma kvalité till halva priset (portot inräknat). Jag fotade sälv med en Nik V until ett år sedan, då jag bytte till en SLR (den fantastiska Nikon F100) i ett uv-hus (Sea & Seas utmärkta hus, med alla möjliga finesser), främst för att slippa Nikonosens mellanringar och ramar, som gör det omöjligt att komma i närheten av många små djur). Utrustningen var otroligt billig och jag räknar med att skillnaden i kostnaden mot en motsvarande digitaltrustning motsvarar närmare 10 års förbrukning av film med framkallning och, med tanke på min ålder, är sannolikheten att jag fortfarande dyker om 10 år inte så stor ;-) Ett tips till den som funderar på att fota under vatttet med film: Använd negativfilm och ha labbet lägga bilderna på en CD (strunt i papperskpior), så får du högresolutionsbilder som du kan Photoshoppa, maila till vänner, lägga upp på webbalbum osv, precis som kamraterna med mycket dyrare digitalutrustningar.
 

Sushan

Avslutat medlemskap
MWPhoto skrev:
Om du läser trådskaparens fråga nedan så förstår i vart fall inte jag varför ni snackar om priser på film här. finns säkert bättre tråd för det.
Ge ett tips på en bra kamera för killen i stället.

"Hej

Finns det helt vattentäta kompaktkameror? Alltså sådana man kan ta dykbilder med? Har ingen större lust att lägga 20000 kr på ett undervattenshus till min systemkamera."
En kompaktkamera kan väl vara digital eller analog och det framkommer ju inte i frågan vilket som föredras. :eek:)
 

Ingvar

Aktiv medlem
Sportdykare skrev:
...Jag fotade sälv med en Nik V until ett år sedan, då jag bytte till en SLR (den fantastiska Nikon F100) i ett uv-hus (Sea & Seas utmärkta hus, med alla möjliga finesser), främst för att slippa Nikonosens mellanringar...
Nu har vi lämnat grundfrågan i tråden ganska mycket, men kort svar: En poäng har du i att man kan skaffa en jättebillig lösning på beg marknaden om man väljer analog systemkamera. Men om man är nybörjare så är det så stora vinster med direktåterkopplingen man får med digital kamera att jag inte kan se något motiv för en analog lösning. Och för mera avancerad fotografi, så skulle jag idag inte vilja vara utan det digitala RAW-formatet med alla möjligheter det ger till vitbalansering mm, Och film är som jag ser det dyrt, även till halva priset. Men jag tror att vi har mättat diskussionen nu, resten är bara åsiktsbrytningar för sakens skull. Åter till huvudspåret, tips på bra kamera.
 
Nikon COOLPIX P5100

Jag har tänkt mig att införskaffa Nikon COOLPIX P5100 med uv-tillbehör såsom uv-hus och externa blixtar, då detta borde vara en mindre investering än att bygga upp ett system med Nikon D300.
Vad jag saknar hos COOLPIX P5100 är avsaknaden av NEF-formatet. Kan någon ge mig förslag på inköpställe. Blixtsystemet ska dessutom kunna komunisera med kamerans system.
 

hrspicar

Aktiv medlem
Sea & Sea GX1

Den bästa kompakta kamera för UV-bruk just nu är Sea & Sea GX1 med uv-hus. Kameran är egentligen en Ricoh GX 100. Ricoh har nyss presenterat efterföljaren GX 200 och den kommer säkerligen i Sea & Sea utförande ganska snart.
http://www.dpreview.com/news/0806/08062401ricohgx200.asp
Man kan använda Sea & Sea YS-110 eller någon av INONs blixtar med i stort sett alla kompakta kameror. Man styr dem fiberoptiskt eller i de fall det går med elektrisk anslutning.

Bra UV-foto handlare som har eller kan skaffa nästan allt är:
www.unterwasserkamera.at

Hälsningar
Hans Spicar
www.resochdyk.nu
 
ANNONS