Annons

Vitbalans i PhaseOne 4

Produkter
(logga in för att koppla)

CanonUser

Aktiv medlem
Hej på er!

I PhaseOne V 3.7.x var det en barnlek att ställa vitbalansen på ett avfotograferat gråkort med hjälp av pipetten och sedan kopiera denna vitbalans till dem andra bilderna genom att markera bilder och klicka!, har uppgraderat till version fyra mitt nöt! =) och där får jag inte till det! hjälpen är inte mycket till hjälp heller! det borde vara någorlunda samma tillvägagångssätt! men när jag markerar flera bilder och skall tilldela den kopierade vitbalansen så öppnar programmet bara alla markerade bilder bredvid varan och inget annat händer!. Detta stör mig enormt! så nu behöver jag hjälp! någon med bättre förstånd kanske kan förklara hur man gör?.

//Mats
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Version 4 motsvarar väl tidigare LE versionen.
3.7.x är PRO varianten med mer verktyg.

Sen vilken man trivs med är ju en annan sak.
Själv kör jag med 3.7.8 (Windows)

/Hasse
 

CanonUser

Aktiv medlem
Kanske stämmer!? köpte 3.7.någonting förrut och uppgraderade till fyran! men den gammla var inte Proversionen!....
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
I princep alla kommandon du kan göra går att kopiera till andra bilder.

1. Börja med att markera alla bilder

2. gör den justering du vill kopiera

3. Tryck sen på 4:e kanppen i översta menyn till höger, ser ut som en ruta med en pil utåt höger

4. Tryck sen på tredje från vänster i menyn under, ser ut som en ruta med tre rader i

5. Välj där bara vitbalansen

6. Håll nere SHIFT o tryck på 5:e kanppen i övre högra menyn, den med en ruta där pilen pekar ner. SHIFT gör att du kopierar till alla markerade bilder.

Detta funkar för alla justeringar som du ser, även beskäring osv
 

CanonUser

Aktiv medlem
Tack Roine!

Skall testa detta! men visst sjutton var det enklare i den äldre versionen?

//Mats

roinek skrev:
Hej
I princep alla kommandon du kan göra går att kopiera till andra bilder.

1. Börja med att markera alla bilder

2. gör den justering du vill kopiera

3. Tryck sen på 4:e kanppen i översta menyn till höger, ser ut som en ruta med en pil utåt höger

4. Tryck sen på tredje från vänster i menyn under, ser ut som en ruta med tre rader i

5. Välj där bara vitbalansen

6. Håll nere SHIFT o tryck på 5:e kanppen i övre högra menyn, den med en ruta där pilen pekar ner. SHIFT gör att du kopierar till alla markerade bilder.

Detta funkar för alla justeringar som du ser, även beskäring osv
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Där hadde du ju flikar för det som idag är knappar delvis och varje sån flik hadde egen kopiering.

Men nu med SHIFT funktionen och att man har ett klippbord så tycker jag, då man vant sig, att man har ruggit mycket mer kombinationer.

Håller man nere SHIFT och trycker på tex auto WB så fixas alla valda direkt osv
 
ANNONS