Annons

Ritbräda

Produkter
(logga in för att koppla)

Zemoz

Medlem
Jag har funderat på att köpa en ritbräda för att underlätta för mig själv när jag ska fixa till mina bilder. Men jag kan inte läsa mig till om det är standard att man ser bilden på ritbrädan och inte bara på skärmen? För om det är så att man bara ser vad man sysslar med på skärmen kan jag lika bra strunta i det. De flesta modeller jag kollat på har ingen som hellst info om detta så därför utgår jag från att man inte kanse bilden på brädan, men det kanske man kan? Jag är smått förvirrad och i stort behov av hjälp!

Tack på förhand!

//Sanna Niss aka Zemoz
 

Ubbe 1

Aktiv medlem
Sanna...
Som du redan misstänkte så kan du ej se bilden på plattan, utan endast på skärmen. Men jag kan lova dig att den gör sitt jobb ändå. Det är inte alls som att sitta med musen och redigera. Ritplattor är oftast både tryckkänsliga och exakta. Att redigera med en ritplatta blir SÅ mkt enklare och roligare. Köp en....prova... och jag lovar att du inte vill ha ngt annat efteråt. Tänk dock på att inte köpa en för stor. A6 blir ofta perfekt om du inte är konstnär och "målar" med yviga penselrörelser.
Lycka till.
/U
 

Zemoz

Medlem
Tack för svaret!

Jag hade bara tyckt att det var lättare att "se" direkt vad jag sysslade med. Men jag har hittat en på mitt förra jobb som var rellativt billig, får köpa den och kolla hur det går.

Tack för hjälpen!
 

Zewrak

Aktiv medlem
Det finns dyrare modeller där du kan se det direkt i tavlan, eller rita direkt på skärmen, hur du nu vill se på det.

Kan för övrigt rekommendera Wacom Bamboo (den ser du inget i, om du inte tejpar på reflextejp så monitorn speglar av sig.
 

Ubbe 1

Aktiv medlem
Jo visst det finns sk. ritskärmar men då talar vi stora summor. WACOM CINTIQ som är en portabel variant kostar då ca. 10-11k. Skall man sedan ha en skärmstorlek på runt 21" så pratar vi ca.20k. Bamboo-brädan har jag och den funkar helt kanon. Plattan ligger runt 600kr i pris.
 

Zemoz

Medlem
Jag traskade in på www.moderskeppet.se/wacom och kollade in där och kom fram till att jag inte skulle ha den där värsting modellen :D

Jag hittade däremot en på jobb som kostade 349 kr, det är en äldre wacom men den är helt underbar! Visst, den är inte "stor" (a6) men jag förstår inte hur jag kunnat överleva utan en innan!

Tack för all hjälp jag fått här! Ni är underbara!

//Sanna aka Zemoz
 

olof-33

Medlem
Ribräda för bildbehandling

Jag har kommit över en beg ritbräda men har ingen mjukvara till den. Var kan jag få del av en sådan. Jag förmodar att den inte funkar utan.
Jag trodde i min enfald att bilden skulle synas på brädan då jag köpte den men så är tydligen inte fallet vad jag läst mig till av tidigare svar. Någon som har tips om mjukvaran kanske kan höra av sig.
(Avser en wacom A6)
 

CvG

Ny medlem
Jag har kommit över en beg ritbräda men har ingen mjukvara till den. Var kan jag få del av en sådan. Jag förmodar att den inte funkar utan.
Jag trodde i min enfald att bilden skulle synas på brädan då jag köpte den men så är tydligen inte fallet vad jag läst mig till av tidigare svar. Någon som har tips om mjukvaran kanske kan höra av sig.
(Avser en wacom A6)
Prova denna länk där finns drivrutiner för Wacom

http://www.wacom-europe.com/index2.asp?pid=29&lang=en&send=1&product=PTZ

Mvh

Claes
 

olof-33

Medlem
Claes
Jag får tacka för tipset. Jag har laddat ned en drivrutin som jag trodde skulle passa till den bräda jag köpt utan att ha sett den. När min kompis kom med den visade det sig att den var av fab Trust och i storlek A5.. Trots detta satte jag i usb-kontakten och fick det hela att fungera. Ev får ladda ned nnågon mjukvara frå Trust senare.
MVH
Olof
 
ANNONS