Annons

Datorval/Mjukvara

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag jobbade innan på ett företag där vi hade SiliconGraphics burkar, PC och MAC.... Mac var dom maskiner som aldrig fungerade som dom skulle, men ändå så var dom (mac ägarna) beredda att försvara denna burk med livet :)

Det var fel på alla andra datorer när mac:arna inte kunde skriva ut på vår Mac-färgskrivare när både PC och SG klarade det :)

Visst är den enkel när man får upp "System fel 806 har uppståt" *skratt*

Det var en gång en mac.... och där slutar historien *muhahaha*

Skämt och sido, förstår att mac är populär. Den är hemskt snygg och det nya os:et har gett den en rejäl uppryckning (fast jag tycker det blir för mycket med allt som ska swicha och animeras).
Jobbet där jag är nu har sparkat ut alla Mac:ar. Mac hade ett par maskiner som dom bl a erbjöd studenter som var skit och sedan dess så har dom fått uselt rykte inom universitet och andra inom skolväsendet vilket var deras starkaste kunder.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Snapphaneledaren skrev:
Jobbet där jag är nu har sparkat ut alla Mac:ar.
Ja, det är åt det hållet det lutar, samma på mitt jobb. Tyvärr, för det behövs konkurens, även om jag inte tycker Macen är bättre att jobba med vad gäller bildhantering.
 

nysteanders

Aktiv medlem
Jag har egentligen inget ont att säga om Mac. Jag tycker också att nya MacOS X är jättesnyggt. Och jag är övertygad om att det mesta fungerar alldeles utmärkt idag med en UNIX-kärna i botten.

Men jag skulle aldrig köpa mig en Mac trots detta av en enda anledning -> Tillgången till programvara. Eller rättare sagt- bristen på.

Det fanns en tid då Mac och PC hade ungefär samma marknadsandel. PC-branschen valde att offentliggöra sin hårdvaruspecifikation så att vem som helst kunde skriva program för den. Apple valde den andra vägen.

(P s s som Microsoft och Novell en gång var lika stora nätverksoperativ. Om man valde Novell kunde man bara köra Novell. Om man valde Microsoft kunde man köra Deras produkter OCH Novell).

Den slutna tiden är förbi. Och idag är även Linuxdistributionerna så lättinstallerade att vem som helst som är någorlunda datorvan klarar av det. Och där kryllar det av applikationer.

Men Mac:en är säkert ett underbart verktyg om man är van vid den och accepterar nackdelarna.

Hade jag råd att köpa en riktigt häftig maskin så skulle jag köpa en supervass PC, installera Linux och lägga på VMWare. Då skulle jag ha Linux stabilitet i botten och kunna köra på Windows och Mac under Linux. Det vore gött...
 

ClasH

Aktiv medlem
Trodde jag skulle slippa trötsamma diskusioner om Mac vs PC på detta forum! De leder sällan någon vart då båda sidor ofta kommer med gamla och ogrundade argument. Håll detta till en foto-sida tack!
 

nysteanders

Aktiv medlem
ClasH skrev:
Trodde jag skulle slippa trötsamma diskusioner om Mac vs PC på detta forum! De leder sällan någon vart då båda sidor ofta kommer med gamla och ogrundade argument. Håll detta till en foto-sida tack!
Mina argument är inte ogrundade. Men jag argumenterar inte heller för eller emot något val. Jag redogjorde bara för min åsikt och vad mitt val skulle bli. Och att jag helst skulle köra alla tre. På samma sätt som jag både fotar digitalt och analogt, i sv/v och i färg, negativt och dia.

Jag beklagar om detta gjorde Dig trött. Själv är jag också trött nu, men det beror mer på att klockan är 01:49.
 

EdwardH

Aktiv medlem
Jag kör på den maskinen som är billigare.

Min Athlon 1.4:a kostade mig 1600kr när den precis hade kommit ut.

Minnena kostade mig 500kr per 512mb, och jag har tre stycken i datorn. och ingen hårddisk.

Operativsystem? Vilken är billigast: MacOS, Windows eller Linux?

Vilket betyder att jag mer än gärna kör Gimp.
 
ANNONS