Annons

Hur göra grådaskiga snöbilda vita?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brigitte

Medlem
Hej!
Behöver lite photoshophjälp... Tog några bilder vid Tännförsen - när vattenfallet fortfarande var halvfruset. Men tyvärr var det otroligt dåligt väder den dagen, regn o genomgrått. Hur kan jag få dessa gråguldaskiga bilder att bli "strålande vita"?? Autolevels hjälper ju lite, men är nog inte tillräckligt. :-/ Vill ju gärna kunna lägga ut nån av bilderna! :)

Behöver nog lite fototips för den delen oxå...hur kan jag undvika sånt i störst möjlig utsträckning nästa gång?

Tacksam för tips! :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det enklaste är levels, men inte auto. Dra i den högra pilen, till vänster för att göra högdagrarna ljusare och eventuellt i mittenpilen åt samma håll för att fixa mellantonerna.
 

gunte

Aktiv medlem
Eftersom du är relativt nybörjare inom fotografering så är photoshophjälp ingen lösning,då är det ju inte den bild som du tog längre.Då är det bättre att du lär dig ljusmätning, tar alternativa exponeringar och ev.kompletterar med ett avtonat filter.
mvh/gunte..
 

NiklasK

Aktiv medlem
gunte skrev:
Eftersom du är relativt nybörjare inom fotografering så är photoshophjälp ingen lösning,då är det ju inte den bild som du tog längre.Då är det bättre att du lär dig ljusmätning, tar alternativa exponeringar och ev.kompletterar med ett avtonat filter.
mvh/gunte..
Håller helt och hållet med.. Svårt att lära sig fotografera när man har i bakhuvet att det går att ordna till stora fel hemma. Men jag gör likadant själv att jag fixar tilkl bilderna hemma, men jag sparra en kopia av originalet för att kunna gå tillbkas att titta på när jag gör ett nytt försök.. Sedan har jag skrivit i min fotodagbok vilka fel jag gjort och hur jag skall testa nästa gång!
 

Arleklint

Aktiv medlem
gunte skrev:
Eftersom du är relativt nybörjare inom fotografering så är photoshophjälp ingen lösning,då är det ju inte den bild som du tog längre.Då är det bättre att du lär dig ljusmätning, tar alternativa exponeringar och ev.kompletterar med ett avtonat filter.
mvh/gunte..
Det är uppenbart bäst att försöka lära sig att göra bilderna rätt i kameran.
Det kommer dock alltid inträffa att vi alla då och så misslyckas med detta.

Om detta händer på en bild vi tycker om, kan jag inte se något fel i - att för bildens skull - försöka rätta upp den i möjligaste mån.
Då är det bra att, utöver sina kunskaper i fotografersteknik, också ha kunskap om photoshop/mörkrumsarbete.
 

tormig

Aktiv medlem
gunte skrev:
då är det ju inte den bild som du tog längre
Vad menar du med detta? Vad är den egentliga bilden, egentligen?

Är det vad som har hamnat på filmen (eller i det digitala minnet) eller det slutliga resultatet??

Om man tar en s/v bild baserad på ett negativ som exempel då är ju med nödvändighet kopian slutresultatet och på vägen kan man ha dribblat med belysningstider, kontraster, efterbelysning/pjattning/osv. olika typer av papper, toner etc. Dessutom kan man ju ha "manipulerat" negativet genom val av framkallare och tider. Det finns mao oändligt många "egentliga" bilder i detta fall.

Ursäkta påhoppet men ett påstående som "den egentliga bilden" tycker jag är totalt meningslöst och hjälper knappast Brigitte framåt.
 
Senast ändrad:

gunte

Aktiv medlem
migchelsen skrev:
Vad menar du med detta? Vad är den egentliga bilden, egentligen?

Är det vad som har hamnat på filmen (eller i det digitala minnet) eller det slutliga resultatet??

Om man tar en s/v bild baserad på ett negativ som exempel då är ju med nödvändighet kopian slutresultatet och på vägen kan man ha dribblat med belysningstider, kontraster, efterbelysning/pjattning/osv. olika typer av papper, toner etc. Dessutom kan man ju ha "manipulerat" negativet genom val av framkallare och tider. Det finns mao oändligt många "egentliga" bilder i detta fall.

Ursäkta påhoppet men ett påstående som "den egentliga bilden" tycker jag är totalt meningslöst och hjälper knappast Brigitte framåt.
Den egentliga bilden är den som hon hade för avsikt att ta denna dag men bilden verkar av inlägget vara helt misslyckad.

Enligt ditt resonemang är det tydligen meningslöst för en relativ nybörjare att lära sig dom kamerafunktioner som ger en bild utan omvägar.
Är det meningen att en nybörjares film ska gå direkt till ett bildbehandlingsprogram för att bli sevärd,då har det verkligen spårat ur..

Och givetvis har Arleklint helt rätt att det behövs lite kunskaper att ljustera en bild som tappar något på vägen,och det är inget fel i det.

Observera också att frågeställaren fick tips som hon efterfrågade i inlägget.
mvh/gunte..
 

Arleklint

Aktiv medlem
Överens med dig Gunte!
Ett fotografi blir kvalitetsmässigt alltid bäst om man trixar så lite som möjligt med det, om det görs så rätt som möjligt från början.

Jag tycker Photoshop är bra och vill lära mig mer om detta, men jag vill försöka fotografera så att behovet av att använda Photoshop minimeras. Orsaken till detta är ren och skär snålhet. Varje datormanipulation i en bild måste ju betalas med bildinformation.
 

jns

Aktiv medlem
Ett tips kan vara att mäta ljuset mot handflatan. Håll handen så att solljuset faller på den och spotmät med kameran (alternativt använd centrumvägd mätning el liknande men då måste handflatan fylla hela sökarbilden utan att bli skuggad) och ställ in exponeringen därefter.

Lycka till!

//Jens
 

NiklasK

Aktiv medlem
Eller om du inte vill använde handen eller om du är blek så kan du mäta mot träd eller liknande som har en medelgrå ton!
 
ANNONS