Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder från fotokursen på Järvzoo med Brutus

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Kul att tråden kom upp. Vi får väl hoppas att det kommer in lite bilder och tankar.

Jag fortsätter på vargtemat, även om vi för Brutus skull måste in med några fågelbilder förr eller senare.

Varg är svårt att fota så att det inte ser ut som snälla hundar tycker jag. Nu är de ju iofs hundar, men jag skulle vilja få till lite mer vilt i bilden. Vargen på min bild ser ju snäll och hundlik ut, men jag försöker dölja det genom att ta med lite miljö. Lyckas det?

EOS 1Ds II, 100-400 på 400mm. f5,6 och 1/125. Också handhållet och OS/IS.
 

Bilagor

punkis

Medlem
Jag som inte gillar skärpedjup körde hela kursen på f2.8 och ISO200. Ska nog börja göra som Brutus och dra upp ISO lite och minska bländaren, för att inte missa skärpa i actionbilderna, t.ex. när björnungarna lekte som vildast.

Bidrar väl även jag med en vargbild. Ser man varg så här är det lite svårt att bli rädd för dem.

Nikon D70s, 180/2.8, ISO200, f2.8, 1/125s (troligen, har inte metadatat framför mig).
Bilden är beskuren till forumformatet.

Fler bilder finns på punkis.com/jarvzoo
 

Bilagor

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Nog borde det finnas fler. Jag har för mig att jag såg någon till med kamera där, eller det kanske är jag som minns fel...

Jag letade efter en egen björn att ladda upp, men råkade hitta en uggla först. Är det en lappuggla?

De björnar jag tog i trädet lyckades jag nästan helt få till siluetter, med både bränd himmel och svarta björnar.
 

Bilagor

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Kort svar: De flesta var väldigt nöjda.

Jag tycker det var bra. Eftersom Brutus inte gjort något liknande och erfarenhetsnivån var väldigt olika bland deltagarna, fick det bli rätt mycket improvisation, vilket åtminstone jag tycker funkade.

Om man minskade antalet deltagare (nu runt 20) och på det sättet gav mer tid till deltagarnas bilder skulle det nog bli mer konkret utvecklande för deltagarna. Nu var det mer allmänt hållet och inspirerande, vilket inte är fel det heller, men inte lika "lärande".

Att sedan Brutus (och även Glenn från rovdjurscentret) är ödmjuk, hjälpsam och bara väldigt trevlig gör ju inte kursen sämre direkt.

Fast 2 200 var alldeles för billigt.
 

mange75

Aktiv medlem
Håller med Henrik på alla punkter.

Kursen var som sagt allmän. Och jag som nybörjare fick antagligen ut mer av det än de som fotat halva livet.

Brutus och Glenn var otroligt trevliga, hjälpsamma och positiva.

De som får ut mest av kursen, är nog de som ganska nyligen börjat fota djur och natur med systemkamera och har en skaplig teleglupp 300mm och uppåt. Så uppfattade i alla fall jag det.

Eftersom ljuset är begränsat på många ställen där inne i parken, är en kamera som kan ge skapliga bilder på hög ISO och ljusstarka objektiv ett klart plus om man vill ha många fina bilder med sig hem.

/Magnus

http://www.edback.se/bilder/brutuskurs/lodjur.jpg
Bilden är tagen med Canon 40D Sigma 150-500@403 F6,3 1/100 ISO800 Handhållet med OS aktiverat.
 

Bilagor

ANNONS