Annons

Telekonverter till Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Dirk Diggler

Aktiv medlem
Har totalt snöat in på att fota fåglar. Mina barn skrattar åt mig när jag smyger runt på landet.

Jag har en nikon D40 med 55-200 mm objektiv:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=14382

Bara pengar hindrar mig från att köpa ett sånt här:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=552

kan jag (tills dess) skaffa mig en telekonverter?
Jag gissar att med ett så pass ljussvagt objektiv är i så fall inget annat än en 1.4x att rekommendera.

Eller?

har jag någon chans att ialla fall under goda förhållanden lyckas något så när?

Eller räcker ljuset inte till på så pass rörliga objekt som fåglar.

Vilken konverter rekommenderas ? Det får inte vara för dyrt.

Tacksam för all hjälp.
 

2L8

Avslutat medlemskap
Hej! jag tror tyvärr att konvertern skulle göra att du tappar så pass mycket skärpa och ljus så det inte är värt det! jag tror du tjänar mer på att beskära bilderna än att använda konverter!

Tyvärr tror jag det är ruskigt svårt att komma fåglarna så pass nära med 200mm! men med lite tålamod och gömsle kan det gå!

Som många proffs brukar säga: för fågelfoto finns det inte för långa objektiv!

Lycka till!
 

bebi

Medlem
Håller med föregående talare

Men objektivet du funderar på att införskaffa kommer att klara en konverter med glans, så därför kan du redan nu prova med konvertern...se bara till så att du får rätt konverter så denmatchar ditt tilltänkta objektiv.
 

Dirk Diggler

Aktiv medlem
Tack för snabba svar!

Vettig poäng! För eller senare lär jag ju köpa ett ljusstarkare objektiv och då få användning för en konverter. Kan ju köpa en redan nu och pröva!

Vilken konverter rekommenderas?
 

2L8

Avslutat medlemskap
Dirk Diggler skrev:
Tack för snabba svar!

Vettig poäng! För eller senare lär jag ju köpa ett ljusstarkare objektiv och då få användning för en konverter. Kan ju köpa en redan nu och pröva!

Vilken konverter rekommenderas?
Hoj!
Jag kan rekommendera denna Soligor 1,4X PRO Digital AF, den ska vara i nästan samma klass som canons/nikons konverter! vissa tester har visat att den till ochmed är skarpare!
Den kostar runt 1400kr!

/mvh
Magnus
 

llamas

Avslutat medlemskap
Jag har en x2 converter som funkar riktigt bra men det kan bli lite svårt att fokusera med D40 eftersom den inte har få fokuspunkter. Jag har verkligen inte upplevt några problem med objektiv och converter utan mest känt att huset begränsar i detta fall. Jag har testat D300 med prylarna och det har känts mer gediget på något sätt. Har du ett 300 så rek 1,4 converter för då tappar du bara till 5,6 och det lär duga utmärkt.
 

bebi

Medlem
konverter till tele objektiv

Jag använder Nikons 1,4 konverter till mitt 300 och jag kan som sagt var inte se att den påverkar negativt . De gånger det inte blir bra resultat är när man försöker sig på allt för långa tider .
Hurvida pirat tillverkares konvertrar funkar tillsammans med orginaloptiken har jag ingen koll på.Man får väl väga för och nackdelar , men bättre en ngt sämre bild än ingen alls.
 

bebi

Medlem
konverter

Jag har min till mitt Nikkor 300 . Men den passar till ett flertal andra objektiv. Dock inte till mitt Sigma 100-300
 

2L8

Avslutat medlemskap
Det går inte att jämföra 55-200 mm med ett fast nikkor 300! med fasta gluggar brukar 1,4x konverter inte göra skärpan så mycket sämre! men tillsammans med billigare zoomar brukar det inte bli bra!

Angående "pirat" konverter så visar vissa tester att soligor/kenko är minst lika skarpa, tillomed skarpare än iallafall canons 1,4x!

/mvh
Magnus
 

bebi

Medlem
svar till magnus

Det är inte menat till 55-200 objektivet. vi diskuterade att det kan vara värt att prova en konverter men att han då skall köpa som passar till det 300 objektivet han planerar för i framtiden . Det var så jag kom med i denna debatten, jag har den kombinationen 300 med konverter och det funkar bra
 

Vandraren

Aktiv medlem
2L8 skrev:


Angående "pirat" konverter så visar vissa tester att soligor/kenko är minst lika skarpa, tillomed skarpare än iallafall canons 1,4x!

/mvh
Magnus
Det kan jag bekräfta vad det gäller Nikon. Jag hade en Soligor 1.4x som jag sålde till förmån för Nikons, dumt...

EDIT: Jag använder ytterst sällan konverter och då bara på mitt 300/4.

/H
 
ANNONS