Annons

Focusstacking

Produkter
(logga in för att koppla)

iBoat

Aktiv medlem
Lustigt... jag har provat det där, helt ovetande om att det fanns ett namn på proceduren.

Största problemet som jag upplevde var att bilden förändrades i storlek vid varje ny fokusering. Jag försökte lösa det genom att lägga varje bild i ett eget lager och storleksanpassa varje del manuellt.
Det gick någorlunda bra men det var tidsödande så jag lade ner projektet.

Ska testa något av de där programmen de nämner.
 

iBoat

Aktiv medlem
... en lite noggrannare förklaring på arbetssättet (PS):
Efter att varje del storleksanpassats lade jag en vit lagermask på varje lager och "målade bort" oskärpan med svart färg och soft pensel i respektive bild. När jag tänker efter blev slutresultatet bra, men jag hade svårt att se någon större användning av metoden i mitt jobb. Vem vet, det kanske dyker upp någon specialjobb där detta blir användbart.

Kul är det iaf!
 

Teodorian

Aktiv medlem
iBoat skrev:
... en lite noggrannare förklaring på arbetssättet (PS):
Efter att varje del storleksanpassats lade jag en vit lagermask på varje lager och "målade bort" oskärpan med svart färg och soft pensel i respektive bild. När jag tänker efter blev slutresultatet bra, men jag hade svårt att se någon större användning av metoden i mitt jobb. Vem vet, det kanske dyker upp någon specialjobb där detta blir användbart.

Kul är det iaf!
Jag kan tänka mig att metoden kan vara användbar vid macrofotografering av statiska motiv.
 

Hultström

Avslutat medlemskap
CombineZM

Jag använde CombineZM för den här. Om sensor skräp är extra störande vid macrofotografering så är det extremt så när man focusstackar. Jag fick blurra några områden där det blev för mycket. Det var en levande skalbagge och han rörde på antennen så att det blev en dubbelbild, den blev också blurrad (det är ett ord=). Det är bara från tre bilder, dom tre där han rörde sig minst.

http://photo.net/photodb/photo?photo_id=7220235

/Micke
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
CanonUser skrev:
Hej!

robbar denna tråd lite! Lise-Lott! var hittar du att Helicon focus är gratis? är det det här du menar? http://www.heliconsoft.com/heliconfocus.html

Det kostar 30 dollar för ett år! sedan måste man betala igen.

//Mats
Jag testade iallafall programmet i höstas, kommer inte ihåg om det var tidsbegränsat. Det var säkert basicversionen, men det gick att stacka bilder. Laddade ner från hemsidan du angav.

/Lise-Lott
 
ANNONS