Annons

Bildprogram med "taggning"?

Produkter
(logga in för att koppla)

arkenfall

Medlem
Hej!

Jag nyttjar idag Google Picasa för att bläddra bland alla mina bilder (RAW + JPG) och det fungerar ganska bra. Alltså för bildvisning/bildspel.
Men jag saknar en funktionalitet för att "tagga" upp bilderna, t.ex. en bild på en älg vill jag kunna lägga till sökord såsom "älg natur skog" och liknande så att man kan söka fram alla bilder bland dom man har som innehåller taggen "älg" eller "skog" etc. Alltså lite så som Fotosidan fungerar när man lägger in bilder.

Vet någon om det finns något sådant program för PC som man kan ha lokalt för sitt eget bildarkiv?
 

hybrid3

Aktiv medlem
Imatch!

Jag + sambo använder Imatch som är grymt bra. Det klarar utan problem >100000 foton, funkar fint på flera datorer över nätverk (men bara en av dem kan editera databasen samtidigt) och stödjer hierarkisk taggning av bilder.

Vi har hittills kategoriserat 20000 av våra ca 30000 bilder, mycket smidigt när man väl gjort det.

Det är ganska billigt och finns på http://www.photools.com/



// Henrik
 

lasselotus

Aktiv medlem
Annars finns Windows Live Photo Gallery. Ligger med i Windows Live paketet, är gratis.

Finns på Microsofts hemsida
 

gsoul

Aktiv medlem
Både Bridge (om du har PS) och Lightroom fixar det.
Lightroom kan du förutom att tagga bilderna med egna namn även söka upp bilder med en viss slutartid eller bländare. Om man nu skulle finna det roande.... =)
 

herja

Aktiv medlem
filnamn

Att du inte lägger in det som filnamn, hur lätt som helst, du kan också döpa flera bilder samtidigt. Picasa har suverän sökfunktion. Dessutom är du 100 % säker att informationen följer med bilden i framtiden.
 
ANNONS