Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite mera dynamiskt webbgalleri än JAlbum?

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Jag kör idag jalbum för att visa mina bilder på mitt webbhotell, men något som jag stör mig riktigt mycket på är att jag först på min lokala hd måste generera ett galleri och sen tanka upp det via ftp.

När jag genererat ett nytt album som jag vill lägga till i galleriet åker jag på att tanka upp ALLA gallerier och bilder igen (men det är säkert jag som gör det onödigt komplicerat)... Vad jag är ute efter är någon lite mera dynamisk lösning där jag kan skapa album direkt i min webbläsare och tanka upp en fil i taget (eller flera filer åt gången) direkt i webbläsaren så de hamnar i det album där jag vill ha dem.

Jag har sökt runt lite men inte riktigt hittat någon bra lösning för detta. Kanske åker man på att koda ihop något själv?

Någon där ute som har några tips?
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Kolla www.roine.nu/travel

Det funkar så du skapar en katalog på servern
I katalogen lägger du bilderna

Sen går du in i admindelen, via ved, då dyker den upp, du tilldelar texten mm för huvvudbilden o väljer tummen
Sen går du ner i albumet o tilldelar text osv.
Du kan tm ange text ner på bildnivå.

Så FTP eller ladda upp bilderna sen e de bara där

Testa den
http://www.sgal.org/

Roine
 

J0£L

Aktiv medlem
Hmm, det såg inte så tokigt ut... Dessvärre verkar one.com som är min webbhotellhost bara stödja php i safe_mode och det gillar inte Singapore. Jag lyckas inte ens installera galleriet pga detta. Bah.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
hej
Mitt ligger på b-one
Inga problem med safe mode

Det finns en sektion i sigapore.ini o en i secrets.ini för att simulera safemode om du vill skapa hela gallerier via web, men den utnyttjar inte jag.

Vad fick du för felmeddelande?

Efter installationen skall du skapa kataloger o ändra behörighet på dessa bara

Sen radera installationskatalogen

Då du fått igång den har jag rättat lite fel,
www.roine.nu/changes.zip
OBS den är för modern templaten som är uppdaterad

Roine
 
Senast ändrad:

J0£L

Aktiv medlem
Felmeddelandena jag fick var dels om php safe_mode och om att imagemagick saknas....

edit:
Fast sen upptäckte jag att jag kunde ta mig vidare med länkarna längst ner på sidan...
 
Senast ändrad:

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
mysko ju

Sen finns ju klassiken coppermine

Där kan du addera att man via XP : s ladda upp till WEB kan skapa album o ladda upp bilder till album med filhanteraren i XP

Roine
 

J0£L

Aktiv medlem
Jag sitter och kikar lite på Coppermine och ett annat alternativ vid namn Pixelpost. Xoda föll mig inte riktigt på läppen då jag inte gillar popup-fönstrena som bilderna visas i.
 

J0£L

Aktiv medlem
Leifson skrev:
Ytterligare ett alternativ: Gallery (gallery.menalto.com)
Det har en uppsjö av möjligheter att ladda upp dina bilder (ftp, WebDAV, Java klient mm).
Gallery fick jag inte inte att funka pga att safemode var tvunget att vara avslaget. Däremot fick jag igång coppermine som jag tycker funkar riktigt hyffsat. De måste ha gjort någon uppdatering av det för jag vill minnas att när jag kikade på det för något halvår sedan så hade även det ett krav på att phpsafe mode var avslaget.

Nåväl...
 

Bengus

Aktiv medlem
kan du köra SFTP på din ISP så kan du skicka upp filer direkt från admindelen i applikationen. Det går så klart att skicka upp via FTP också.

Verkar som den skriver en massa metadata om filerna får taggar etc. så det verkar ganska potent. Minns inte vad jag CSSad eftersom det var ett tag sedan nu, men minns att det var tämligen enkelt.

Är väl bara att testa - är ju gratis? :)

BAW
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Står i installationsbesk på Zen att du måste skapa katalogerna med FTP om i safe mode, webadm funkar inte står det.
Doch framgick inte om du kan komplettera ett album som redan finns.
 
ANNONS