Annons

UfRaw vs RawTherapee vs DPP

Produkter
(logga in för att koppla)

Auberg

Aktiv medlem
Hej! Sitter och försöker reda ut vilket program jag skall ty mig till vad gäller Raw-hantering. Är nybörjare på detta och finner de olika programmen svåra på olika sätt.

UfRaw och DPP: Finns det möjligheter att jobba med kontrasten som i RawTherapee här. Även hantering av brightness och Black som finns i RawTherapee finner jag inte i de andra två på något självklart sätt.

RawTherapee verkar ha mest förståeliga reglage och alternativ men i det programmet har jag istället problem med att det verkar vilja ändra på mina filer exponeringsmässigt samt att jag tycker att det visar bilderna sämre färgmässigt än de andra två. Tänker jobba med Gimp (antagligen iaf) så UfRaw vore ju bra . Hittar dock inte hur man jaobbar med det som jag skrev ovan.

Någon van användare av dessa som kan hjälpa till lite tro? Använder Canon 350D.

Tacksam för all hjälp.

Mvh/

Ola Bäckman
 

TobiasLj

Aktiv medlem
Hej,

Intressanta frågor. Sitter själv och testar med dessa tre program. Rawtherapee är utan tvekan favoriten men tyvärr så får bilden inte alls samma färgmättnat, kontrast och ljus som i DPP. Frågan är vad 0-värden i DPP för kontrast, färgmättnad etc motsvarar i RT.

Kan dock ge dig ett direkt svar på frågan om autonivåer i RT. Under programkatalogen för RT finns en mapp som heter profiles. I den ligger de profiler som kan väljas ifrån inställningarna i RT. Standard är profilen "default". Om du öppnar en av dessa i en editor (ex Notepad) så ser du att Auto är satt till true under Exposure.
Du kan ändra profilerna på två sätt. Antingen så kopierar du defualt.pp2 till en ny fil och editerar den för hand med Notepad eller så gör du de inställningar du vill direkt i RT och sedan sparar profilen. För att sedan kunna använda den direkt vid start så måste den kopieras till programmets profile-katalog.
Hoppas att det gav lite svar ;)

MVH,
Tobbe
 
ANNONS