Annons

Arga butiksägare

Produkter
(logga in för att koppla)

EdwardH

Aktiv medlem
Nästan varje gång jag är och fotograferar i affärer (nu ikväll fotograferade jag en stor godispåse som jag var på väg till att köpa) så kom en anställd och fråga mig var jag kom ifrån.

Efter några sekunder lyckades jag komma fram till att han ville veta om jag var från någon tidning.

Det var jag inte, så jag svarade att jag fotografering var en hobby.

Varför är alla butiksägare så nyfikna på varför man fotograferar? Jag har hört att affärer spionerar på varandra, men hur smart är det att ta bilder rakt ut i det öppna där alla kan se? Om de ska spionera så är det nästan bättre att fotografera med saker man inte ser, inte stora 10Dor...
 

Graal

Avslutat medlemskap
Ägarna är naturligtvis rädda för att man förbereder t.ex inbrott och fotograferar sådant man kan ha nytta av att veta då.
Dessutom kan det i vissa fall råda fotograferingsförbud i butiken. (vet inte om man kan besluta om det själv eller om det endast är kommun, länsstyrelse el. polis som kan ge tillstånd till sådana förbud).
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
EdwardH skrev:
Varför är alla butiksägare så nyfikna på varför man fotograferar?
Därfor att det är hans butik.
Om jag hade en egen affär och någon kom in och började fotografera är det självklart att jag skulle undra.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Givetvis har butiksägaren rätt att vara nyfiken. Han är ju rädd att komma i tidningen i något negativt sammanhang. Så han blir säkert lättad av att du inte är någon hotfull pressfotograf. Rädslan för lokaltidningen är säkert större än kunskapen om kameror.

Dessutom är det inte troligt att du har rätt att fotografera i butiken. Du bör fråga om lov. En butik är som regel inte en offentlig plats, även om undantag finns.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
EdwardH, ponera att Du har en trädgård, får vem som helst går in i Din trädgård och fotografera Dina blommor utan att Du reagerar?
Jag tycker att det hör till god ton att man fråga först om man får fotografera ifall man inte befinner sig på allmän plats.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
migchelsen skrev:
Intressant hobby ...
Tja...Varför inte? Vi tillbringar ju mycket tid där; en stor del av vår ekonomi bygger på det, vår infrastruktur är till viss del grundad på hur vi skaffar mat/kläder/bekvämlighetsattiraljer/toalettartiklar...
Konsumtion är ju ett ledord i 2000-talet.
 

fjalstal

Aktiv medlem
Själv har jag råkat ut för en mycket sur affärsinnehavare när jag tog bilder av gatan utanför hans fastighet för att ha som jämförelsematerial mot de gamla bilder jag jobbar med. Han ansåg att han skulle godkänna alla bilder med hans hus på. Om jag däremot har med min 6-åriga dotter kan jag oftast ta vilka bilder jag vill i olika affärer bara det verkar som jag tar "familjebilder".
 

KGS

Aktiv medlem
Åhléns City

i Stockholm har fotoförbud... jag fotade en god vän därinne och var inte särskilt intresserad av Åhléns som sådant. Då kom det en butikskontrollant o påpekade att det råder fotoförbud därinne. Det är helt lagligt även om det kan kännas onödigt. Självklart fortsatte jag plåta, om än diskretare... moooooaaaaahahaha
 

Loj

Aktiv medlem
Jag håller med Wolfgang till fullo. Att fotografera i en butik utan att först ha frågat om lov anser jag vittna om otroligt lite hyfs! Oavsett vad man plåtar! Och jag anser även att man skall respektera om man får ett nej. En affärsinnehavare har ett ansvar för att kundernas privatliv inte kränks och vad som är kränkande eller inte varierar ju från person till person. (Det bestämmer inte du som fotograf!)

Genom sitt agerande i dylika situationer visar man om man är en hänsynsfull hobbyfotograf eller en fotokåt hyena...

mvh Janne
 

raderad medlem

Aktiv medlem
Loj skrev:
Att fotografera i en butik utan att först ha frågat om lov anser jag vittna om otroligt lite hyfs! Oavsett vad man plåtar! Och jag anser även att man skall respektera om man får ett nej. En affärsinnehavare har ett ansvar för att kundernas privatliv inte kränks och vad som är kränkande eller inte varierar ju från person till person.
Om det är hyffs eller inte varierar ju också från person till person.

Känns stötande att kalla någon en "fotokåt hyena" bara för att de vill fota sin godispåse i en butik. Tycker jag alltså. Men uppfattningen om vad som är en "fotokåt hyena" varierar väl även den från person till person.
 

janc

Aktiv medlem
ace skrev:
Känns stötande att kalla någon en "fotokåt hyena" bara för att de vill fota sin godispåse i en butik. Tycker jag alltså....
Jag håller med Åsa och tycker det blir en "devalvering" av begreppet om den som fotograferar sin kompis på Åhlens eller sin godispåse på ICA bli "hyena". För mig är det begreppet reserverat för den som medvetet kränker andras integritet.

En annan aspekt på detta är att det blir svårare och svårare att i alla lägen veta vad som är del av butiksområde eller offentlig plats. Det jag tänker på är olika gallerior som blir mer eller mindre ingtegrerade med gaturummet men är privata. Detta samtidigt som butiker allt oftare flyttar ut en del av försäljningen i det offentliga sommartid.

Parallellen med den privata trädgården tycker jag inte håller, har jag en butik har jag bjudit in allmänheten. Ska jag ta en trädgårdsparallell skulle det väl snarast vara att bli inbjuden till en fest i någons trädgård och sedan få skäll för att man fotograferar sin kompis på festen. (Inte trädgården allmänt, värdparet eller de övriga gästerna...)

Personligen tycker jag det är en konstig reaktion från en butik att bli sur för att någon plåtar sin kompis, den dåliga reklamen blir kostsam att reparera...

Nu menar jag inte att fotografen är befriad från krav på gott omdömme. Att gå in och börja fotografera själva butiken är absolut en annan sak och självfallet är det aldrig fel att be om lov innan man fotograferar. Man bör också fundera på vilken typ av butik man är i - vissa är så klart känsligare än andra.
 

mipert

Aktiv medlem
janc skrev:
En annan aspekt på detta är att det blir svårare och svårare att i alla lägen veta vad som är del av butiksområde eller offentlig plats. Det jag tänker på är olika gallerior som blir mer eller mindre ingtegrerade med gaturummet men är privata. Detta samtidigt som butiker allt oftare flyttar ut en del av försäljningen i det offentliga sommartid.
Gallerior är inte offentlig plats.

Någon äger byggnaden och kan bestämma huruvida man får fotografera eller inte. I butiken är det butiksinnehavaren som bestämmer. Dock inte om butiken har sitt sortiment på gatan, då står fotografen på offentlig plats.
Egentligen spelar det ingen roll var butiken är utan det är var fotografen står som räknas.

Om jag minns rätt är femman i Göteborg det enda stället i Sverige som räknas som offentlig plats på grund av att att det ingår i gatunätet, minns inte vilken gata som går igenom. Trots att det är inomhus.
 

Loj

Aktiv medlem
Jag har inte kallat någon för vare sig det ena eller andra, bara pekat på att man har ett val hur man vill agera som fotograf. Jag instämmer med Jan om innebörden av ordet "hyena" och det är därför jag tycker att uttrycket är adekvat om man till varje pris sätter det egna fotandet före respekten för andra människors privatliv.

mvh Janne
 

mipert

Aktiv medlem
mipert skrev:
Om jag minns rätt är femman i Göteborg det enda stället i Sverige som räknas som offentlig plats...
Slarv, slarv.

Jag menar naturligtvis att femman är den enda gallerian/köpcentra som räknas som offentlig plats.
 

janc

Aktiv medlem
mipert skrev:
Gallerior är inte offentlig plats.

Någon äger byggnaden och ..
Exakt - och för den oskyldige flanören är det inte uppenbart vad som skiljer den ena gallerian från den andra. Jag kan f.ö. tänka mig att ett par centrum runt Stockholm t.ex Solna och Haninge borde vara liknande eftersom man däckat över gatumark. Troligen även Kista. Men min poäng var egentligen att de upplevs som (en sorts) gatumark därför att de rent praktiskt används som om de ingår i gatunätet när man bara ska ta sig från punkt A till punkt B.

Du kan alltså ta en bild av din kompis på Åhlens om hon/han står innaför entrén och du själv står på gatan utanför... :)
 

KGS

Aktiv medlem
janc skrev:

Du kan alltså ta en bild av din kompis på Åhlens om hon/han står innaför entrén och du själv står på gatan utanför... :)
Javisst, du får plåta vad du vill så länge du står på allmän plats, kanske med undantag av militära skyddsområden (?). Du kan lugnt (rent juridiskt) plåta grannens vackra dot... eh... trädgård om du står på trottoaren. Eller folk som går in och ut på NK osv. Men tydligen gäller andra regler i andra länder, så det gäller att vara påläst eller diskret när man reser.
 
ANNONS