Annons

Färg och kvalité skiljer sig mellan program -newbie

Produkter
(logga in för att koppla)

thorbear

Avslutat medlemskap
Hej alla!

Har precis införskaffat mig en Nikon D60 + Sigma 18-200 OS HSM. Jag var ute o premiärfotade lite igår eftermiddag.

När jag väl tittar på mina bilder med det medföljande programmet ViewNX ser fotona jättebra ut men det är en gulton över fotona. Jag förstår inte varför. Annars ser dom jättebra ut.

När jag väl ska kolla på dom i mitt andra program ACDSee Pro 2 ser dom väldigt "neutrala" ut, inga wowbilder i färg o kvalité. Hur ska man kunna lita på att mina bilder verkligen blir bra, när man väl ska skriva ut dom eller skicka dom till andra personer. Någon inställning jag glömt? Ge gärna tips på hur man hanterar detta problem.
 

Joel.S

Aktiv medlem
Finns några saker att tänka på.

Fotar du i RAW eller JPG? Raw formatet (NEF som det heter i nikonvärlden) Kräver en hel del jobb för att bli bra. JPG bilderna blir rätt OK rakt ur kameran. men i slutändan har du betydligt mer kontroll i raw. Jag fotar allt RAW+JPG FINE då jag använder JPG bilderna när exponeringen och vitbalansen är bra. Felar det är det skönt att ha raw filen och kunna ändra på. Sök lite på forumet på raw så kommer det upp otaliga antal trådar.

Gultonen kan antingen vara att vitbalansen har slagit fel eller att din skärm behöver kalibreras. Att bildbehandla på en skärm som inte är kalibrerad är att som att köra bil med ögonbindel. Men förmodligen har säkert vitbalansen slagit fel. Har du nu RAW filer är ett gjort på 5 röda att fixa.

Ska du lägga ut dom på nätet skall du konvertera till sRGB färgprofil vilket görs i photoshop.

Ett alldeles utmärkt program om man vill ha riktigt bra resultat är att behandla dina raw bilder i Nikon capture NX. Ett osmidigt program att jobba med, men resultat blir alldeles strålande. Annars är ju Camera raw i photoshop ett utmärkt val med!

Summa summarum: Foto i RAW+JPG FINE, är exponering fel eller du har färgstick i bilderna, plocka fram raw filen och öppna i nått av ovanstående program och fixa till (www.moderskeppet.se <- en alldeles utomordentligt bra sida för bildbehandling med guidande videos) Jobba med bilderna i AdobeRGB och skall dom upp på nätet, konvertera till sRGB, förminska dom och skärp upp dom ordentligt!
 

thorbear

Avslutat medlemskap
Tack så mycket för tipsen!

Jag gick även igenom min skärms färgprofil och bytade ut den från Samsungs egna till NikonAdobe.icm . Vips så var den gula tonen borta, märkligt att det kan vara sån skillnad!

Jag har ej hunnit med att testa att fotografera med Raw, men det ska bli av. Ska iväg till Berlin om 3 veckor så då ska det bli kul att använda kameran fullt ut.
 

stefohl

Aktiv medlem
thorbear skrev:
Tack så mycket för tipsen!

Jag gick även igenom min skärms färgprofil och bytade ut den från Samsungs egna till NikonAdobe.icm.
Men det ska du ju inte göra. Profilen du har till din skärm ska beskriva din skärms färgåtergivning och har inget med din kameras färginställningar att göra. Försök istället att kalibrera din skärm så att du får en korrekt beskrivning av din skärms egenskaper.

Stefan
 
ANNONS