Annons

Backup Lightroom 1.4

Produkter
(logga in för att koppla)

85Cribba

Ny medlem
Jag har sökt runt lite på forumet och googlat men har fortfarande lite frågetecken som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med!

Jag vill hitta en smidigt arbetsflöde för mina bilder och backup.

Jag har tänkt att föra över alla mina bilder från kameran till min hårddisk på datorn och samtidigt göra en kopia till en extern hårddisk. De kommer alltså ha identisk mappstruktur.

Sedan ska jag importera bilderna från datorn till Lightroom och där göra de ändringar som behövs (keywords, copyright, flagga och bildbehandling osv).

Sedan vill jag göra en backup på alla dessa lightroom-inställningar och spara dessa på den externa hårddisken där kopiorna av mina orginal finns.

Ska man då använda sig av funktionen Export as Catolog?

Är det någon skilland på detta och att använda sig av "backup Catalog"-funktionen som finns under File -> Catalog setting?

Jag har läst nåt om "presets" som kanske inte följer med när man använder sig av någon av desa metoder, vad är det och hur kopierar man det?

Kommer det bli något problem för cataol-filen att hitta motsvarande bild i mappträdet på min externa hårddisk?


Kort sagt så vill jag kunna öppna en catalog från min externa hårddisk och ha kvar alla bearbetningar som gjorts i lightroom om olyckan har varit framme och min datorn har lagt ner.

Nu fotar jag allt i Jpg men kommer antagligen börja fota mer och mer o RAW, blir det någon skillnad i backup-rutinerna pga detta?

Kommer det bli problem om man sedan uppgraderar till Lightroom 2.0? 2.0 måste väl kunna importera catalog-filerna från 1.4 versionen?

Tack!
 
ANNONS