Annons

Manuella fokuseringen på Minolta 7Hi

Produkter
(logga in för att koppla)

golodhir

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en Minolta 7Hi eftersom den har manuell fokusering och manuell zoom.
Vad jag förstått är fokuseringen inte mekaniskt kopplad utan man fokuserar "by wire".
Nu undrar jag lite vad era erfarenheter är av denna fokuseringsmetod.
 

Maverick

Aktiv medlem
Nu får jag väl på skallen igen, men jag tycker den är värdelös. Fast det beror inte på den tekniska lösningen av fokusering utan för att jag inte ser när det är skarpt i sökaren.

Det finns dock andra som tycks kunna använda den utan problem, men det kan ju vara värt att prova innan köp. Om du har ett minne redan så är det ju bara att ta med det till butiken och be om att få prova. Sedan är det bara att gå hem och kolla på skärmen.

Mvh
Maverick
 

Micke H

Aktiv medlem
Jag ska inte slå dig, Fredrik, jag lovar!
Men jag tycker det fungerar bra...

Jag har ställt om till manuellt när jag vet att autofocusen inte kommer att hänga med, efter att ha "för-focuserat". Sedan har jag väl använt så liten bländare som möjligt för att ha bra med marginaler i skärpedjupet.

När det gäller zoomen så hade jag inte överlevt med något annat än manuell...

Som sagt, kolla med någon fotoaffär och be att få prova...

/Micke
 

bjornwestergren

Aktiv medlem
Jag tycker att den manuella fokuseringen fungerar utmärkt. Mycket bra att använda vid sport/action fotografering, och jag ser i alla fall när det är skarpt i sökaren.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag kan oxå se när det är skarpt i sökaren på 7i, givetvis inte lika lätt som med en optisk sökare med det fungerar..tar lite längre tid bara.
 

janc

Aktiv medlem
Jag tycker absolut den fungerar även om det inte är detsamma som en optisk sökare. Speciellt bra är möjlgheten att förstora bilden för exta noggranhet.

För mig är det väldigt sällan autofokusen inte fungerar. Tycker funktionen att kunna flytta fokuspunkten vart som helst i bilden är suverän.
 

.Z.

Aktiv medlem
janc skrev:
Speciellt bra är möjlgheten att förstora bilden för exta noggranhet.

Är det överhuvudtaget möjligt att ställa skärpan manuellt utan att förstora? Jag grejar inte det i alla fall, om jag förstorar så fungerar det hjälpligt om det inte är för mörkt. Tyvärr så är det ju oftast när det är mörkt som AF:en får problem.

Är det riktigt mörkt & sökaren går över i bildförstärkningsläge så går bilden dessutom inte att förstora, då grejar jag inte manuel fokusering.

Förfokusering med förstoring går bra för mig om det inte är för bråttom.

Det är inte lätt & man ska inte ha bråttom, tycker jag som galant har fokuserat med en gammal Kodak Retina mätsökarkamera som hade så skitig sökare så att man knappt såg motivet i vissa lägen.

Larsa.
 

Maverick

Aktiv medlem
Är det möjligt att förstora bilden i EVF:en? Eller är det bara på den strömförbrukande lcd som det fungerar?

/Maverick
 

.Z.

Aktiv medlem
Köpte min 7i i lördags så jag är ganska så grön på den än. Upptäckte dock alldeles nyss att om man ligger i MF-läge & trycker in förstoringsknappen så förblir bilden förstorad tills man trycker ned avtrycket till hälften. När du släpper upp avtrycket så förstorar den igen & du kan finjustera. Vill man avbryta förstoringen så trycker man in förstoringsknappen igen.

Ganska så smidigt, synd att jag har så svårt att se skärpan bara. Trots att jag ställt in dioptriinställningen så tycker jag att sökaren är för luddig för att jag ska känna mig säker. Vid telekörning så går det hyfsat men vid mellanbrännvidder & vidvinkel så går det inge vidare, får väl träna.
 
ANNONS