Annons

Lightroom 2, seeeegt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Frevik

Medlem
Är det någon som har erfaranehet av Lighroom 2, och som jag upplever den som sirap? Jag kör i xp, 4g. ram, processorn kommer jag inte ihåg vad det är, men datorn köptes under förra året.
Jag han testa på Lightroom 1.4 (jag tror att det var det versionsnumret) innan och den upplevde jag inte lika seg. Jag har letat lite för att hitta inställningar för minneshantering, men har inte hittat det (skit bakom knapparna kanske).Funderar på att gå över till vista, för att kunna utnyttja mer ram. Någon som har kört Lightroom på xp och vista som har erfarit något prestandaskillnad?
 

LtHavoc

Medlem
Jo, jag upplever det också som betydligt segare än 1.x. På min burk (3GHz Core2, 4GB Ram) har jag inte märkt någon skillnad alls mellan XP och Vista vad avser lightroom.

Adobe verkar köra sin gamla beprövade metodik att i stället för att göra snabba program inväntar de snabbare hårdvara :)
 

jorgene

Aktiv medlem
Tre allmäna tips för Lightroom:

1) Optimera databasen, då och då.
2) Defragmentera disken som katalog- och previews-mapparna ligger på.
3) Avaktivera "Write automatically to XMP" (skriv då och då ut metadata till xmp-filer manuellt istället).
 

MegaMike

Aktiv medlem
Hej,

Ville bara flika in att det är inte xp kontra vista som avgör mängden minne du kan använda. Det avgörs istället av hurvida operativsystemet är 32 eller 64 bitar. Generellt är max för 32 bitar ~3.3Gb beroende på moderkortsmodell. Jag anser att lightroom 2 går betydligt snabbare i XP-64 än i Vista-64 (quadcore 3.6, 8gb), troligen för att det mesta andra gör det :/.
Glöm inte att installera 64-bitarsversionen av lightroom om du byter till 64-bitars os :)
 

northcliff

Aktiv medlem
Inga problem

Lightroom 2 är nog den segaste programvaran jag någonsin prövat.
Kör med XP/3 på en P4/3,2 med 2 GB ram och det tuffar på bra. Ingen skillnad mot föregående version. Har i och för sig väldigt få program installerade och ingen åtkomst till Internet; datorn är bara till för bildbehandling och CAD

Bengt
 

jorgene

Aktiv medlem
Lightroom 2 är nog den segaste programvaran jag någonsin prövat.
Vissa funktioner i 2.0 (särskilt ett par av de som introducerats i och med 2.0) är aningen sega, men användbara. Förmodligen något som förbättras/optiumeras ganska snart, i version 2.1 osv.

Får man fråga vilken dator du kör LR2 på? Kanske inte sant i ditt fall, men påfallande ofta verkar folk tro att man, utan någon som helst prestandaförsämring, bör kunna köra det allra senaste i mjukvaruväg, med flera år gamla och/eller underdimensionerade maskiner. Bildbehandling är trots allt ganska krävande.
 

Vandraren

Aktiv medlem
Jag kör på iMac 2.8GHz Dual Core, 4GB RAM och överväger att gå tillbaka till 1.4. Dels var det snabbare, dessutom så får jag helt plötsligt "badboll" med jämna mellenrum. Har aldrig hänt tidigare...så nåt skumt är det.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag kör på iMac 2.8GHz Dual Core, 4GB RAM och överväger att gå tillbaka till 1.4. Dels var det snabbare, dessutom så får jag helt plötsligt "badboll" med jämna mellenrum. Har aldrig hänt tidigare...så nåt skumt är det.
Funkar skitbra på min bärbara dator.
HP Pavilion DV9685
Intel dual core 2,2Gz
2GB Ram, 800 MHz bus
Vista 32bits

Lite segare än LR.1.4.1, men inte så det stör. Dodge och burn funktionen laggar inte.
Allt är igång, typ epost, msn, opera, antivirus etc.

/Rommél
 

joelchr

Aktiv medlem
Mitt LR2 funkar bra, tills man kommer till penseln. Då tar det 10s innan den reagerar, så det tar rätt lång tid att göra små arbeten. Men det konstiga är att den gick snabbare innan... Men det verkar som om att så fort man har fler än en penselpunkt, så segar den ner.

(XP sp2, Intel 3GHz HT, 2GB ram, separat grafikkort med 256mb minne som använder arbetsminnet också)
 
ANNONS