Annons

Blir inte klok (komposition, beskärning etc)

Produkter
(logga in för att koppla)

Zewrak

Aktiv medlem
Den här bilden,
http://www.fotosidan.se/pools/view/48/1418756.htm

Laddade upp den på OnExposure och försökte lägga till den i Galleri FS.

Den blev nekad på båda ställena, vilket är helt ok. Jag har tittat genom kommentarerna på båda ställena och vet inte riktigt hur "riktiga" fotografer tänker sig bilden.

För att inte ta för mycket, så tar jag de huvudsakliga problemen som angavs.

På FS:
"Rörig bild, ovidkommande objekt".
"Höjer sig inte över mängden"

På OnExposure:
"Composition"
"Impact"
"Motif"(Betyder det att dottern är ful på porträtt? ;))

Sen var det lite allmänt gnäll på oskärpa, färger etc. Men låt det vara så länge.

Jag funderar helt enkelt på, hur ska man komponera ett ansiktsporträtt? Vad jag har förstått är ett av problemen att jag sparade fingrarna (en kommentar säger "You have to decide if you should or should not keep the hands"). Och även den tygbiten som är på vänster sida är "störande objekt".

Själv är jag nöjd med bilden. Och en hel del folk har sagt att de gillar den. Men när den ska bedömmas är det stopp.

Är det någon som har tips på hur jag ska komponera om den? I originalet är hon placerad till höger, så det finns inte mer bild åt höger, och vänster sidan är ful. Så det här är vad som finns att arbeta med.

Jag har testat en version till, där jag har croppat den tätare runt ansiktet och lagt in fejkat tyg även på höger sida för att balansera upp det. Men jag är nyfiken på om någon skulle vilja guida mig till en bra crop för att den inte ska vara störande.

Det här är inte postat för att gnälla, utan för att få någon att tala om hur det ska vara. När jag frågar vännerna säger de bara "fin bild" och ingen av kommentarerna på den har riktigt tagit tag i problemet heller.
 

c.o

Aktiv medlem
tycker att porträttet är fint, MEN, tyget runt huvudet är riktigt störande, tar bort fokus från ansiktet tycker jag.
använd gärna en enfärgad bakgrund.
 

jonna72

Avslutat medlemskap
Jag tycker att din första bild är betydligt mycket bättre än version två! Det ser bara konstigt ut att det är likadant tyg på båda sidor. Den är bra mycket ljusare också vilket jag tycker ser lite platt ut. Tycker att originalbilden är oerhört vacker och hennes fantastiska ögon bara suger in en i bilden. Ska du croppa så skulle jag nog bara croppa precis så mycket som är nödvändigt för att ta bort fingrarna. Personligen tycker jag dock att de tillför mer till bilden än tvärtom. Fast jag kan förstå kritiken i viss mån (ytterst liten mån) - i att det borde vara mer av händerna med i så fall. Men i så fall får du väl försöka ta om bilden... Jag tycker nog helt subjektivt att det är ett porträtt som höjer sig lite över mängden. :)

Mvh, Annett
 

jonna72

Avslutat medlemskap
P.S. Det finns inget "hur det SKA vara" - bara du är nöjd! Allt är ju så himla subjektivt när det gäller bilder... ;-)
 

Zewrak

Aktiv medlem
tycker att porträttet är fint, MEN, tyget runt huvudet är riktigt störande, tar bort fokus från ansiktet tycker jag.
använd gärna en enfärgad bakgrund.
Intressant. Jovisst skulle jag ha gjort det. :) Kanske skulle tillägga att det inte var ett planerat foto. Utan jag fångade helt enkelt dottern inlindad i en gardin som hon tittade ut ifrån. :)
Trodde inte att det störde så mycket, som det verkar göra då, tyckte snarare att det tillförde lite spontanitet. Mycket tacksam för ditt svar. :)

När jag croppade och fixade med bilden (använt den mest i mina försök att lära mig Photoshop). Så ville jag få känslan att hon liksom bjöd in betraktaren in i sin "koja". Och det är väl därför jag valde en bild där hon hade tyg runt sig. Som att det skulle se ut som att man var på väg in till henne eller något. Kanske för luddigt för att man ska se det utan att veta mina tankar.

onna72 sa:
P.S. Det finns inget "hur det SKA vara" - bara du är nöjd! Allt är ju så himla subjektivt när det gäller bilder... ;-)
Jovisst är det så. Men å andra sidan finns det skolor som lär ut fotografering etc. Så det lär ju finnas något som är åt rätt håll i alla fall. Och för att kunna bryta de reglerna snyggt, måste man ju kunna dem först ;). Tack för dina kommentarer och insikter.

Graylingman sa:
Jag skulle personligen beskära mycket tajtare. Men det är jag det...
Om du orkar och känner dig snäll, skulle du kunna tänka dig att visa hur du skulle croppa?
 

ekfeldt

Aktiv medlem
När det är en bild som du bryr dig såpass mycket om så skulle jag skära en ny från originalet varje dag i en vecka.
När veckan gått lägger du fram bilderna och funderar :)
Lång process men är man petig så är man :)
 

Zewrak

Aktiv medlem
När det är en bild som du bryr dig såpass mycket om så skulle jag skära en ny från originalet varje dag i en vecka.
När veckan gått lägger du fram bilderna och funderar :)
Lång process men är man petig så är man :)
Hehe. Nja. Jag har redan skickat min favorit på utskrift. Men eftersom jag som sagt vill lära mig att använda photoshop så har jag en drös olika versioner.

Och man måste ju lära sig att göra bilder som andra uppskattar utifall man någon gång i livet hamnar i den situationen att man kan sälja bilder eller ta betalt för att fota folk.

Men som sagt, det är min dotter och då spelar det ingen roll, hon kommer upp på väggen även om inte bilden är 100% ;)

Men ska naturligtvis lägga ditt råd på minnet. :)
 

lottawe

Aktiv medlem
Så här ser den redigerade kopian ut efter recept av kritiken jag fick av båda siterna.

Little girl blue
Jag hoppas att du själv ser försämringen och därmed skiter i andras omdöme och går på ditt eget. Att ta till sig kritik kan vara bra, men det finns kritiker och kritik man kanske rent av bör nonchalera om man tycker de har fel. Om man är nöjd själv..

Skulle alla bry sig om andras kritik alltid så finns nog en risk att ännu mer än idag skulle se lika ut..

Din bild är verkligen bra komponerad! Tycker jag. Tyget behövs för känslan.. Huvudet är skuret på precis rätt ställe och de vackra ögonen helt i fokus. I en rörig bild hade inte blicken fastnat någonstans direkt så som den gör på ögonen och blicken i denna. Allt måste inte vara gyllenesnittkomponerat för att vara bra. Tycker jag..

Och min kommentar till bilden kvarstår även om det är objektivets skuld. Testa att lägga på lite filmkornskänsla i PS och se. Ruffa till den lite typ. (Eller nonchalera det med förresten om du ändå är nöjd själv nu;))
 
Senast ändrad:

lottawe

Aktiv medlem
.....Som att det skulle se ut som att man var på väg in till henne eller något.


....Jovisst är det så. Men å andra sidan finns det skolor som lär ut fotografering etc. Så det lär ju finnas något som är åt rätt håll i alla fall. Och för att kunna bryta de reglerna snyggt, måste man ju kunna dem först ;). Tack för dina kommentarer och insikter.
Jo förresten... Inte för att jag gått någon fotoskola då, men på konstskolor har jag iaf gått och jag misstänker faktiskt att du skulle ha fått mer positiv feedback vad gäller din bild på sådana än vad du fått i GFS och på OE.

Alla bilder går inte hem överallt, men att de inte antas av GFS eller OE är nog inget mått för vad som är bra eller dåligt rent generellt det heller. Jag har själv fått en refuserad ur GFS men den dög bra till betraktare på utställningar och till en konstförenings lotteri som den såldes till. Tror din duger tipptopp den med på andra ställen och "kojkänslan" du beskriver känns. Det är ju den som gör bilden till något mer än ett vanligt porträtt!

Faktum är att det är en av de bättre bilder med barn som jag har sett på fotosidan på väääldigt länge (trots att jag saknar ruffkänsla;)) Tycker det är ursynd om du faller dit och naggar på tyget.
 

Allemyr

Aktiv medlem
Lånar tråden lite, för å hoppa över å skapa en ny. Även jag försökte komma med i G FS första försöket å kanske inte mitt skarpaste bidrag, men blev förtjust i bilden ljust över känslan när jag tagit den å redigerat den...

Är med på mkt å håller till ganska stor del med i rejektionen, men undrar lite hur man ska tolka ett "betyg" å det är:

"- Bilden upplevs medvetet/överdrivet konstlad"

Visst det ligger en för mig ovanlig kurva på hela bilden. Den skiljer sig från RAW filen ganska mkt i ljus, å andra sidan är ju en RAW fil ganska matt. Men överdrivet oäkta vill jag inte kalla den:)

Kanske ingen riktig Galleri FS kvalité egentligen på denna bild i övrigt men men...

Hur mkt är för mkt å vad är tillräckligt i en redigering?

Kan väl kanske till viss del hålla med om att bilden är konstlad, men man kan säkerligen diskutera det ändå:) Vad tycker du om just denna variation?
 

dokido

Aktiv medlem
Jag tycker fingrarna är lite störande, för ljusa, kanske inte behöver croppas,kanske kan dämpas ned lite, sen märkte jag att håret längst upp störde lite också, spretade

sen dämpade jag lite färgerna, men det blev sv/v till slut, nåja

men det är ju mina tankar bara
 

Bilagor

vbg_snake

Aktiv medlem
Tycker personligen inte bilden håller sig utanför mängden rejält. Tyget ovanför ger en rörig känsla till bilden. Det är ett otroligt färgstick i bilden. Kompositionen är bra tänkt enligt mig, men du skulle nog behöva ha med mer av filten hon har dragit runt huvudet för att förstärka.

Har du någon tanke bakom bilden med vad du vill förmedla?

Mina högst personliga åsikter - inte sagt att jag inte tycker bilden är ok för det är den

/Martin
 
ANNONS