Annons

Sony MVC-CD500 VS Minolta Dimage 7i

Produkter
(logga in för att koppla)

Hejko

Medlem
Jag står i valet och kvalet att köpa digitalkamera.
Jag står och väljer mellan främst två olika modeller, nämligen Minolta Dimage 7i och Sony Mavica MVC-CD500.
Länk: Minoltan & Sonyn .


Jag skulle gärna vilja höra lite kommentarer om dessa båda kameror, någon som har dem eller liknande.

Mina plus och minus till kamerorna, i teorin.
Minolta:
+ Snygg
+ Vikten (i förhållande till Sony..)
+ Digital lagring, dvs inga rörliga delar

- Priset
- Filmfunktionerna
- Digital lagring, dyra minneskort samt begränsat med plats
Sony:
+ Filmfunktionerna
+ Billigt lagringsmedia
+ Carl Zeiss-optiken

- Rörliga delar i u med lagringsmediet.
Vad har ni att fylla på med och hjälpa till med?
 

Malm

Aktiv medlem
Skulle köpa en Minolta om jag var tvungen att välja mellan de två. Dom har uppvisat god bildkvalité och numera även riktigt okej autofocus. Sonys lagring på cd-skivor har jag ärligt talat inte hört något gott om så det skulle jag undvika in i det längsta.

/A
 

Linmajon

Aktiv medlem
En CD-kamera köper man väl inte i onödan? Kan tänka mig att en del företag gillar lösningen, möjligen. Klumpigt, bökigt (vart gör man av alla lösa känsliga små skivor?), DYRT och långsamt. 156Mb är inte mycket på en 5Mpix kamera.
Minolta D7i däremot finns det ju många nöjda användare av.
Svårt att ställa de kamerorna mot varandra. Vet du vad du vill?
 

Hejko

Medlem
Det kameran kommer användas till:

Fotografering 65%
Filmning 35%

Fotograferingen kommer mestadels vara rörliga motiv, exempelvis bilar som rör sig, vattenskidåkare osv..

Fördelen med CD-lagringen tycker jag att man kan ta massor på en gång utan att behöva ladda till dator.
I kamerafordralet ha 10-20 skivor med plastficka (ej fordral..) som man kan slänga i.
Sen kommer man hem, mosar in skivorna i datorn, formaterar skivorna och sen bränner ut allt på en dvd-skiva.
Hm..hoppas Sony kommer med en DVD-modell snart. :)

I Minoltans fall kan man ju ba microdriven på 1GB, men när den är full, då måste man till en dator. Eller?



Vad finns det för andra kameror som klassar Sonyn i filmväg?
 
Senast ändrad:

.Z.

Aktiv medlem
Det finns ju såna där bärbara lagringmedier som rymmer 20-30 gig, tror att dom kostar en slant men det kanske kan vara nåt som lönar sig i längden om du väljer minoltan. Ska själv köpa en 7i till veckan.

Larsa
 

EdwardH

Aktiv medlem
"Fördelen med CD-lagringen tycker jag att man kan ta massor på en gång utan att behöva ladda till dator.
I kamerafordralet ha 10-20 skivor med plastficka (ej fordral..) som man kan slänga i."

Well, 158mb per skiva är inte direkt mycket. Bättre är, som de andra här har sagt, att fixa ett CFkort eller två och sedan någon konstig bärbar hårddiskgrejs.

Eller, om du verkligen har cash: några 4gb CFkort. Bara ett enda sånt kort är lika stort som 25st 158mb cdskivor...
 

Linmajon

Aktiv medlem
Hejko skrev:
Det kameran kommer användas till:

Fotografering 65%
Filmning 35%

Fotograferingen kommer mestadels vara rörliga motiv, exempelvis bilar som rör sig, vattenskidåkare osv..
Det 'enda' som gäller för ex. sportfoto är en DSLR, typ Canon 10D eller liknande. Med i princip alla andra alternativ blir du beroende av en hel del tur eftersom kamerorna är så långsamma och slöa i autofokus mm.
Fördelen med CD-lagringen tycker jag att man kan ta massor på en gång utan att behöva ladda till dator.
I kamerafordralet ha 10-20 skivor med plastficka (ej fordral..) som man kan slänga i.
Sen kommer man hem, mosar in skivorna i datorn, formaterar skivorna och sen bränner ut allt på en dvd-skiva.
Har du tänkt på att skivorna är ganska dyra? Räkna på vad 10-20 skivor kostar. Dessutom är Sonys CD-kameror MYCKET slöare än andra enklare kameror. Du kommer att få stå och vänta på kameran det mesta av tiden.
Nej, med ett par 512Mb CF-kort och en bärbar hårddisk kan du plåta tills du blir nöjd.
Ska du filma 'ska' du ha en DV-kamera. Filmfunktionen på digitalkameror är i princip en plojgrej.


Test av en Sony CD-kamera
HÄR.
Billig, bra bärbar hårddisk finns HÄR.
 

Hejko

Medlem
Så ni tycker att jag ska satsa på både en dv kamera och en digital vanlig. Eller egentligen, en digital system.. :)

Skulle väldigt gärna göra det, men pengarna räcker inte riktigt till... :(

Har en smärtgräns på ungefär 12000 totalt, och jag vill ha en lösning som går att fotografera riktigt bra med, och även filma lite. Inte någon sådan avancerad filmning, men runt 640x480 i 15-30 fps.

Det jag mer vill ha är mycket lagringsmedia. En sån däringa hårddisk att ha med verkar ju fungera bra.

Har ni några kommentarer om Fuji Finepix M603 och Fuji Finepix S602 kanske?
 

Linmajon

Aktiv medlem
En sökare är bra att ha, det har inte M603.
S602 är nog inte så dum. Vanliga AA-batterier tar den också. Den är dock ett år gammal och nya modeller släpps tätt.
Test finns HÄR.
 

Hejko

Medlem
Kanske det kommer en ny version av denna kamera snart?
Någon som känner till något?

Vore toppen med den kameran i 5Mpixel och därtill ett stort minne och en disk.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Ja, det blir väl runt 10-12000:- för det paketet. Tänk också på att begagnade Canon D30/D60 finns för 10Kkr, utan optik och minne då förstås.
 

EdwardH

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Ja, det blir väl runt 10-12000:- för det paketet. Tänk också på att begagnade Canon D30/D60 finns för 10Kkr, utan optik och minne då förstås.
Jo, men de kan inte spela in filmer.
De kan inte heller spela mp3or, ringa eller agera PalmPilot.

De kameror är fan sämst av alla kameror eftersom det enda de gör är tar bilder.
 

Hejko

Medlem
EdwardH skrev:
Jo, men de kan inte spela in filmer.
De kan inte heller spela mp3or, ringa eller agera PalmPilot.

De kameror är fan sämst av alla kameror eftersom det enda de gör är tar bilder.
Men de är desto bättre på att ta bilder.
Äckligt bra bilder.
 

.Z.

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
Jo, men de kan inte spela in filmer.
De kan inte heller spela mp3or, ringa eller agera PalmPilot.

De kameror är fan sämst av alla kameror eftersom det enda de gör är tar bilder.
Man kan öppna ölflaskor med min gamla Spotmatic!
 

Nisse_

Medlem
Jo, men de kan inte spela in filmer.
De kan inte heller spela mp3or, ringa eller agera PalmPilot.

De kameror är fan sämst av alla kameror eftersom det enda de gör är tar bilder.

Kameror du kan ringa med kan du knappt få ut en hyfsad 10*15 kopia
 

Loj

Aktiv medlem
Malm skrev:
Sonys lagring på cd-skivor har jag ärligt talat inte hört något gott om så det skulle jag undvika in i det längsta.

Håller med Anders! CD-bränning i fält har jag inget förtroende för. Känns som om tusen och en saker skulle kunna klicka...

mvh Janne
 

vee

Aktiv medlem
De kameror är fan sämst av alla kameror eftersom det enda de gör är tar bilder.
seriöst? ofta man köper en dslr för att ringa med? då kan man ju resonera så att mellanformat suger för att man inte kan köpa film på en bensinmack?
vill du ha kamera som du kan ta bilder, ringa och lyssna på musik med kanske de här e lite fel forum?
 
ANNONS