Annons

Favoritposer med bröllopsparet

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusbogucki

Avslutat medlemskap
När ni tar porträtt bilder med paret - vad har ni för favorit poser då?
Självklart så har ju omgivningen mycket med det att göra och även själva känslan på bröllopet men det finns alltid några poser man gillar oavsett (iallafall för mig).

Här är några av mina favvo poser:

- Brudparet pussas underifrån med buketten som förgrund
- Bruden en meter framför mannen,mannen tittar på bruden och är lite ur fokus.
- Kvinnan fixa till kragen på mannen eller tvärtom.
- Paret Bakifrån och tittar ut på en utsikt, helst på någon bänk eller liknande.
 

lottawe

Aktiv medlem
Standardbilderna/poserna är inte riktigt de samma som är mina favoriter även om de ofta återkommer för att många par önskar dem. Min egen favvo är istället något som en del par inte vill ha.. Typ Dabrowskihoppen. Eller springande, hoppande hand i hand och sådana som är mindre bekväma för brudar i klackar;) De bilderna med liv och rörelse (om än fryst) alltså..

Annars så är ju blickarna i profil, blombuketten i fokus med paret nedtonat bakom, han lyfter henne, kramande där hon släpper benen från marken när han håller henne uppe o.s.v. återkommande som standard i mina plåtningar.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Jag känner igen mig i dom poser som Magnus nämner.

Jag gillar också när bruden tittar mot kameran över axeln så kroppen är i profil eller lite bortvänd. Då gärna i helfigur med klänningens kant arrangerad. Jag brukar först placera henne helt bortvänd och arrangera klänning och släp, sedan be henne vända sig lite med kroppen utan att flytta sig. Då får man en snygg twist på klänningen och lite struktur i det vita.
exempel: http://www.sorkin.se/carballo/images/Carballo_080725_128.jpg


Men bäst gillar jag nog dom poser som uppstår spontant under festen, dansen mm.
 

casting

Aktiv medlem
Känner ju igen alla poser som beskrivs här, men gillar ju egentligen mest dom som uppkommer spontant. Undrar om det är så för att vi som fotograferar är så vana vid dom andra och om brudparen ser det på samma sätt?
Jag gillar också Björns variant där bruden vrider runt. Utöver dom vanliga så tycker jag att det är snyggt om brudparet tittar ut bakom ett träd på varsin sida, eller att man sätter bruden på en högre sak bakom brudgummen så att hon kramar om honom bakifrån, det är lite annorlunda.
 

magnusbogucki

Avslutat medlemskap
Bra fråga Håkan - undrar ifall paret känner likadant? Vi pratade lite om det när vi (bröllopsträffen som juliana arrangerade) träffades. Linda nämnde att hon ibland blev trött på sina egna bilder men samtidigt så var det ju det paren betalade för. Det är väl så att man hittar sin egna stil och man tar sina säkra kort (det som skapar ens egen stil). Tror det händer oss alla. Men jag tycker det e roligt att kolla in andras bilder o poser och bli inspirerad - se hur man kan ta det vidare och sätta sin egen stil på det.

Så ifall ni har någon bild ni är stolta över så visa gärna de så man kan bli inspirerad!
 

casting

Aktiv medlem
Här är en lite annorlunda då. Fast ändå hyggligt klassisk stil. Fast det kanske är standard för er, tycker iaf inte den är så vanlig.
 

Bilagor

BugEyes

Aktiv medlem
Den är bra Håkan, inte alltför vanlig men inte heller direkt ovanlig. Hade kännts lite bättre ändå om dom lutat huvudena inåt mot varandra i stället för tvärt om. Men det var väl kanske inte bildkritik vi skulle ägna oss åt i den här tråden.

Titta fram bakom ett träd är väl kanske lite uttjatat för oss som plåtar mycket bröllop, men jag tyckte jag fick till en kul variant på det nyligen...
http://www.sorkin.se/jenny_stig/images/JennyStig_080802_041.jpg
 

casting

Aktiv medlem
Den är bra Håkan, inte alltför vanlig men inte heller direkt ovanlig. Hade kännts lite bättre ändå om dom lutat huvudena inåt mot varandra i stället för tvärt om. Men det var väl kanske inte bildkritik vi skulle ägna oss åt i den här tråden.

Titta fram bakom ett träd är väl kanske lite uttjatat för oss som plåtar mycket bröllop, men jag tyckte jag fick till en kul variant på det nyligen...
http://www.sorkin.se/jenny_stig/images/JennyStig_080802_041.jpg
Du har antagligen rätt, men tittar på dom bilder som fotografer publicerar är det ändå relativt sällan. Själv har jag "bara" ett dussin bröllop i bagaget, så jag har väl inte hunnit tröttna helt än ;-)
Bakom träd blir ju lätt "tråkigt" som du säger, men det gäller ju att hitta varianter på det som din bild eller varför inte som Magnus pelare. Lite bildkritik skadar väl aldrig i något sammanhang :)
 

Popcorn

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag har några direkta favoritposer men en sak som en av mina brudar sa till mig alldeles nyligen är att jag ofta har bilder där paret sitter ner, gärna rätt avslappnat, och det stämmer nog!

En ganska nytagen sådan bild som jag själv gillar är den här.



Som sagt, jag kan nog inte namnge några specifika favoritposer utan för mig är det viktigast att paret ser avslappnat ut, vilket gör att man inte helt på förhand kan bestämma sig utan man får anpassa sig allteftersom. Även ganska "enkla" poser kan vara mina favoriter från en bröllopsfotografering, t.ex. den här.

 

Popcorn

Aktiv medlem
Kan tillägga - med all respekt för er andra :) - att jag nästan får rysningar när jag ser kika-fram-bakom-trädet-bilder. Jag vet inte varför men det är väääääldigt svår att få det att se riktigt naturligt ut tycker jag (fast själv kör jag ju med en massa kontruerade poser också men det låtsas jag inte vid just nu:)!).
 

SaraE

Aktiv medlem
Kan tillägga - med all respekt för er andra :) - att jag nästan får rysningar när jag ser kika-fram-bakom-trädet-bilder. Jag vet inte varför men det är väääääldigt svår att få det att se riktigt naturligt ut tycker jag (fast själv kör jag ju med en massa kontruerade poser också men det låtsas jag inte vid just nu:)!).
Skillnaden är huruvida man kan få de konstruerade poserna att se naturliga ut - det är där utmaningen ligger. :)
 

Popcorn

Aktiv medlem
Skillnaden är huruvida man kan få de konstruerade poserna att se naturliga ut - det är där utmaningen ligger. :)
Det är ju sant att det är en utmaning i det, men alla utmaningar är ju inte att eftersträva :)! Jag har hittills aldrig sett en sådan bild jag genuint har gillat även om det kryllar av bilder med just det motivet! Du får gärna försöka övertyga mig med en sådan bild :-D!

/Linda
 

SaraE

Aktiv medlem
Det är ju sant att det är en utmaning i det, men alla utmaningar är ju inte att eftersträva :)! Jag har hittills aldrig sett en sådan bild jag genuint har gillat även om det kryllar av bilder med just det motivet! Du får gärna försöka övertyga mig med en sådan bild :-D!

/Linda
Njae... Alltså. Jag har också rätt svårt för dem ;-) Det jag menade var det du skrev om konstruerade poser - att du använder dem också. Och du får även konstruerade poser att se naturliga ut :) Är du med?
 

Popcorn

Aktiv medlem
Njae... Alltså. Jag har också rätt svårt för dem ;-) Det jag menade var det du skrev om konstruerade poser - att du använder dem också. Och du får även konstruerade poser att se naturliga ut :) Är du med?
Ahhh, då fattar jag :). Och ja, jag är nog en rätt vidlyftig regissör vid mina plåtningar och ger regi både åt höger och vänster om jag kan och det passar tillfället!
 

Bengt Sändh

Avslutat medlemskap
Betr: Papperskvalité vid bröllopsfoto.

Bröllopsbilder har den fördelen att de inte behöver skrivas ut på arkivbeständigt papper. Där kan man välja en betydligt billigare kvalité då ett äktenskap i Sverige bara håller i snitt 4,5 år.
 
ANNONS