Annons

Allvarliga problem med nyckelord i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Flammox

Aktiv medlem
Jag håller på att en gång för alla skapa ett hållbart system för samtliga digitala bilder. Trodde att problemet äntligen var löst fram tills jag upptäckte följande:

Då jag ger bilder nyckelord i LR skrivs de inte in i de verkliga bildfilerna - de man kan se via operativsystemet. Jag försöker synkronisera metadatan i nyckelordade filer, men det händer inget.

Alltså: Har man ett antal bilder som man ger nyckelorden "Svanar" så finner man dem inte om man söker via operativsystemet efter "Svanar".

Är det någon som vet hur man bör göra? Finns det annars några andra bra metoder att skapa en hållbart system för sina bilder?

(Kör LR 1.1 och OS X 10.5.4)
 

Stina.D

Aktiv medlem
Menyn Metadata - Save metadata to file

Du måste aktivt väja att skriva ner metadata till filerna. Tagga ett gäng bilder, markera dem och välj sedan menyvalet eller tryck ctr/cmd S
 

NLC76

Aktiv medlem
Utan att förringa ditt problem så är det väl rätt så välkänt att LR använder sig av en egen katalog för att indexera med nyckelord/keywords etc och att dessa inte sparas med råbilderna. Däremot kan du få med dem när du exporterar till t.ex. JPEG.
 

Stina.D

Aktiv medlem
Om du konverterar raw-filerna till dng när du importerar dem till LR så kan du spara ner metadata i filerna. Om du är osäker på dng-formatet finns det mycket om det i andra forumtrådar.
 

Stina.D

Aktiv medlem
Och om du inte konverterar till dng, så läggs metadata i en sidofil (xmp) och den läses av andra program.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Och om du inte konverterar till dng, så läggs metadata i en sidofil (xmp) och den läses av andra program.
Endast om du väljer att göra så aktivt via ctrl + S (eller om du aktiverat på denna funktion). Som standard så lagras infon endast i LRs egen databas.

Dessutom lagras infon som XMP filer (efter att du tryckt ctrl + s) endast om och när du använder kameratillverkarnas egna råfiler. Alltså inte med dng, jpg eller tiff.
 

Flammox

Aktiv medlem
Menyn Metadata - Save metadata to file

Du måste aktivt väja att skriva ner metadata till filerna. Tagga ett gäng bilder, markera dem och välj sedan menyvalet eller tryck ctr/cmd S
Så enkelt! Missade det eftersom det var så enkelt antagligen... Fattar fortfarande inte varför inte metadatan skrevs till då jag synkroniserar den, men nu spelar det ingen roll.

Tackar ödmjukast för ditt snabba svar!
 

Flammox

Aktiv medlem
Utan att förringa ditt problem så är det väl rätt så välkänt att LR använder sig av en egen katalog för att indexera med nyckelord/keywords etc och att dessa inte sparas med råbilderna. Däremot kan du få med dem när du exporterar till t.ex. JPEG.
Ja problemet var ju just det - att taggarna endast sparas i databasen om man inte exporterar bilderna i fråga…
 
ANNONS