Annons

Vilken fågel

Produkter
(logga in för att koppla)

Hunt3r

Avslutat medlemskap
Fotade denna fågel idag.Blev inte någon bra bild för det gick snabbt och körde på frihand.Är det en mindre hackspett??Om det är,är den ovanlig??

MVH Urban
 

Bilagor

bebi

Medlem
ser ut som mindre hackspett

Fotade denna fågel idag.Blev inte någon bra bild för det gick snabbt och körde på frihand.Är det en mindre hackspett??Om det är,är den ovanlig??

MVH Urban
Bilden är inte av hög kvalitet men det ser ju ut som en mindre hackspett. Den är inte så ovanlig men det finns ju mindre av den än den vanliga hackspetten
 

Graylingman

Aktiv medlem
Visst är det mindra hackspett. Den är rödlistad i Sverige, dvs hotad och inte särskilt vanlig.
Rödlistad, ja! Hotad, nej! Artdatabanken klassificerar den som NT, dvs missgynnad. Inte särskilt vanlig, 2600-11000 könsmogna individer i Sverige.

Om vi ska vara noga med terminologin....
 

bebi

Medlem
Ovanlig

Rödlistad, ja! Hotad, nej! Artdatabanken klassificerar den som NT, dvs missgynnad. Inte särskilt vanlig, 2600-11000 könsmogna individer i Sverige.

Om vi ska vara noga med terminologin....
Jag har en av dessa små trevliga hackspettar i mitt närområde och tänker försöka mig på att fotografera den så fort det blir lite mindre lövverk på träden där den håller sig.
 
ANNONS