Annons

Bildspel att integrera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Joel.S

Aktiv medlem
Använder idag lightbox och simpeviewer på min hemsida. Men är inte riktigt nöjd med dom. Bilderna förändras.

Om jag fixar med en bild i photoshop cs3 och blir nöjd så sparar jag den i AdobeRGB i stortformat. Sen skalar jag ner bilden till ca 1024px och konverterar till sRGB (brukar alltid få tillägga viss mättnad för att få bilden att stämma med hur jag vart nöjd med i den i AdobeRGB)
När jag väl är nöjd tar jag 'spara för webben' och sparar ner bilden som en jpg/gif bild. Ser bra ut då.

MEN. När jag väl lägger upp den på bildspelet så vattnas bilden ur, massor kontrast försvinner och det stämmer helt enkelt inte längre. Varför?

Om jag lägger upp bilden bara på en tom html eller länkar direkt till din på min server stämmer bilden som jag vill ha den. Men inte i bildspelen. Jag måste lägga till ca 20-30st mättnad, och uppåt 60 steg kontrast (!!!). Bilden ser kass ut då, men skapligt på bildspelet (Om än, inte som jag verkligen vill ha den)

Varför blir det så? Finns det nått annat bildspel som går att integrera snyggt och som inte gör några justeringar av nått slag?


Skärmen är kalibrerad och kör med IE.
 
ANNONS