Annons

Dyr framkallning ?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut11

Aktiv medlem
Jag har lämnat in 3 rullar T-max till en butik för framkallning, 36 bilder på varje rulle, nu när jag hämtade dem så blev kostnaden 750:- ca, är det dyrt eller billigt? Eftersom jag varken kan eller har möjligheter att framkalla själv så lämnar jag alltid in för framkallning.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Låter förvisso dyrt, 180-190 per rulle brukar det väl gå att få det för med råkopior. Men jag tycker inte man skall hålla på med traditionella svartvita filmer om man inte slabbar själv. Dyrt som sagt, plus att man inte får njuta av fördelarna med silverfilm ändå. Har du testat T400CN/Portra400BW/XP2? Dessa framkallas i färgbad och kan kopieras på färgpapper till nöds. Finkorniga och trevliga också.
 

avslut11

Aktiv medlem
Tack för ditt svar. Menar du att man inte ska använda sig av T-max eller andra traditionella filmer om man inte framkallar själv? Jag har provat Ilford XP2 (400) vilka framkallades i färgbad (expertbutiken) och jag blev väldigt nöjd med bilderna, men jag gillar ju T-max också :)

Tack för svar :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Fördelen med traditionell svartvit film är ju att man enkelt kan anpassa framkallningen så den passar ens egna personliga stil, exponering och förstoringsapparat. Så nej, jag tycker faktiskt inte det är någon större poäng att använda sådan om man inte labbar själv.
 

avslut11

Aktiv medlem
Ok :) Jag får nog fortsättningsvis använda mig av film som framkallas i färgbad, blir billigare så också...

Har bara 5 rullar T-max kvar nu... ;)

Skulle gärna själv velat kunna framkalla själv, men men...

Tack för dina svar :)
 

mrsandin

Aktiv medlem
Arbetar du digitalt? ett tips är att bara soppa filmen på labbet å sedan scanna dem själva och printa med fotoskrivare.. Men det beror ju på om du har möjligheten. Själv använder jag Portra BWC400 som jag framkallar i vanlig C-41. Ibland tar jag papperskopior, isåfall bara för att få som råkopia. Sedan scannar jag negativen å behandlar i Photoshop och skriver ut på fotopapper sjålv.
 

Festfotografen

Aktiv medlem
malinor skrev:
Ok :) Jag får nog fortsättningsvis använda mig av film som framkallas i färgbad, blir billigare så också...

Har bara 5 rullar T-max kvar nu... ;)

Skulle gärna själv velat kunna framkalla själv, men men...

Tack för dina svar :)
Men vaddå ?
Det är ganska lätt att lära sig framkalla själv
och det går ju bra att göra hemma också.
Annars finns det väl precis som Jimh säger ingen anledning att köra med traditionella sv/vit filmer
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Re: Dyr framkallning?

750 spänn för tre rullar! Är ni helt galna? :eek: Det är ju dyrt som *%$@#!.. Skicka rullarna till mig så framkallar jag dem för 500 spänn jämnt.. :D
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Re: Re: Dyr framkallning?

Macracantha skrev:
750 spänn för tre rullar! Är ni helt galna? :eek: Det är ju dyrt som *%$@#!.. Skicka rullarna till mig så framkallar jag dem för 500 spänn jämnt.. :D
Nädå stämmer nog
Jag körde för ovanlighetens skull 2 st Ilford Xp2 ifjol och slängde in dom hos Domus som skickade dom till Fuji som skickade dom till TYSKLAND
kostnad runt 500 kr för 2 filmer men efter påpekande att det faktiskt rörde sig om C41 filmer så blev det "normalt" pris (69kr/st)
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
malinor skrev:
Jag har lämnat in 3 rullar T-max till en butik för framkallning, 36 bilder på varje rulle, nu när jag hämtade dem så blev kostnaden 750:- ca, är det dyrt eller billigt? Eftersom jag varken kan eller har möjligheter att framkalla själv så lämnar jag alltid in för framkallning.

Där har du anledningen att jag letade fram farsans gamla förstorings apparat o började köra allt själv en gång i tiden...höll på att ramla bakåt när jag fick höra vad skiten skulle kosta att framkalla i butik=(

Mitt råd e att köpa förstoringsapparat o soppa filmen själv mm.

Kostar inte så rysligt mycket man kan tro.

Får du bara tag i förstoringsapparaten (vilket man ibland kan hitta på loppis eller så för ngn hundring) så får du framkallningsdosa för negativ, kemi för både film & papper, + en hel drös med papper för ungefär samma kostnad som du lagt ut på de där 3rullarna.

Tyvärr är s/v inget man som "svensson" kan hålla på med om man inte har eget mörkrum, iaf inte de traditionella filmtyperna...
Fast det är klart, är man gjord av pengar så visst :rolleyes:

/Tobbe
 

avslut11

Aktiv medlem
Jag lämnade också in på OBS (de svartvita bilderna i mitt album "Min första svartvita rulle), de skickades för framkallning till Tyskland också, det var 24 bilder och jag betalade ungefär 169:-. Min andra rulle (det som ligger i albumet "Min andra svartvita rulle), Ilford XP2, lämnade jag in på expert, 2 36-bilders, och jag betalade 219:-. Tydligen billigare att framkalla i färgbad och färgpapper.

Hm, får nog fundera på detta med att börja framkalla och "slabba" själv i framtiden :) Ska kolla loppisar och dyl. '


God Jul!
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Tycker att det pris Du fick betala för framkallning av svartvit film är hutlöst! Det är uppenbart att det är så få som lämnar in denna typ av film till labben, som man vill kompensera sig för.

Hur som helst, för dessa pengar kan man säkert anksaffa både framkallningsdosa och erforderliga kemikalier för att göra framkallningsjobbet själv.

Nu är jag införstådd med att Du inte är benägen att göra detta själv, men i det stora hela och om man fotograferar mycket svartvit tjänar man i längden på att göra "soppningen" av filmerna själv.
För att sedan "komma ifrån" kopieringsarbetet om man inte känner för det kan man ju scanna fram negativen i en filmskanner och göra utskrifter via en dator av kopiorna.

För mig som fotat svartvit ganska länge (sedan 1977) har det känts som om att det inte är så ekonomiskt belastande att "slösa lite" med de svartvita filmerna jämfört med ex. Dia. Har kunnat "kostat på mig" några extra alternativa exponeringar eftersom filmen är relativis billig och genom att göra framkallningen själv får man ned kostnaderna.

Nu är ju inte foto någon billig hobby. Detta skall framhållas!

Genom att köpa svartvitfilm (24x36) i 30-meterslängder och klippa ned dem och själv ladda filmrullar får man ned kostnaden ytterligare.
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Jag vill oxå slabba själv!

Jag jobbar bara med dia i mitt arbete, vilken soppas på proffslabb. Det kostar flis, men det är min chef som degar... När jag fotar privat - vilket jag börjar göra mer och mer - har jag dock ingen som helst lust att fota dia (utom i undantagsfall). Men jag är för lat och feg för att börja plåta svartvitt och soppa själv. Dessutom bor jag för trångt för att ordna ett mörkrum.

Faaan!

Ingen i norra Stockholm eller Roslagen som har ett mörkrum där man kan hyra in sig? :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Slå er ihop med snubben som ropade efter kompisar att hyra studio ihop med. Går väl att dela av lokalen och slabba in en del och fotografera i en annan. Kanske jag är intresserad av att vara med på ett hörn också isf.
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Ohh! Jag blir så förbannat när jag läser hur alla butiker suger slantar ur alla entusiaster!!
Vanlig svartvit process är ju ändå väldigt enkel, C-41 är ju däremot riktigt krånglig...
Har du inget eget labb så luta med svartvitt. De flesta kör väl med sv för att det är billigt.
Men 750 för några rullar är hutlöst!
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Henric86 skrev:


Har du inget eget labb så luta med svartvitt. De flesta kör väl med sv för att det är billigt.
Nja jag tror nog att dom flesta som använder sig av svart/vitt gör det för att dom gillar svart/vita bilder.
Det gör i alla fall jag ;)
Och sen kostar det ju lite grann oxå fråga min fru :cool:
 

avslut11

Aktiv medlem
Jo, visst suger de slantar alltid... Iaf med traditionell svartvit film... C-41-filmerna blev ju som jag skrev tidigare inte så dyrt, 2 36-rullar Ilford XP2 för 219:- och bilderna blev ju bra. Men nu är det ju T-max som blev dyrt... Jag säger precis som festfotografen: De flesta som använder sig av svart/vitt gör det för att de gillar svartvita bilder.

Och jag bara älskar att fotografera svartvitt :) Jag kan inte sluta fotografera med svartvit film, men jag får hålla mig till C-41filmer som jag fått några tips om, har kollat och jämfört priser på scandinavianphoto.se och hegethorns.se.
 
ANNONS