Annons

Amatör eller proffs? Vart går gränsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Dawson

Aktiv medlem
Jag har varit med i en fototävling där mina bilder fick högst poäng och nu i efterhand har folk ifrågasatt min vinst.
I reglerna inför tävlingen stod det följande:

"Delta med dina UV-bilder i amatörfototävling:
Tema: ”Nordiska äventyr under vatten”
Skicka följande: färgpapperskopia (18x24) + ett par meningar som beskriver bilden +
var i Norden bilden är tagen + tid på året + frankerat och adresserat
returkuvert + e-postadress/telefonnr"

Jag har en hemsida där jag har bilder till salu. Men dock inte sålt någon.
Jag har gjort 2 reportage under senaste året för Svenska DYK men utan ersättning för bilder. Jag har även ett reportage i senaste DYK som jag ska skick faktura för. Själv tycker jag att jag sysslar med detta på hobbynivå då jag inte har haft några intäckter än i företaget från bildförsäljning. Är jag proffs??!!??
Jag känner mig inte som ett proffs iallafall för jag jobbar inte ens med foto till vardags.
Vad ska jag göra? Juryn väntar ;-(


http://www.dawson-photo.com
 

Stegge

Aktiv medlem
I din beskrivning så står det att du är frilansfotograf - ingen amatör mao

Du har blivit anlitad av DYK även om du inte har tagit betalt - ingen amatör

Och till sist, eftersom du pratar om fakturering så måste du ha FA-skattesedel.

Allt ovanstående kvalificerar(?) dig till icke-amatör. Om du sedan har ett annat jobb och inte lever av fotograferandet så kan du nog kalla dig - som du också gör - för frilansfotograf.
 

gbjerne

Aktiv medlem
En lite klurig fråga.
Det är ganska luddigt av tävlingsledningen att bara skriva amatör.

Läste nyligen om en annan tävlings beskrivning. Deras definition av amatör lyder: Intäkterna från ditt fotograferande får max uppgå till 20% av årsinkomsten.

Så som jag uppfattar det vill inte tävlingsledningen ha med "yrkes fotografer" dvs de som livnär sig på plåtandet.

Nja, jag tycker nog du skall stå på dig. Har man lyckats sälja en bild eller två skall man väl inte bli utfryst?

Men som Stergios skrev så finns det ju även skäl till att klassa dig som ej amatör.

Nej nu blir det för klurigt för mig så jag drar mig ur vidare disskusioner.


ää ett litet inlägg till. Har du ring och hört med tävlingsledningen hur dom ser på ordet "amatör".

Lycka till
 

Alex Dawson

Aktiv medlem
Tack för svaren

Jag väntar fortfarande på svar men att jag innehar F-skatt sedel tycker inte jag ska spela någon större roll.

Om jag spelar i ett hockeylag och vill starta en firma som heter "Sveriges bästa hockeyspelare HB" måste ju funka utan att jag blir kallad hockey proffs särskilt om jag inte haft några intäkter ;-)

Jag har pratat med tävlingsledningen och dom kan inte bestämma sig hur dom ska göra.

Det är bara att vänta och se.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Ja det var klurigt. Vilka är "folk" som ifrågasatt din vinst?

Du framställer dej själv mer som proffs än som amatör på din hemsida, även om du inte har sålt bilder än. Du har ju tydligen en firma, och tar fotouppdrag, även om det ännu är i liten skala.
Men å andra sidan är ordet amatör väldigt diffust, och jag skulle nog gå på Gustafs linje och avkräva tävlingsledningen deras definition, vilken ju borde ha framgått redan vid tävlingsstarten. (Du kan ju hänvisa till definitionen som Gustaf nämnde.) De förutsåg väl inte att denna situation skulle uppstå - de är kanske amatörer på att ordna tävlingar!
 

forstheim

Aktiv medlem
Förstår inte varför ifrågasättandet har uppkommit egentligen. Tävlingsledningen har ju redan bedömt dig som "amatör" vid ett tillfälle - nämligen när de antog dig som tävlingsdeltagare. Dessutom har de följdaktligen bedömt dina bilder och tilldelat dig förstapriset. Bedömningen av dig som amatör eller som proffs anser jag redan har gjorts..

Så jag håller nog med Gunnvor där. Tävlingsledningen verkar själva vara amatörer..
 

Honkamaa

Aktiv medlem
Att döma av dina bilder är du iallafall proffs på det du gör! Det är det enda jag kan säga.
 

Alex Dawson

Aktiv medlem
Avgjort!

Honkamaa skrev:
Att döma av dina bilder är du iallafall proffs på det du gör! Det är det enda jag kan säga.
Tack Mats det värmer att höra sånt!!!

Nu har juryn hört av sig och dom var alla eniga om att jag inte är något proffs men till nästa år skulle dom se till att förtydliga reglerna lite extra.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Tycker det är ganska solklart... Jobbar du inte med det till vardags och tjänar ditt uppehälle på det så är du inte proffs..

Även amatörer kan ju ha dyrbar utrustning och vara duktiga på att fotografera. Men "proffs" blir man ju inte förrens man kan leva på det, så är ju oftast definitionen. Jag tycker det känns lite skumt att titulera sig proffsfotograf om man inte har det som yrke. Men det betyder samtidigt att man inte är en dålig fotograf bara för att man är "amatör"

Titta på t.ex. golf... Är man proffs bara för att man har 0 i HCP ? Nej... proffs blir man när man spelar för pengar och lever på det.
 

Stegge

Aktiv medlem
Det där är egentligen en definitionsfråga som var och en kan tolka som den själv vill och som beror på sammanhanget man sätter det i.

Rätta benämningen är yrkesfotograf och som Jeppe skriver så betyder det att man lever av sitt fotograferande.

Men; om man har ett heltidsjobb som inte har med foto att göra och ändå tar bilder som man säljer till diverse medier och tjänar lika mycket om inte mer pengar på detta som i sitt vanliga jobb?

Då är man..? Inte amatör och inte yrkesfotograf. Eller?

Med detta syftar jag inte på Alex som startade tråden utan en bekant. Vad jag vill säga är att det är svårt att klassa in vissa personer/musikgrupper/föreningar under en viss genre eller ge en viss titel.
 

gunte

Aktiv medlem
Svenskt uppslagsord
fri|lans -lansen -lansar subst.
person som arbetar utan att vara fast anställd

Varför kalla sig detta om man har annan anställning och foto i huvudsak är en hobby.

mvh/gunte..
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag tycker att det hela handlar om vilken mental inställning man har till sitt fotograferande, vilka mål man har etc.

För mig ser definitionen ut så här:

* Amatör är en person som fotograferar för enbart nöjes skull. Han/hon har "inga" ekonomiska aspekter att ta hänsyn till. En amatör kan råka sälja enstaka bilder till tidningar och fortfarande klassas som amatör.

* En yrkesfotograf är en person som har som mål att livnära sig på sitt fotograferande. Behöver egentligen inte vara märkvärdigt duktig på det han/hon gör. Ambitionen att marknadsföra sig finns där.

* En professionell fotograf är också en yrkesfotograf som har som mål att livnära sig på fotografi. Till skillnad från den "vanliga" yrkesfotografen är dock det här en fotograf som verkligen är expert på sitt område. Det är en "finsmakare" som är ytterst noggrann och som har förmågan att inte göra slentrian av sitt arbete. Det är en fotograf som skiljer ut sig från den "grå massan".
 

lillrobin

Medlem
När man tjänar pengar är man proffs

När huvuddelen av inkomsten kommer av bildförsäljning eller annat så är man proffs (yrkesfotograf) men när någon/några tycker att man har fina bilder och vill köpa så är det privat. Även om bilderna används i reklam eller annat. Jag tycker att pengarna styr, säljer du mycket så är du yrkesverksam. Men du borde får priset hur som helst ;) MVH Robin
 
ANNONS