Annons

Att bygga en kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Jag citer här och funderar på ett projektarbete till trean och får för mig att jag kanske skulle bygga en kamera vars bygge jag dokumenterar steg för steg för att sedan lämna in en rapport. Vad tror ni om det?

Vad kan man egentligen bygga för kameror (de är mest själva husen jag syftar på nu men går det att bygga optik så lyssnar jag ;) )

Hade tänkt i modell storformat eller lådkamera. Några tips? Några sidor man kan titta på eller egena erfarenheter?
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Varför inte ta en bild på den och visa för oss ?
Det är nog inte bar jag som är nyfiken !!!!!!!!!

Niklas, utan storformatare
 

_UF0_

Aktiv medlem
tjena jorå det kan jag göra...vänta en vecka en och en halv bara så kan jag förklara lite mer
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Testa skokartongen vetja:)!!

Lite utanför det ni hoppats få svar på men jag gör ett försök:)

Jag har här en bild på en keramisk kamera!! Mest som en kul grej men 100% fungerande!

Personligen så har jag exprimenterat med enkla skokartonger med "pinhole" laddade med både film och fotopapper. Fotopappret blir såklart negativt i m,rummet men då lägger man bara ihop det som ett skala 1:1 negativ på ett annant papper och vipps så har man också rått bot på spegelvändningen:)
Detta är helt enkelt SKITKUL att expr, med!!

Mvh Niclas.
 

Bilagor

indefinitely

Aktiv medlem
jag och en kompis byggde en sån där kamera abv en skokartong men det funkade inte alls. när vi lade ner fotopappret i framkallningen hände INGENTING! helt vitt. kan de vara så att kameran läcker eller nåt? eller har vi för lite tid? vi "belös" i 7-8 minuter
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Om papperet blev helt vitt har det inte fått någon exponering, så läckor i kameran kan ju i alla fall uteslutas.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Nä, hade kameran läckt hade ju pappret blivit svart, eller grått åtmistone, i framkallningen. Kan pappret suttit i bakofram tro? För lite tid? Kanske, beror på hålets storlek, men nånting borde väl hända på den tiden...
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
För att få resultat med denna teknik så måste man pröva sig fram. Kvaliteten beror till stor del på hålets storlek och också utformning och i vilket material hålet sätts... Om hålet är litet och det inte är solljus ute så kanske slutartiden måste vara mycket mer än 7 min..
Ett stort hål ger sämre bildkvalitet generellt och mycket sämre skärpa, men det får itne vara för litet heller...
Det beror ju också på vilken ljuskännslighet pappret har, man kan ju säga att man bör testa ut papprets ISO för att kunna räkna ut exponeringen..

Mycket kan gå fel, så det är testing och åter testing som gäller:)!/Mvh Niclas.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Det går att få ned exponeringstiden om man använder en lins istället för enbart ett hål. En lins från ett förstoringsglas kan fungera bra. En menisk är bättre.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
J. Patric skrev:
Det går att få ned exponeringstiden om man använder en lins istället för enbart ett hål. En lins från ett förstoringsglas kan fungera bra. En menisk är bättre.

Intressant!!
Men visst är det lite stiligt att enbart fota genom "hålet":)!?/niclas
 
ANNONS