Annons

Presskort.org

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jo, det verkar verkligen skumt. :)

Är det någon som vet vad kriterierna "normalt" är för presskort? Hur "brukar" man få dem och vem är det som utställer dem?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Egentligen är det inte värre än att riktiga journalister använder sin äkta pressleg till att gå in gratis på Skansen, museer och annat när de inte jobbar. För det förekommer friskt.
Tänk om polisen gjorde likadant med sina leg. Vilket liv det skulle bli!
 

rickardsund

Aktiv medlem
mejlade just en snubbe på pressleg.org och han hävdar att det inte är olagligt att hävda att man är "press" det är inte en patenterad titel....
Tycker iof på ett sett att det är bra initiativ då det är i stortsett omöjligt att få ett "riktigt" pressleg, krävs ett rekomendationsbrev från chefsredaktör om att vara fast fotograf/jornalist. Spelar ingen roll att man är frilands.Med egen firma.
 

johanfalkman

Aktiv medlem
Jag har ett sådant presskort i kameraväskan.. har tyvärr alldrig fått användning av det dock..

Men det ser riktigt ut..
 

lukin

Aktiv medlem
Jag tror bestämt att det var nån som skrev här på FS för längre sedan om att han köpt presskort på nätet, och lyckats använda det för att ta sig in både på det ena och det andra stället.
 

pola

Aktiv medlem
tycker att det är hel fel med att kunna skaffa ett pressleg på sidor som presskort.org o.s.v.
det urholkar trovärdigheten för journalister och fotografer.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det vore väldigt synd om många skulle börja använda sådana kort. Det skulle sabba för oss som behöver våra riktiga presskort. En karusell med ackrediteringar och intyg skulle starta.

Jag tror att många har en övertro på presskortets betydelse. Men vänlighet, tydlighet och framförhållning klarar man sig långt. Jag kunde plåta konserter framför kravalstaketet även innan jag hade presskort.

Jag har aldrig missbrukat mitt presskort.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Det kan ju även bli så att endast kort utfärdade av Svenska Journalist Förbundet, SJF, gäller generellt.
 

rickardsund

Aktiv medlem
till magnus.

´Hm så du menar att med gå framförhållning och vänlighet kan man kunna plåta, festiovaler, i globén etc..??Måste man inte ha en uppdragsgivare??eller räcker det med att man frilandsar??
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ja, visst kan man det. Förklarar man i god tid vad man vill så får man ofta plåta. Man kan ju säga att man är en ambitiös hobbyfotograf som håller på att utvecklas. Folk i allmänhet brukar vara snälla och trevliga. Ta kontakt med festivalledning eller pressansvarig. Om du kommer utan att kollat i förväg så pratar du med säkerhetsansvarig vid scenen, dock i tid innn konserten börjat. Lämna gärna ett visitkort också.
 

Abraur

Guest
Jag blev "utvisad" p g a presskort och har egentligen aldrig sett kortet som någon resurs.
Snarare tvärt om.. Beror väl på vad man vill.
-Anders
 

Johan A

Aktiv medlem
Några reflektioner. Det stämmer att det är svårt att få presskort och vem som helst kan inte få det. Där emot stämmer det inte, som någon hävdade, att man måste vara fast anställd utan man kan mycket väl vara frilans. Det som gäller, åtminstone genom Svenska Fotografernas Förbund, är att du måste kunna uppge ett antal referenser som kan intyga att du arbetar i en viss omfattning (omkring 75 % tror jag) med eller inom press/media/etc.

Även om det nu inte skulle finnas en lag som konkret motsätter sig innehav av falska presskort så skulle jag personligen inte rekommendera att man skaffar sig och försöker använda ett sådant. Att man sedan skulle få komma in på festivaler och liknande bara därför att man har ett presskort är dessutom rent struntprat. För att få lov att fotografera på festivaler och liknande krävs oftast skriftlig ansökan långt i förväg där man i korthet redovisar syfte och liknande och är man frilans krävs i de flesta fall underskrift från uppdragsgivande redaktion. I de fall man DESSUTOM måste visa upp presskort, antingen en kopia vid ansökan alternativt när man hämtar sitt fotopass av ett eller annat slag, kommer man knappast särskilt långt med ett falskt presskort eftersom att det inte ser ut som ett riktigt, vilket naturligtvis blir helt uppenbart i samband med så många äkta. Uppvisandet av själva presskortet får dessutom anses vara en bagatell i sammanhanget, vilket man säkerligen kan slippa undan så länge man uppfyller resten.

Vilka regler som gäller för fotografering av konserter/artister tycker jag inte man kan säga någonting allmänt om. I många fall räcker det helt säkert med att i förväg kontakta (ringa) pressansvarig eller motsvarande på det aktuella skivbolaget (ju mindre detta är desto större chans vill jag påstå). Om man bara är trevlig och ärlig och uppger sitt syfte så kan man i flera fall säkert få lov att fotografera, även som frilansfotograf utan ett konkret uppdrag. Å andra sidan vill en del stora (ofta mycket stora) skivbolag och deras artister att man som fotograf skriver på "kontrakt" och liknande och där har man sannolikt inte en chans vare sig utan ett verkligt uppdrag eller för den skull (ett riktigt) presskort.
 
ANNONS