Annons

Sortera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

PerLars

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tidigare haft ett litet program som soterade bilder efter datum. väldigt lätt att använda.
Finns det någon som vet var jag kan få tag på en kopia.
Jag tror att jag fick filen från någon i Vårgårda trakten.
Hoppas det finns att så tag på.

Med vänliga hälsningar.
Per Larsson
 

Lena W

Aktiv medlem
Hej, Per!

Hur gör du idag? Om alla bildfiler liggen i en och samma katalog, kan man i Windows "filhanterare" välja att visa "Detaljerad lista". Då visas filerna och deras specifikation i en lång rad. Klickar du sedan på rubriken för "Senast ändrad" justeras filerna.

... och innan någon kommenterar detta, säger jag som följer: ingen ändrar väl en originalfil, vare sig vilket format den har, eller... Har man originalen på ett ställe kan man göra på detta sätt.

Jag själv sorterar manuellt:
\\katalog för bilder\år\månad\exakt datum\...

Bästa hälsningar,
Lena
 

PerLars

Aktiv medlem
Sortera

Hej Lena !

Mitt problem är inte min egna bilder utan ett stort antal bilder som är fotograferade av flera personer. Kanske tvåtusen osorterade bilder.
Har fått ett program som sorterat som jag vill i första stadiet
Alltså ÅR-mån-dag. Efter detta måste jag gå vidare så att alla användarna kan lägga in bilder och sedan använda dom.
Allt ser ut att ordna sig det är bara själva jobbet kvar.

/Per
 

aron.johansson

Aktiv medlem
Hej..
Kanske har missuppfattat frågan, men om du använder windows så väljer du: ordna ikoner efter/bild tagen den i filhanteraren/utforskaren.

/Aron
 

Daniel_Åslund

Aktiv medlem
Hej Lena !

Mitt problem är inte min egna bilder utan ett stort antal bilder som är fotograferade av flera personer. Kanske tvåtusen osorterade bilder.
Har fått ett program som sorterat som jag vill i första stadiet
Alltså ÅR-mån-dag. Efter detta måste jag gå vidare så att alla användarna kan lägga in bilder och sedan använda dom.
Allt ser ut att ordna sig det är bara själva jobbet kvar.

/Per

Ja harjust börjat använda mig utav Lightroom bästa ja användt nånsin när det gäller att organisera o sortera bilder...

Sen när det gäller kataloger så har ja en katalog för dom digitala negativen. Som ja bara lägger imappen gör en backup på cd.... Sen lägger ja in alla dom i lightroom sorterar ut o lägger till keywords. Sen alla som ja spar lägger ja i en annan katalog som heter redigerade. Då vet ja att bilderna ja vill jobba vidare med ligger där... Bränner dessa mappar också.. sen har ja även map för bildera som e sparade för webben....

Mvh: Danne
 

PerLars

Aktiv medlem
Sortera

Hej!
Tack för all hjälp. Jag har löts problemet och har scannat av ca: 20 hårddiskar på bilder och fått dom sorterade i mappar med år-mån-dag. Skall nu lyfta in bilderna i Photoshop Elements 6.
Detta program skall sedan användas av sju olika personer så vi får se hur det går.

/Per
 

Mesch

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tidigare haft ett litet program som soterade bilder efter datum. väldigt lätt att använda.
Finns det någon som vet var jag kan få tag på en kopia.
Jag tror att jag fick filen från någon i Vårgårda trakten.
Hoppas det finns att så tag på.

Med vänliga hälsningar.
Per Larsson
Hejsan Per.

Jag använder nikon transfer vilken kan döpa om filerna till något med tidsstämpel i (När kortet är taget lämpligen) vid överföring från kamera eller kort.

Då kan man lätt sortera i windows på namn, datumet på filen stämmer ju sällan med tiden det är taget och det är oftast vad som är intressant.

Nikon transfer är ju gratis dessutom, vilket inte gör saken sämre.

IMatch databas för foton klarar av att göra smarta namnbyten på filer utifrån bildens metadata. Har jag använt på filer som haft knasiga namn för att få dem att följa min "standard"
Det programmet klarar av oändligt mycket mer oxo men har tyvärr en rätt hög inlärningströskel.
 

Bananafroggyboy

Aktiv medlem
Snor denna tråden lite här... Har nämligen ett liknande problem. Jag håller på med att göra om mitt arkiveringssystem. Har tidigare lagt in bilderna i kategorimappar, fysiska sådana i Windows alltså. Alltså exvis D:/egnabilder/fartyg/passagerarfärjor/stenaline/ ja osv...

Men nu har jag bestämt mig för att ändra detta eftersom jag vill använda ett riktigt arkiveringsprogram, med alla dess fördelar. Jag vill flytta alla mina bilder, ut från mapparna och lägga in dem i datumföljd, så här: D:/egnabilder/2008/januari/2008-01-01 exvis... Och jag har över 50 000 bilder så det kommer ta år att göra för hand, ser bara fram emot uppgiften att tagga alla dessa bilder i Lightroom sedan... Man har inte roligare än vad man gör sig...

Så, alltså, finns det något program som kan flytta stora mängder bilder in i mappar efter datumordning...??
 

Mesch

Aktiv medlem
Snor denna tråden lite här... Har nämligen ett liknande problem. Jag håller på med att göra om mitt arkiveringssystem. Har tidigare lagt in bilderna i kategorimappar, fysiska sådana i Windows alltså. Alltså exvis D:/egnabilder/fartyg/passagerarfärjor/stenaline/ ja osv...

Men nu har jag bestämt mig för att ändra detta eftersom jag vill använda ett riktigt arkiveringsprogram, med alla dess fördelar. Jag vill flytta alla mina bilder, ut från mapparna och lägga in dem i datumföljd, så här: D:/egnabilder/2008/januari/2008-01-01 exvis... Och jag har över 50 000 bilder så det kommer ta år att göra för hand, ser bara fram emot uppgiften att tagga alla dessa bilder i Lightroom sedan... Man har inte roligare än vad man gör sig...

Så, alltså, finns det något program som kan flytta stora mängder bilder in i mappar efter datumordning...??
Jag vet att man kan göra det i IMatch men det kanske inte är det optimala verktyget att göra det i :)

Lite overkill för det förhållandevis enkla uppdraget.
 

Bananafroggyboy

Aktiv medlem
Jag vet att man kan göra det i IMatch men det kanske inte är det optimala verktyget att göra det i :)

Lite overkill för det förhållandevis enkla uppdraget.
Ok, det är ju en lösning i så fall, men om man nu inte har det programmet känns det ju en aning dyrt att köpa bara för det då kanske... Går det inte i något annat program, har exempelvis Lightroom, bara inte använt det ännu.

Eller finns det andra program?
 

AFJ

Aktiv medlem
D:/egnabilder/2008/januari/2008-01-01 exvis... Och jag har över 50 000 bilder så det kommer ta år att göra för hand, ser bara fram emot uppgiften att tagga alla dessa bilder i Lightroom sedan... Man har inte roligare än vad man gör sig...

Så, alltså, finns det något program som kan flytta stora mängder bilder in i mappar efter datumordning...??
Det är ungefär samma struktur som jag har. Jag använder Lightroom.

Det fina är att du borde kunna göra detta tämligen enkelt - helt i Lightroom!

Gå till import. Peka till din gamla struktur. Välj importera - kopiera filerna. Klicka sedan i rutan för att organisera efer datum. Det finns lite olika alternativ. Det bör i alla fall ge dig en god start.

Sedan är det lätt att döpa om och använda dra-och-släpp inne i Lightroom för att få till det som du vill.

Jag har inte gjort det jobb du har framför dig men jag är övertygad om att du borde kunna få ordning på det hela på en kväll och 3 koppar kaffe. Lycka till!

Mvh
Anders
 

AFJ

Aktiv medlem
Hej!
Tack för all hjälp. Jag har löts problemet och har scannat av ca: 20 hårddiskar på bilder och fått dom sorterade i mappar med år-mån-dag. Skall nu lyfta in bilderna i Photoshop Elements 6.
Detta program skall sedan användas av sju olika personer så vi får se hur det går.

/Per

Lite sent svar. Hur har det gått? Om det gäller att organisera stora bildmaterial så är jag övertygad om att Lightroom är ett betydlgit bättre verktyg än Elements.

Beträffande fleranvändare så är väl inget av dem speciellt lämpat, men det beror ju helt på hur man vill jobba. Om sju personer skall jobba samtidigt med samma databas - ja då funkar inte Lightroom i alla fall (och knappast Elements heller gissar jag).

Om det däremot handlar om att olika personer skall kunna öppna samma databas vid olika tillfällen bör det inte vara några problem.

Mvh
Anders
 

PerLars

Aktiv medlem
Datumordning

Christopher Kullenberg Rothvall skrev
Men nu har jag bestämt mig för att ändra detta eftersom jag vill använda ett riktigt arkiveringsprogram, med alla dess fördelar. Jag vill flytta alla mina bilder, ut från mapparna och lägga in dem i datumföljd, så här: D:/egnabilder/2008/januari/2008-01-01 exvis... Och jag har över 50 000 bilder så det kommer ta år att göra för hand, ser bara fram emot uppgiften att tagga alla dessa bilder i Lightroom sedan... Man har inte roligare än vad man gör sig...

Så, alltså, finns det något program som kan flytta stora mängder bilder in i mappar efter datumordning...??
Hej!

Jag löste mitt problem med DCIMImport 2.0.0.105 lätt att använda och sorterar år-mån-dag precis som jag var ute efter. Har sorterat ca: 25000 bilder, tyvärr har jag allt efterarbete kvar att tagga osv, Programmet hittas på denna adress www.abovethelaw.se
/Per
 
Senast ändrad:
ANNONS