Annons

Hur gör man ett s/v foto i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Hej,
jag skulle gärna vilja veta om någon här vet hur man gör om ett färgfoto till ett s/v foto med rätt "look". När man ändrar till grayscale blir ju allt fel känns det som, hur får man det egentligen "fotorealistisk"?
 

mrbiff

Ny medlem
Tjenare!
Du kan ga in pa kurvor som redan sagts. Forsok forma den som en 'S' kurva (inte alltfor mkt), det kan bli ganska shysst. I kurvor kan du aven ange var pa bilden du vill placera 'vit punkt', och 'svart punkt', men anvand ocksa kontrast och ljushet.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
mrbiff skrev:
men anvand ocksa kontrast och ljushet.
Använd ALDRIG "kontrast och ljuset". Dessa saker ändrar du istället md "nivåer" och "kurvor". Annars riskerar du att tappa information i bildens ljusa och mörka delar.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Att göra om en färgbild till svartvitt i datorprogram fungerar ung som att fotografera färgmotiv i svartvitt. Man upplever inte kontrasten mellan vissa färger på samma sätt. T.ex blir rött och grönt grått i svartvitt och kontrasten mellan dessa färger kommer alltså inte fram. Svartvitt är alltså inte fotorealistiskt som du tror.
Hälsn, Nils.
 

Malm

Aktiv medlem
Jag kanske har missuppfattat frågan men jag chansar. Jag brukar nästan alltid använda det färdiga actionscriptet "anpassa RGB till gråskala" där man får blanda färgkanalerna för att få till rätt "känsla". Tycker att det har fungerat bra för mig. Länkar till 2 bilder som är konverterade med denna metod.

1 2

/A
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det finns en annan metod som går ut på att man gör om till LAB-färg och sedan konverterar ljushetskanalen till gråskala efter att justerat kurvan. Det blir bra och bättre än gråskala direkt. Att blanda färger tycker jag också är bättre än att konvertera direkt till gråskala.
 
ANNONS